"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"

"Virityksiä" ja huomiota

Viesti Kirjoittaja V-M »

Laitoin uuden aiheen kun ei oikeen sopinut mihinkään aikasempaan, ettei mene OT:n puolelle...

Eli hain uuden mankun ja uudet tulpat, muutosta ei juurikaan tullut tuon makun osalta eikä tulpatkaan asiaa juuri muuttanut. Ahdot laski sitä mukaa kun kulkine lähti kiihtymään.

Ensiksi nuo tulpat, kokeilin noita Boschin tulppia ja noin 400km kerkesin niillä ajella kun ajaessa alkoi tuntua outoa tupsahtelua ja tyhjäkäynnilläkin kuului putkesta tupsahtelua (kärkiväli on sen 1.1mm). Vaihdoin vanhat NGK:t takas, tupsahtelu loppui siihen ja käynti parani.

Mutta paineet edelleen putoaa sieltä 0.7-0.8 tasolta kiihdyttäessä tuonne 0.5bar.

Sain vinkin että laittamalla vuotovenan tuohon W lähdön ja mankun väliin saa paineet kohdalleen. Joten otin tuosta viri pököstä tuon Retroxin säätövenan (maksoi 17e) ja ei kun testaan. varovaisesti laitoin hieman sitä auki ja kun kiihdytti niin tasaisesti paineet siellä 0.9bar ja nälkä kasvaa tietty syödessä ja lisää ruuvausta ja nyt on sitten 1kk ajan ollut tuo 1.1bar käytössä ja hienosti pitää paineet ylhäällä koko ajan (tai kun pitoa riittää). Nyt poistin tuon kun pitoa ei meinaa olla noilla perus paineillakaan. Jotta sellasta "viritystä". Mulle ainakin kelpaa, ens kesänä sitten pitänee katsoa kuinka korkeelle kestää nostaa ennenku fuelcut iskee ja vaikka käydä dynossakin. 8)

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peinu
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Itsellä oli samoja vikoja stage 1:llä paineet nousivat vaan max 0.8 ja laskivat sieltä. Auto oli kuin lpt. Veikkauksena oli vuotavat letkut joten päätin testata pysyykö paineet letkuissa ottamalla mankun pois käytöstä.

Otin koko w-letkun irti. Paineet nousi tuonne arviolta 1.5 asti (kojetaulun mittarista arvioiden) kun laittoi lämän tiskiin. Eli ei vuotoa letkuissa siis :) Sinne se nousu sitten loppuikin joten ei siinä mitään vaaraa näyttänyt olevan. Taitaa vakioaktuaattori antaa periksi niillä paineilla joka tapauksessa, joten melkein vois suositella ilman W-letkua ajoa :) normaaliajossa ei ollut mitään sivuvaikutuksia. Kokeilun jälkeen pistin w-letkun takaisin kiinni ja *simsalabin* paineet olivatkin normaalit stage 1 paineet ja siitä lähtien (n. 2kk? ) on toiminut kuin enkeli.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"

Re: "Virityksiä" ja huomiota

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V-M kirjoitti: Mulle ainakin kelpaa, ens kesänä sitten pitänee katsoa kuinka korkeelle kestää nostaa ennenku fuelcut iskee ja vaikka käydä dynossakin. 8)

V-M
heh, ettei vaan ennen fuelcut:tia iske mäntäkaput ja kansisolmux :D No, ei muuta kun lykkyä kokeilulle, tällaista ennakoluulotonta, totutusta stegxx metodista poikkeavaa kokeilua ei ole koskaan liikaa :)
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Monesti bleed-venttiili on ihan yhtä tehokas työkalu reikien tekemiseksi mäntiin kuin porakone. Käytännössä se tekee APC-systeemin virattomaksi. Täytyy ainakin olla sitten ihan varma, että seokset riittää, jos meinaa ilman APC:tä pärjätä.

Jos haluaa säästää sen 17 EUR voi nostaa peruspaineita. Silloinkin saa ahtamaan melkein mitä vaan, portaattomasti. :roll:
Riskiä mielestäni korostaa vielä se, että jos auto ei pysy edes normaali ahdoilla, niin miten se voi sietää korotettuja.

