APC säädöt kabiiniin?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

APC säädöt kabiiniin?

Viesti Kirjoittaja BASS »

koitin tossa haku toimintoa, mutta miellyttäviä vastauksia se ei antanut..

Eli oletteko värkkäilleet sellaista systeemiä tuosta APC:sta, että saisi ahtopaineen säädettyä potikalla kajuutasta? Onko silloin molempia arvoja; Nousuaikaa ja maksimipainetta pakko säätää eri potentiometrillä, vai riittääkö, että toista säätää?

Jos joku on kehitellyt hyviä systeemejä, niin kertokaas 8O
9000 2,3 16 -92
Juha_A.
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 21:08
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juha_A. »

En tiedä, onko hyvä systeemi, mutta itse tein seuraavanlaisesti:
kolvasin potikat boxista irti
potikoiden tilalle johdot
potikat pieneen piirilevyyn, mikä on nyt kabiinin puolella
johtojen toiset päät piirilevyyn (luonnollisesti oikeaan järjestykseen)

Joutuu samalla tavalla säätää kumpaakin, mutta säästyi siltä vaivalta, että joutuu joka kerta irrottamaan boxin ja avaamaan sen, kun ei säädöt miellyttänytkään.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Omassa sakussa juuri meneillä kyseinen projekti. Potentiometrit maksoi elektroniikkaliikkeessä jotain 3,5e. Malliltaan tappeja, joita voi helposti ruuvailla käsin. Minusta helpompi käsitellä ja sijoittaa, kuin toi piirilevy systeemi, mutta kaippa se sama lopputulos tulee joka tapauksesa. Johtojen veto APC:ltä tapahtuu vähän TV-kaapelia muistuttavan systeemin avulla. APC:ltä tulee ulos vain noin 15cm pitkä johto ja siinä liitin. Sitten piuha kabiiniin ja potikoille. Nakuvalo tulee nyt samalla kertaa. Hyvällä säkällä voisin saada viikon päästä kiinni.

Ai niin. Molemmat (P ja F) potentiometrit on käytännössä siirrettävä sisälle. Pari viikkoa sitten säädettiin yhtä tonnaria ja hankalaa oli. Siinä oli kyllä häikkää koneessa, mutta kuitenkin. Olis itsekin vaan kannattanut aikanaan laittaa potikat sisälle niin kuin neuvottiin, mutta parempi myöhään kuin... :)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie näin jossain kuvan jatkokaapelista, joka oli tehty boksin ja liittimen välille. Näin boksia voitiin säätää siinä apukuskin penkillä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Juha_A. kirjoitti:En tiedä, onko hyvä systeemi, mutta itse tein seuraavanlaisesti:
kolvasin potikat boxista irti
potikoiden tilalle johdot
potikat pieneen piirilevyyn, mikä on nyt kabiinin puolella
johtojen toiset päät piirilevyyn (luonnollisesti oikeaan järjestykseen)

Joutuu samalla tavalla säätää kumpaakin, mutta säästyi siltä vaivalta, että joutuu joka kerta irrottamaan boxin ja avaamaan sen, kun ei säädöt miellyttänytkään.
Kuinka tarkka tuo säätö sitten on noiden potikoiden välillä?
Onko se mahdollista säätää nopeesti?
Vastusarvot pitää kuitenkin muuttaa?

Miten tuo nousuaika sit on verrannollinen siihen et siellä olis ihan tavallinen turbo ruuvi? Nopeuttaako vai hidastaako ahtojen nousua?
Nakutunnistinhan siin ei sit olis...mut sen kuulis penkissä sit ainakin..

Auto ei kyllä oo Saab, mut vastailkaa nyt silti kun tiedätte :D
9000 2,3 16 -92
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

http://www.900aero.com issa oli juuri Mertmin kuvailema jatkopiuha koko APC:n tuomiseksi kabiiniin.

