Satkun vaihteisto tuntuu "jäykältä" kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Jos keppi on jäykkä myös sivuttain, voi vika olla hyvinkin vivustossa. Eli itsellä loppui jäykistely kun veti kumipalkeen pois ja suihkutteli CRC:tä kepin juureen.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 16:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Sitä Hypoidia on jotkut ilmeisesti onnistuneet ostamaan onnistuneesti klubi tovereilta, niitä päniköitä kun on maailmalla ilmeisesti suuren kysynnän vuoksi 8)
Minultakin sitä liikenee ostaa yhden vaihdon verran jos tulee paikanpäältä ostamaan..
Viimeksi muokannut 900i, Ke Marras 24, 2004 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

mcfeast kirjoitti:Jos keppi on jäykkä myös sivuttain, voi vika olla hyvinkin vivustossa. Eli itsellä loppui jäykistely kun veti kumipalkeen pois ja suihkutteli CRC:tä kepin juureen.
Minulla notkistui keppi olennaisesti kun vaihdoin kepin palloihin uudet rasvat ja voitelin keppikonsolin edestä ulostulevan tangon ja kumin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

mitäs jos laittaa

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Teboilin hypoidi öljyä??

Siina on viskositeetti jotain 80-90W

Luokitus API-GL5
SAAB
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

80W90 on liian jäykkää. Minä tiedän kokemuksesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ihan sama, mitä se on kunhan on märkää.. ei nuo lootat kestä kuitenkaan yli 10tkm nipussa.. :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Tähän asti olen vain lukenut näitä vaihteistoöljy-juttuja. Kirjoitan nyt ihan vähäsen...

Seitsemän (7) satkun kokemuksella (900i-84, 900c-89, 900i-88, 900-89, 900i 2.1-92, 900i-89, 900-89) on laatikkoon aina laitettu Mobil Super 10w-40 öljyä, niihin joihin olen vaihtanut, eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia. Tuuria tai mitä, en tiedä, mutta nykyisessä on myös samat soosit sisällä eikä tuo uutta häpeä. Litkut on vaihdettu edellisen omistajan toimesta viime vuonna ja mittarissa on 173 600.

Vaikenen saman tien.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ihan sama, mitä se on kunhan on märkää.. ei nuo lootat kestä kuitenkaan yli 10tkm nipussa..
:D Myrkky, ei kaikki aja kuten me eikä kaikilla lue harrastuslistassa vaihdelaatikon vaihto.. :lol:
Aki Peltola #1132
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Aksu900 kirjoitti:
Ihan sama, mitä se on kunhan on märkää.. ei nuo lootat kestä kuitenkaan yli 10tkm nipussa..
:D Myrkky, ei kaikki aja kuten me eikä kaikilla lue harrastuslistassa vaihdelaatikon vaihto.. :lol:
Tottapahan tuokin.. piti vaan piloillaan sanoa.. :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Vielä

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

ng900aero kirjoitti:Täytyy vielä kysyä tästä vaihdelootan öljystä senverran että eikö muilla valmistajilla ole vastaavaa tuotetta, siis 75-yksiaste laatikkoöljyä, ainakaan itse en ole törmännyt moiseen?? Ei huvita ostaa 20l pönikkää yhtä öljynvaihtoa varten. Mitäs öljyä tonnarin manuaalilaatikkoon tulee kaataa?
Tonnarin laatikossa käytettävä öljy.
Manual transmission oil: Engine oil to API Service SF/CC or SF/CD, SAE 10W/30 or 10W/40.
Synthetic oil must not be used.

http://www.teboil.fi
http://www.saabismionsairaus.net/tietop ... oljyt.html
http://www.neste.fi/binary.asp?path=791 ... &version=5
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mulla on sama juttu kun classic 900,on ollu varmaan toistakymmentä satkuu.Ikinä en oo vaihtanut laatikkoon öljyjä,lisänny on varmaan kaikkiin ja useeimiten mitä vaan nurkista löytyy yleensä mootori öljyy.
Kuhan on märkää niinkun myrkky sano,tosin ei se oikea öljy varmaan sille lootalle pahaa tee.
Enkä minä ole saanu satkusta kertaakaan laatikkoa hajalle,jossain yksilössä on vähän kuulunut vonkunaa mutta jos öljyä on lootassa niin kyllä se kestää normaali ajoo vaikka vähän vonkuskin.
Tää nykyinen ajokki 900i 16v siinä on kyllä aika jäykät öljyt lootassa,kakkonen on kylmänä aika jähmee ja kylmänä "ottaa voimaa" kun käyttää paikallaan.Pitäsköhän ottaa riski ja vaihtaa notkeemat öljyt.

On muuten toi sähköruiskulla oleva satku tosihyvä näissä kylmäkäynnistyksissä,ei voi niin vähää startata etteikö lähtis käymään.
Samoin kylmäkäynti ja veto kylmänä on täydellistä.Tosin eihän ole ollu vielä pakkasia kuin viitisentoista astetta,katotaan kunhan tulee reilusti toinen mokoma lisää.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Tartteeko sen välttämättä olla Nesteen Hypoidia, 75W, vai käykö ihan mikä tahansa 75W?
Vastaa Viestiin