Nim. Vierestä seurannut, miten Saabista halkaistaan 2 mäntää ja lytätään 2 muuta siten, että männänrenkaat ei lähde irti männistä.
900C -86
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin... tehojen käytössä varmaan on eroja. Joka varmaan vaikuttaa tuohon kestoon. Eli mulla nyt ei yleensä montaa sekkaa ole nuo ahdot tuolla "tapissa". Totta kai tuohon liittyy riskejä mutta kun ne tiedostaa/tietää niin mitäs sitten?

Jos mäntiin tulee reijät niin silloin seos on liian laiha ja siihenhän on eväät olemassa (helppoa). Mutta en tässä tarkoittanut että tehkää tuollaisia vaan että näinkin onnistuu. Saa nuita chippejä minun puolesta ostella, mä en vain ole valmis maksaan 40hp lisästä turbossa sellasia summia. Sitten kun mennään isompiin lukemiin niin sitten eri juttu, tää riittää mulle ja tuolle kotterolle.

Ja mikäs tuossa koneen paukahtamisessa on niin kauheeta? No tietty, jos homma pitää teettää jollakin niin kyllä silloin pitää miettiä koko virittämis tuohua ja verrata lompakon paksuutta suhteessa siihen.

Kiinnostais tietää faktaa tuohon lauseeseen -> Monesti bleed-venttiili on ihan yhtä tehokas työkalu reikien tekemiseksi mäntiin kuin porakone.

Montakos tällä foorumilla olevaa bleedillä on reijitetty männistä? Ja montako niitä on? Pitäskö laittaa vote päälle?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
ASTech
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ASTech »

V-M kirjoitti:Niin... tehojen käytössä varmaan on eroja. Joka varmaan vaikuttaa tuohon kestoon. Eli mulla nyt ei yleensä montaa sekkaa ole nuo ahdot tuolla "tapissa". Totta kai tuohon liittyy riskejä mutta kun ne tiedostaa/tietää niin mitäs sitten?

Jos mäntiin tulee reijät niin silloin seos on liian laiha ja siihenhän on eväät olemassa (helppoa). Mutta en tässä tarkoittanut että tehkää tuollaisia vaan että näinkin onnistuu. Saa nuita chippejä minun puolesta ostella, mä en vain ole valmis maksaan 40hp lisästä turbossa sellasia summia. Sitten kun mennään isompiin lukemiin niin sitten eri juttu, tää riittää mulle ja tuolle kotterolle.

Ja mikäs tuossa koneen paukahtamisessa on niin kauheeta? No tietty, jos homma pitää teettää jollakin niin kyllä silloin pitää miettiä koko virittämis tuohua ja verrata lompakon paksuutta suhteessa siihen.

V-M
Hyviä lisäyksiä.

Pointtini oli siinä, että ei mentäisi suin päin irroittelemaan W-letkuja tai tekemään tai muita vastaavia muutoksia autoon ihan tuosta vaan. :)
900C -86
öljysormi
"Aero"

Re: "Virityksiä" ja huomiota

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

V-M kirjoitti: Mutta paineet edelleen putoaa sieltä 0.7-0.8 tasolta kiihdyttäessä tuonne 0.5bar.

V-M
eikös saabin vakiosofta toimikkin juuri noin että se pudottaa ahtoja kierrosten noustessa.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ihan unohdin tuon moottorin kiinnikeiden (kumien) muutoksen, eli pukkasin ne raot täyteen tuota bitumiliimaa (kori"kitti") ja jämäkät ovat.
Hieman lisäänty tärinä mutta lähinnä vain esim. valoissa D päällä ja jalka jarrulla. Mutta eipä juuri kone heilu kun kokeilee tuosta venttiili kopasta ravistella. Kuivuminen kesti aikakauan, reilun vuorokauden. Ei varmaan taasen noiden uretaani puslien veroinen mutta kohtuu hyvä ja ennen kaikkea halpa ja itse tehtävissä. Ja taaskaan en suosittele vaan toteanpahan vain että näinkin onnistuu.

V-M
Jussi
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Enpä suoraan sanoen usko että uretaanipuslat ovat juuri kummempia kuin tuo bitumiliima virityskään... kalliimpia vain.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Laitoin kuvatukset tuosta mun Bleedistä sivuille -> http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Project/index.html Siitä näkee tuon malli merkinnän jos jotakuta sattuu kiinnostaan. Siinä on takaiskuvena sisällä ja hienokierre säätö nupilla ja lukitus valmiina.

Samassa kuva setissä on tuo mun viikolla väsäämä pakosarja tuolle 505 puhaltimelle. Juu räpöstys mutta jospa seuraava olis parempi... Seuraava on tupla turbo mallinen sarja tuohon samaan kotteroon (kaksi dieselin puhallinta). Kaikkee pitää kokeilla 8)

V-M
V-M
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V-M »

Päivitystä projektiin... 3" DP hankittu. Ei vielä paikallaan kun on tuo Pökö projekti kesken.

Tuosta Bleedistä ja APC:n toiminnasta on ollut sen verran juttua siellä täällä joten ajattelinpas kirjailla siitä hieman ajatuksia. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin APC ohjaa sekä ahtoja että sytytys ennakkoa. Mites seos? ohjaako myös sitä lamda arvosta huolimatta? Mutta kun varoitellaan että bleedillä APC ei toimisi niin olen siitä hieman erimieltä. Siis kyllä niin että kun APC pyrkii nakutus tilanteessa nähtävästi ensin pudottamaan ahtopainetta ja sehän ei vaikuta kun bleed ei anna tuota säätöä tehdä, niin kun nakutus jatkuu siirtyy tuo APC ennakon säätöön eli myöhästyttää syttyä niin kauan kun säätö aluetta riittää tai kun nakutus loppuu. Seostahan ohjataan kuitenkin lamdalla eli suuttimien aukioloaikoja muutetaan ja sehän toimii niin kauan kun suuttimien tuotto riittää ja pumpussa paine/tuotto on kunnossa.

(on se ennakon säätö sitten APC:ssä tai sitten eri boksissa niin asia on kuitenkin sama)

Onkos tässä pähkäilyssä ajatusta?

Tuota mun sivuilla olevan TransAmia säädettäessä parhaimmillaan suuttimien aukiolo aika oli 125% ja sitten tökkäsi meno mutta vielä 120%
toimivat kohtuudella (vakio suuttimet) no nyt siellä on kunnon suuttimet paikallaan (hommasin usasta FMS nelireikäset 42lbs suuttimet). Juu on seoksen mittaukset ja muut asiaan liittyvät hommat tuossa kulkineessa, kun joko kuitenkin arvelee että riskilläpä on kokeiltu motin kestävyttä.

V-M
LR
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

APC toimii vielä bleederin kanssa, jos kiihdyttäessä jarrupoljinta "hipaistaessa" laskee peruspaineille eli toimii kuten ilman bleederiä. Jos ei laske, niin APC ei pelissä mukana.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V-M kirjoitti:...... Mutta kun varoitellaan että bleedillä APC ei toimisi niin olen siitä hieman erimieltä. Siis kyllä niin että kun APC pyrkii nakutus tilanteessa nähtävästi ensin pudottamaan ahtopainetta ja sehän ei vaikuta kun bleed ei anna tuota säätöä tehdä, niin kun nakutus jatkuu siirtyy tuo APC ennakon säätöön eli myöhästyttää syttyä niin kauan kun säätö aluetta riittää tai kun nakutus loppuu.
............
V-M
Käsittääkseni APC pyrkii ENSIN säätämään sytytystä/lisäämään soppaa. Viimeinen konsti on ahtopaineen alennus. Saatan muistaa väärinkin, pitää illalla tavata korjaamokäsikirjasta DI/APC:n toiminta :oops:
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minä voin myydä UUSIA vastusvastaventtiilleitä 7,- euroa kappale
hinta sisältää alv:n..
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jab82
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja jab82 »

Minkäslaista kittiä tarkemmin ottaen laitoit niihin moottorin kiinnikkeisiin ja voisitko laittaa niistä kuvia
2x9000 T16
Vastaa Viestiin