Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Eli otsikon mukaista saabia ostamassa. Muutama kysymys tästä uudesta tuttavuudesta tullut koeajon aikana.
- Moottoritiellä yhtäkkiä sanoi BING ja varoitusvalot syttyivät mittaristossa, ABS, Luistonesto, Punainen huutomerkki jne. Moottorivikavalo ei syttynyt. En saanut valoja sammumaan auton uudelleenkäynnistykselläkään. Vasta yön yli nukkuneena oli kaikki taas normaalia. Mistä lähtis hakemaan vikaa?

- Vaihdekeppi on todella 'löysä' ja tunnoton. Yleensä Saabeissa tottunut tiettyyn jämäkkyyteen, mutta tämä on todella fletku. Voiko sille tehdä jotakin?

- Kiihdyttäessä moottorin ääni on ohjaamossa häiritsevän kovaa. Kuin istuisi vanhassa dieselissä. Ei ole muissa Saabeissa tällaista ollut.

- Pyyhkimet ovat ihan mahottoman hitaat. Nopeimmalla vauhdilla suunnilleen kuin 9-3:n normaalinopeus. Onko säädettävissä?

Kiitos kaikista vinkeistä.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vaikuttaa noiden kuvausten perusteella aika epäilyttävältä yksilöltä. Millainen kilometrilukema on auton mittarissa? Onko huoltohistoriasta tietoa? Manuaalin vaihteensiirto on ainakin uutena/ehjänä melko jäykän kankea, joten jotain vikaahan siinä on. Moottorin ääni ei ole ehjässä koneessa häiritsevän kova edes rajoittajan tuntumassa vingutettaessa. Itse olen joskus 30 asteen pakkasella havainnut pyyhkimien liikkuvan hitaammin kuin normaalisti. Käy koeajamassa joku toinen vaihtoehto, niin osaat verrata.

Eski
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Acid7 kirjoitti: - Moottoritiellä yhtäkkiä sanoi BING ja varoitusvalot syttyivät mittaristossa, ABS, Luistonesto, Punainen huutomerkki jne. Moottorivikavalo ei syttynyt. En saanut valoja sammumaan auton uudelleenkäynnistykselläkään. Vasta yön yli nukkuneena oli kaikki taas normaalia. Mistä lähtis hakemaan vikaa?
- Vaihdekeppi on todella 'löysä' ja tunnoton. Yleensä Saabeissa tottunut tiettyyn jämäkkyyteen, mutta tämä on todella fletku. Voiko sille tehdä jotakin?
- Kiihdyttäessä moottorin ääni on ohjaamossa häiritsevän kovaa. Kuin istuisi vanhassa dieselissä. Ei ole muissa Saabeissa tällaista ollut.
Oliskohan anturivika syynä tuohon ensimmäiseen? Todennäköisesti uusii tuon, jos on oikeasti jotain vikaa. Kannattaisi tsekata esim. vetareista ne ABS -kehät, että ovat puhtaat.
Moottorin ja vaihdelaatikon tukikumit voivat olla finaalissa, joka voi aiheuttaa tuota melua kabiiniin, etenkin kovilla pakkasilla se vielä korostuu.
Noista vaihdekepin löysyyteen vaikuttavista tekijöistä voi joku asiasta kokemusta omaava kertoa paremmin, mutta jotain heloja sinne ovat joutuneet uusimaan. Siis tuonne vaihdekeppihärdelliin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Tuossa on kyllä täydellinen huoltokirja, merkkihuollossa ollut aina. 141tkm mittarissa.

Koeajoin viimeviikolla samanlaisen mutta vm 2007 automaatti ja softattu 185 heppaan, siinä ei ollut mitään huomautettavaa, mutta yli meidän budjetin. Siihen (ja meidän 9-3:een) vertailen.
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja Eski »

Olikos M2005 jo 30K/1v huoltovälillä? No kyllä huolimaton omistaja ehtii lyhyemmälläkin huoltovälillä ajamaan pitkän matkaa vähillä öljyillä, kun vaikkapa GT17 alkaa valskaamaan... Se rohiseva ääni ei kuulu noin vähän ajettuun tuon ikäiseen. Jos myyjä suostuu viat korjaamaan, niin mikäs siinä, mutta muuten tuolla vikalistalla kannattaa varautua ainakin 3-5 kiloeuron remonttikuluihin.

Eski
Acid7
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 09:46
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja Acid7 »

Niin, unohdin mainita että tämä on läpikäynyt Länsiauton kuntotarkastuksen. Ei mitään huomautettavaa listassa. Eli olenko vain vainoharhainen vai eikö ne huomioi tuollaisia juttuja?
Saab 9³ 2.0t -01
Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t -05
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kannattaisko myyjän piikkiin luetuttaa vikakoodit, josko jotain olis jäänyt muistiin?

Lukaseppa toi ketju:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... +jouluk%2A
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Koeajossa Saab 9-5 Linear Wagon 2.0 t 2005

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kyllä minun 2.0t vm.2002 on aina kiihdyttäessä pitänyt häiritsevää diisselimäistä ääntä.
Tämä tuntui oudolta siirryttäessä moottoriltaan äänettömästä tonnarista uudempaan 9-5 ;seen.
Tasanopeudella moottorin ääntä ei kuitenkaan kuulu. Mitään vikaa autosta ei kuitenkaan löytynyt ja nyt ajettu ostamisen jälkeen mittariin noin 340tkm (ostaessa oli 150tkm).
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin