Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Vastaa Viestiin
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Eli miten saisi varmistettua helpoiten johtuuko savutus turbosta. Savutus ei ole pahaa, mutta öljyä kuitenkin menee, kerää ahtoja hyvin. Mahdollista paikallistaa vika ahdin paikallaan? Kyseessä ng900 ja t25 turbo.
Ng900
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

turbon imuputki irti ja sormin heiluttelee akselista
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Ja jos akselilla tuntuu väljää nii aiheuttaa savutusta?
Ng900
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Kait niissä aina on vähän välystä. Itellä ainakin takerteleva(pesään tarttui) 900 ahdin kohtuullisen pienellä klapilla savutti kun taas 9-5 ahdin isommalla klapilla ei vielä savuta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Lisäksi voi ottaa turbolta imusarjalle menevän putken irti vaikka siitä imusarjaan tulevasta isosta letkumutkasta. Sitten sormella koittaa sisäpintaa, tuntuuko liukkaalta. Omassa 504 tkm ajetussa oli yllättävän kuiva, myöskään turbossa ei vielä tuntunut selkeää välystä vaikka oletetusti alkuperäinen vielä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Coolerilta läpälle tulevassa putkessa oli hieman havaittavissa liukkautta
Ng900
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tomipee kirjoitti:Coolerilta läpälle tulevassa putkessa oli hieman havaittavissa liukkautta
Ihan normaalia, kyllä siellä semmoinen hieno/ohkanen öljykerros kuuluukin olla. Savutus voi aiheutua turbosta vaikka siinä ei olisi pätkääkään liikaa välyksiä. Etenkin tonnareissa on tullut vastaan T25:n yhteydessä sitä, että falskaa öljyä suoraan pakopuolelle. Johtuupi siitä, että turbiinisiipien akselilla oleva tiivisterenkaan ura karstoittuu tukkoon, jolloin tiivistys ei toimi. Savuttaa muuten sitten oikeen maukkaasti sinistä savua tienoot täyteen, etenkin kylmänä....
Ao. linkin kuvassa akselissa turbiinisiipeä lähinnä oleva tiivisteura on se ns. "männänrengas" joka karstoittuu tukkoon (ainakin kolme tapusta tiedossa).
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... Wheels.jpg

Tuo ohje kandee lukea tarkkaan, etenkin niiden siipipyörien asennon merkkaus unohtuu kovin helposti... :roll:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Ei mulla sitä savua hirveästi tule, toi vehje höyryääkin kylminä aamuina sen verran paljon :D Pitää tutkia
Ng900
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Unohtu tosiaan päivitellä.
DP:n käytin irti eikä sieltä tuntunut minkäänlaista välystä sormella. Ahtimessa kun pyöräytti sormea niin jäi harmaata "nokea" ja pakoputkesta mustaa. Millä saisin varmuuden mistä öljynkulutus johtuu? Puristuspaineet mitattu, ok ja tasaiset.
Pakoputkesta pölläyttelee sinistä, yleensä starttauksen jälkeen ja välillä paikoillaan seistessä taustapeilistä näkee että vähän hulmuaa, ei tosiaan mitään näin pahaa http://www.jus.liitin.net/susiturbo/savu2.avi
Ng900
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja LR »

Venttiilivarrenkumit yksi vahva vaihtoehto myös.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Joo se on myös, mutta eipä sitäkään taida pystyä helposti testaamaan, ohivuototesti?
Kaupat on meneillään uudesta ahtimesta jenkin kanssa, vaihtamalla ainakin selviää oliko vika ahtimessa
Ng900
Vastaa Viestiin