Noihin säätöherkkyyksiin yms. en halua sanoa mitään kun ei ole vielä kunnolla päässyt kokeilemaan toimivalla koneella. Mutta kyllä tällä foorumilla on enemmänkin heitä tietäviä joten viisaammat kertokoon.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Tuota sivua jo selailinkin aiemmin, mutta ei toi lukuenglanti oikein suju..
9000 2,3 16 -92
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

En näe kyllä hyödylliseksi tuoda koko boxia kabiinin. Miksi rakentaa n+1-napainen jatkojohto liittimineen yms yms jos kerran riittää 4 johtoa ? Samalla on tosiaan fiksua tuoda nakuledin maa kabiiniin.

APC:hän mahdollistaa nopeamman paineennoston kuin normaali turboruuviratkaisu. Ja nakuanturikin olisi Volvoon hyvä laittaa jos suinkin mahdollista ja saa toimimaan oikein (eli penkissä vaikka vertailee nakuledin ilmoittamaa nakutusta itse kuunneltuun nakutukseen). Saisi ainakin täyden hyödyn APC:stä. APC:hän ei rajoita ahtoja sinänsä (tavallaan :) ), se vaan laskee niitä kuin nakuttaa. Eli jos APC:llinen auto ei ahda, silloin on rakentajassa vika kun motti pääsee nakuttamaan :)

Itse juotin siis nuo orggistrimmerit irti, riittävän pitkät johdot tilalle ja päihin 2 potikkaa, F:ksi 1k P:ksi 47k, molemmat lineaarisia. Lisäksi R138:n muutin 40kOhmiseksi ja R42:n oikosuljin.

Potikoitahan olisi tarkoitus aina säätää yhdessä ja johonkin tarkkaan arvoon, mutta itse en ole niin tehnyt. Aina mutulla vaan potikat joko tappiin, vakioahdoille tai peruspaineet, tai jotain tuolta väliltä. Joskus on sattunut kombinaatio että ahdot pumppaavat, mutta yleensä pysyvät ihan hyvin ylhäällä jne. Max ahdot olleet 1.2bar.

Turbo! Team Europen juttua APC:stä, englanniksi tietysti.
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Sehän siin just hyvä oliki, kun ei tarvis noita paineletkuja tuoda sisälle asti,niin se toiminta nopeutus kellolle. Ja tosiaan toi nakutunnistin olis mukava kans olemassa, kun sellaisen joku on kehittäny. Onhan volvossakin jossain se turbo+, mut se ei vissiin toimi yhtä hyvin kuin toi APC..

Mut sitä vaan mietein et sit jos tarvii sit aina kahta potikkaa väännellä, kun ahtoja haluaa niin...

Mut voishan se tehdä 1 ja 2 asentoiseks niin, et vakio asetus olis kytkimen takana, vaikka 0,8 bar ja sit napista heittää toisille vastuksille jolloin ahdot olis vaikka 1,2??

Niin vois pelata mukavemmin ja olis molemmat arvot aina oikeet..
9000 2,3 16 -92
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Toimiiko se homma muuten niin, että kun vaihtaa ne vastukset tuon ohjeen mukaan sieltä, niin sitten pitää vielä niistä potikoista säätää arvot kohdalleen, vai onko se niiden kiinteiden vastusten jälkeen jo valmis homma?

Olisiko liikaa pyydetty joltain, kellä on APC:potikat laitettu helppoon paikkaan, et mittais millon millasilla F ja P arvoilla on esim 0,8 barin ahdot, 1 barin ahdot ja 1,2 ahdot? Näin vois suoraan tehdä sellasella stereo kytkimellä valmiilla vastusarvoilla ton tuuninkin 8O :? :lol:

Ja projekti on:
Täällä....
9000 2,3 16 -92
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tämmönen mulla on, ei tarvi kahta potikkaa, vetää vaan P:n kojelautaan. 900t8:ssa pelasi kuin unelma, keväällä koitetaan miten sama boksi liikuttaa t16:aa.

"You can make your box to
stay on a passive "default" duty cycle to red line and adjust boost only
with P pot - need to replace R42 with a 2,3Kohm resistor and connect R41
and R101 together from the "right side", when viewing textmarks right way.
This will give you a really smooth, directly adjustable with P, boost that
doesn´t dip or do any kinds of shaking when the boost/revs go higher."

EDIT: siis ei mulla ole potikkaa kojelaudassa, vaikka tuo boksi sen mahdollistaisi.. Ei oo ollu tarvetta säädellä kun kerran sain kohdalleen. 8)
Aki Peltola #1132
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Ja sama suomeks kiitos :D
9000 2,3 16 -92
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Aksu900 kirjoitti:Tämmönen mulla on, ei tarvi kahta potikkaa, vetää vaan P:n kojelautaan. 900t8:ssa pelasi kuin unelma, keväällä koitetaan miten sama boksi liikuttaa t16:aa.

"You can make your box to
stay on a passive "default" duty cycle to red line and adjust boost only
with P pot - need to replace R42 with a 2,3Kohm resistor and connect R41
and R101 together from the "right side", when viewing textmarks right way.
This will give you a really smooth, directly adjustable with P, boost that
doesn´t dip or do any kinds of shaking when the boost/revs go higher."

EDIT: siis ei mulla ole potikkaa kojelaudassa, vaikka tuo boksi sen mahdollistaisi.. Ei oo ollu tarvetta säädellä kun kerran sain kohdalleen. 8)
No tuolla systeemillä se sitten toimisi yhdellä potikalla? Mihinkäs asti sillä saisi painetta nostettua? Ahtopaineen nousu tapahtuu silti nopeesti, vaikka toi F potikka jää säätämättä? Hidastaako toi systeemi ahdon nousua verrattuna siihen, et siellä olisi sama kello ja ahdot säädetty sillä samaan arvoon?

Millaisilla paineilla te ajelette noiden modattujen boksien kanssa?
9000 2,3 16 -92
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eli vaihdat R42:n tilalle 2.3Kohm vastuksen ja yhdistä R41 ja R101 oikeanpuoleiset navat, kun boksia katsotaan tekstit oikeinpäin. Tämä eliminoi kierroslukutiedon boksista, joten toimitaan ainoastaan nakutuksen ja P-potikan varassa.

Tuossa 8-venttiilisessä matalapuristeisessa 900:ssa käytin tätä boksia maksimissaan 1.7bar paineilla. Toimi kuin junan vessa, paineet nousi tosi alhaisilla kiekoilla, t03 ahtimella 1bar saavutettiin heti kahden tonnin jälkeen isommilla vaihteilla. ja pysyy asetetussa arvossa koko kierrosalueen läpi. Kuumilla keleilla, kun kone meinasi nakuttaa, tultiin karvan verran alas, ja jälleen, painemittarin neula pysyi siinä niin kauan kuin kaasua piti pohjassa. Ei mitään hötkyilyjä eikä yläkierroksilla puutumista vaan täyttä asiaa. :D t8 myytiin mutta boksin nappasin talteen, on se sen verran hyvä vekotin. Ajattelin laittaa sen tuohon viri-viri 16-tappiseen, saas nähdä miten vehkeet alkaa liikkua.

Niin nämä ohjeet siis uudemman malliseen APC- laatikkoon, siihen mustaan joka majailee saabeissa konehuoneen puolella. Eli vuosimalli 86 ja ylös.
Aki Peltola #1132
BASS
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 19:53

Viesti Kirjoittaja BASS »

Kuulostaa hyvältä, kiitos vinkeistä!

Tämä boksi mikä mulle tulee on muistaakseni 87 mallin autosta, et pitäis olla samanlainen..? Onkos niitä bokseja sit eri paikoissa samoissa vuosimalleissa, kun tämä löytyi vissiin jostain kuskin jalkotilasta tai siitä kojelaudan alta?

Pitänee koittaa tehä se tohon tyyliin..

Aika hyvin kyllä jos To3:n kans noin alhaalla jo barin paine oli.

Mikäs ruutta tommosessa 8 venasessa on, kun kakku noin ylös riittää?
9000 2,3 16 -92
Vastaa Viestiin