Lämppärin kennosta taas...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Lämppärin kennosta taas...

Viesti Kirjoittaja Pahis »

No nii. Kertokaahan Kumpa noista Motonetin kennoista
(28x16cm, Ø24mm-putket vierekkäin (Saab-7496441). . . . 30-8546 88.00€ vaiko 21x14cm, toinen putki laipalla. . . . . . . . . . . . 30-8513 66.00€)
käypi mun autoon (9k -89 turbo, ilmast:). Joku vaan tarjoaa tälläistä:
"Vastaavasti Nissens-sivut tarjoaa 33 mm paksua kennoa vanhoihin tonnareihin, Motonetin ja Nissensin mukaan Saabin numero 7496441, Motonet-numero 30-8546." Ja joku taas jotain muuta?!
"Lämppärin kenno on ilmeisesti -89 mallissa kaikille sama saab osanro 96 20 238."

Mikäköhän tämä jälkinmäinen oli? Ei vaan millään viittis ruveta mittailemaan ja kai niissä joku tolkku on mitä kennoa on käytetty?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ostaessani aikoinaan Motonetista kennoa väittivät toisen olevan kenno, joka on tuontimalleissa ja toinen skandinavian malleissa. :?: :?:

Varmimmin saat sopivan kennon, kun ostat sen mitä on Motonetin tietokannan mukaan enemmän myyty ( sitä toista ovat myyneet yksin kappalein ).

Jos autossasi on ACC1 varaudu siihen ettei se mene "huurrre" asennosta enää "lämmitys" asentoon koska seosilma jää Motonetin kennolla liian alhaiseksi. Asiaa auttaa kun seosilman anturia vääntää lähemmäs kennoa. Asiasta olen kirjoittanut joskus aikoja sitten...
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Kiitoksia!

Tarvii pistää tilaus menemään.
Olikohan tuo "tuontimalli" joku euroopan ja jenkkilän malli?
Oon kyllä ihmeissäni että Saabilla on eroteltu minkälaisia kennoja laitetaan minnekinpäin maailmaa! Eli onkohan nuo Saksan vanhemmat tonnarit tuolla toisella kennolla vai millä?! 8O
Vielä vähän mietityttää viittiikö ruveta tappelemaan itse vai antaako jokun asentajan ryöstää hyvä hinta tuon kennon vaihdosta :?
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Itsellä huomenna edessä uuden kennon haku motonetista. Vanhan pois ottaminen oli työn ja tuskan takana kun se ilmastoinnin härpäkkeet on siinä aika pahasti tiellä ja täytyi purkaa koko systeem iedestä pois, mutta uskon että kannatti sen verran vuotavan näköinen se kenno oli.

Kertokaas nyt kannattaako ja mitä kannattaa tarkistaa vielä ennen kuin sinne motonettiin menen (19.11.2004) lähinnä siltä varalta että onko tuolla lämmityslaitteen kennon seuduilla muuta mahdollista vika paikkaa mikä saattaa ruveta oikuttelemaan. Ei ole meinaan kiva purkaa koko aikaa kun autolla pitäisi kulkeakkin. Muistaakseni puhaltimen moottori on uusittu jokunen vuosi sitten (en muista tarkkaan).

Ja autohan on Saab 9000 CC 2.0 automaattilaatikolla ja ilmastoinnilla.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kiitos vastauksesta: Mimmi.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Kenno tuli vaihdettua ja taas toimii hyvin.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Ei siinä mitkään kädet verille tulleet. Vaikka ahdasta olikin saada ilmastointi systeemi edestä pois ja takaisin paikalleen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Miks se ilmastointi sydeemi piti irrottaa? Ei ainakaan tuosta mun vehkeestä tarvinnut? :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4998
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

No irroitin sen siitä syystä että sain kaikki irtoroskat mitä sinne on kertynyt hyvin pois. Ja tuli sitten vielä hyvin vedellä pestyä ja auottua vedenpoisto reiät.

Lisäksi pistin siihen ilamstointisysteemin ja puhaltimen väliin omalla "patentilla" uuden superloonin.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1277
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Vaihdoin juuri kennon 93-malliin. Motonetissä myytiin ei-oota, Länsiautossa maksoi kokometallinen kenno huikeat 250,-, entinen oli muovipäätyinen surkimus. Vaihtotyö on epämiellyttävä kokemus, eikä tuttu Saab-verstas sitä innostunut tekemään, Mäkelän Auton arvio oli 550-600,- avaimet käteen periaatteella.
pentti3.kostamo@gmail.com
045-2502018
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia
pasijalmari
"Viggen"
Viestit: 555
Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
Paikkakunta: Lemi

Vähän viileähkö?

Viesti Kirjoittaja pasijalmari »

Toi mun tonttu, liekö ominaisuus vai vika? Kylhän siin tarkenee, muttamutta...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vähän viileähkö?

Viesti Kirjoittaja jus »

pasijalmari kirjoitti:Toi mun tonttu, liekö ominaisuus vai vika? Kylhän siin tarkenee, muttamutta...
Tällä foorumilla ei kannata aihe-kenttään kirjoittaa juuri mitään muulloin kuin uutta keskustelua aloittaessa. Otsikko näkyy niin pienellä että viestisi näyttää melko ihmeelliseltä ennen kuin oivaltaa otsikon.

Tontun ei kuulu olla viileähkö. Näyttääkö moottorin lämpömittari normaalisti vaakasuoraan - tai vielä varmemmin: mikä on jäähdytysveden lämpötila?

Termostaattikotelossa olevan lämpötila-anturin vastusarvo 90 asteessa on 46,9 - 55,55 ohmia. Imusarjan alla oleva lämpöanturi antaa 320 ohm +- 5% 80 asteessa.

Jos termostaatti on jumittunut auki, moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa, eikä sitten lämmityslaitekaan voi toimia täydellä teholla.

Rikkinäiset lämmönsäätöläpät puhallinkotelossa voivat ehkä myös aiheuttaa lämmönsaantiongelmia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vähän viileähkö?

Viesti Kirjoittaja pevi »

jus kirjoitti:
pasijalmari kirjoitti:Toi mun tonttu, liekö ominaisuus vai vika? Kylhän siin tarkenee, muttamutta...
Tällä foorumilla ei kannata aihe-kenttään kirjoittaa juuri mitään muulloin kuin uutta keskustelua aloittaessa. Otsikko näkyy niin pienellä että viestisi näyttää melko ihmeelliseltä ennen kuin oivaltaa otsikon.

Tontun ei kuulu olla viileähkö. Näyttääkö moottorin lämpömittari normaalisti vaakasuoraan - tai vielä varmemmin: mikä on jäähdytysveden lämpötila?

Termostaattikotelossa olevan lämpötila-anturin vastusarvo 90 asteessa on 46,9 - 55,55 ohmia. Imusarjan alla oleva lämpöanturi antaa 320 ohm +- 5% 80 asteessa.

Jos termostaatti on jumittunut auki, moottori ei saavuta normaalia käyntilämpötilaa, eikä sitten lämmityslaitekaan voi toimia täydellä teholla.

Rikkinäiset lämmönsäätöläpät puhallinkotelossa voivat ehkä myös aiheuttaa lämmönsaantiongelmia.

Lisäksi jos autossa on ACC, jonka sisäilmananturinpuhallin ( imuri ) on jumissa niin ko. anturi mittaa ainoastaan kojetaulun sisälämötilää ja näin ollen pitää ohjaamon viileänä.
Vastaa Viestiin