Jokainen on oikeutettu mielipiteeseen. Itse kahteen autoon tuon puhdistuksen tehneenä voin vakuuttaa että saadakseen saman tuloksen pelkkiä öljyjä vaihtamalla saa vaihtaa ne aika monta kertaa, ihan 5 tai 10 ei riitä. Mitään haittaa tuosta sisä pesusta ei ole. Öljysihti on ainoa syy avata öljypohja.
Tuon puhdistuksen jälkeen pysyy öljyt kirkkaina monta kertaa pidempään kun ennen sitä.
Nyt varmasti viisaammat sitten saavat korjata
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
...itseäni taas ihmetyttää, että jotkut edes uskaltavat tehdä tätä liuoitusoperaatiota ILMAN että avaavat ö-pohjaa!!!
tuo nyt pitäisi olla ihan ehdoton juttu...nyt täällä saa helposti kuvan pikku sunnuntaipäivän huuhtelusta...
itse jos tuohon ryhdyn on ö-pohja auki..tämä onkin tällä hetkellä yksi iso syy miksen tuohon ryhdy
itse en ole pätevä puolustamaan koneen puhdistamista koska oma ammattitaito on muualla. Imusihdin puhdistusta se ei korvaa ja se selviää kyllä lukemalla tätä ketjua. Omassa autossa on ollut pata auki 50 tkm sitten joten en siksi pidä kiirettä öljypohjan aukaisulla.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009 http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Itellä olisi nyt kevään aikana tarkotus pistää airoke kulkemaan viinalla ja suorittaa tämä puhdistus ja siivota sihti. Mikä olisi järkevin järjestys näille hommille niin että päästään vähimmillä töillä. Ei viitsisi kahdesti tiputtaa öp:aa alas. Elikkäs jos suoritan tämän puhdistuksen pelkästään öljypropulla venklaten ja sen jälkeen ajelen sen 2-4 tankillista viinalla niin eikös sielä jo aika varmasti ole sihti täynnä paskaa? 4 tankillistakin on jo suhteellisen pitkä aika jos sihti on tukossa ensimmäisten 2 takin jälkeen. Motilla ajettu 230tkm ja sihtiä lie koskaan tarkistettu vaikka täysi huoltovihko onkin.
Saab 9-5 2.3tA4 stg1 Sedan -98
Saab 9-5 2.3Aero M5 Wagon -00
Etanolisofta purkkiin, max 2 tankillista E85 polttaen ja öljynpaineita & ylimääräisiä kavitointiääniä kunnellen koko ajan ja sitten öljypohjan puhdistus. Vähiten työtä mutta ehkä jokunen hermoja koetteleva kilometri.
vesa67 kirjoitti:Etanolisofta purkkiin, max 2 tankillista E85 polttaen ja öljynpaineita & ylimääräisiä kavitointiääniä kunnellen koko ajan ja sitten öljypohjan puhdistus. Vähiten työtä mutta ehkä jokunen hermoja koetteleva kilometri.
Miten toi mahdollinen kavitointi ja etanolilla ajelu liittyy toisiinsa? Olen ihmetellyt "ploplottavia" paloääniä etanolilla ajaessa (lähinnä kuormitus/kiihdytys), mutta syy pysyy epäselvänä. Softan pitäisi nyt olla täysin kunnossa eikä raudassakaan mitään silmille pomppivia vikoja ole.
Jouttis kirjoitti:
Miten toi mahdollinen kavitointi ja etanolilla ajelu liittyy toisiinsa? Olen ihmetellyt "ploplottavia" paloääniä etanolilla ajaessa (lähinnä kuormitus/kiihdytys), mutta syy pysyy epäselvänä. Softan pitäisi nyt olla täysin kunnossa eikä raudassakaan mitään silmille pomppivia vikoja ole.
Öljypumpun kavitointi. Kertoo siitä, että sihti/öljykanavat on tukkeessa. Etanolipolttoaine puhdistaa pirusti paljon tehokkaammin moottoria mitä bensa, joten ~parisataadonaa ajettu öljylietteinen bensapata, jolla aletaan ajelemaan etanolilla osaa mennä öljysihdistä/kanavista nopiaan tukkoon joissain tapauksissa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Mitäs kaikkea siellä moottorin sisällä sitten puhdistuu niin saakelin tehokkaasti?
Löytyiskö keltään kuvia miltä näyttää etanolivehkeen moottori sisältä ?
Sais vähän käsitystä kuinka pajon sitä shittiä sinne sihtiin joutuu.
Avasin äsken yhden 297tkm ajetun T5 koneen. Ei ollut sihdissä oikeastaan mitään. Männätkin melko puhtaat. Imuventtiilti kaikki tiiviit, pakoventtiileistä pari päästi aavistuksen spriitä läpi.
Jouttis kirjoitti:
Miten toi mahdollinen kavitointi ja etanolilla ajelu liittyy toisiinsa? Olen ihmetellyt "ploplottavia" paloääniä etanolilla ajaessa (lähinnä kuormitus/kiihdytys), mutta syy pysyy epäselvänä. Softan pitäisi nyt olla täysin kunnossa eikä raudassakaan mitään silmille pomppivia vikoja ole.
Öljypumpun kavitointi. Kertoo siitä, että sihti/öljykanavat on tukkeessa. Etanolipolttoaine puhdistaa pirusti paljon tehokkaammin moottoria mitä bensa, joten ~parisataadonaa ajettu öljylietteinen bensapata, jolla aletaan ajelemaan etanolilla osaa mennä öljysihdistä/kanavista nopiaan tukkoon joissain tapauksissa.
Eri ääntelyä siis. Öljypohjan/-sihdin putsasin ennen viinahuuruisen ajelun aloittamista. Sihdillä ei ollut kun pari murua. Kone oli ajoittain pesty fortella ja öljyt vaihdettu tiuhaan. Mäntien päissä sitä törkyä kyllä riittää ja kuvittelisin niiden putsaantuvan kun aikansa ajaa etanolia läpi.
Perustuuko tämä väitetty etanolin koneen sisuksia (ei siis palotilaa vaan öljynkiertoa) puhdistava vaikutus siihen, että polttoainetta aina joutuu jossain määrin moottoriöljyyn (ns. polttoainelaimenema) ja että E85:lla laimentunut öljy olisi pesevämpää koneen sisuksille kuin E5/E10:llä laimentunut öljy?
Ymmärrän hyvin, että etanolilla ajelu putsaa palotilassa männän päitä, mutta ne palotulokset jatkaa pakoputkesta pihalle.