Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Eli miten saisi varmistettua helpoiten johtuuko savutus turbosta. Savutus ei ole pahaa, mutta öljyä kuitenkin menee, kerää ahtoja hyvin. Mahdollista paikallistaa vika ahdin paikallaan? Kyseessä ng900 ja t25 turbo.
Ng900
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
turbon imuputki irti ja sormin heiluttelee akselista
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Ja jos akselilla tuntuu väljää nii aiheuttaa savutusta?
Ng900
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Kait niissä aina on vähän välystä. Itellä ainakin takerteleva(pesään tarttui) 900 ahdin kohtuullisen pienellä klapilla savutti kun taas 9-5 ahdin isommalla klapilla ei vielä savuta.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Lisäksi voi ottaa turbolta imusarjalle menevän putken irti vaikka siitä imusarjaan tulevasta isosta letkumutkasta. Sitten sormella koittaa sisäpintaa, tuntuuko liukkaalta. Omassa 504 tkm ajetussa oli yllättävän kuiva, myöskään turbossa ei vielä tuntunut selkeää välystä vaikka oletetusti alkuperäinen vielä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Coolerilta läpälle tulevassa putkessa oli hieman havaittavissa liukkautta
Ng900
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Ihan normaalia, kyllä siellä semmoinen hieno/ohkanen öljykerros kuuluukin olla. Savutus voi aiheutua turbosta vaikka siinä ei olisi pätkääkään liikaa välyksiä. Etenkin tonnareissa on tullut vastaan T25:n yhteydessä sitä, että falskaa öljyä suoraan pakopuolelle. Johtuupi siitä, että turbiinisiipien akselilla oleva tiivisterenkaan ura karstoittuu tukkoon, jolloin tiivistys ei toimi. Savuttaa muuten sitten oikeen maukkaasti sinistä savua tienoot täyteen, etenkin kylmänä....tomipee kirjoitti:Coolerilta läpälle tulevassa putkessa oli hieman havaittavissa liukkautta
Ao. linkin kuvassa akselissa turbiinisiipeä lähinnä oleva tiivisteura on se ns. "männänrengas" joka karstoittuu tukkoon (ainakin kolme tapusta tiedossa).
http://photo.platonoff.com/Auto/2005100 ... Wheels.jpg
Tuo ohje kandee lukea tarkkaan, etenkin niiden siipipyörien asennon merkkaus unohtuu kovin helposti...

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Ei mulla sitä savua hirveästi tule, toi vehje höyryääkin kylminä aamuina sen verran paljon
Pitää tutkia

Ng900
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Unohtu tosiaan päivitellä.
DP:n käytin irti eikä sieltä tuntunut minkäänlaista välystä sormella. Ahtimessa kun pyöräytti sormea niin jäi harmaata "nokea" ja pakoputkesta mustaa. Millä saisin varmuuden mistä öljynkulutus johtuu? Puristuspaineet mitattu, ok ja tasaiset.
Pakoputkesta pölläyttelee sinistä, yleensä starttauksen jälkeen ja välillä paikoillaan seistessä taustapeilistä näkee että vähän hulmuaa, ei tosiaan mitään näin pahaa http://www.jus.liitin.net/susiturbo/savu2.avi
DP:n käytin irti eikä sieltä tuntunut minkäänlaista välystä sormella. Ahtimessa kun pyöräytti sormea niin jäi harmaata "nokea" ja pakoputkesta mustaa. Millä saisin varmuuden mistä öljynkulutus johtuu? Puristuspaineet mitattu, ok ja tasaiset.
Pakoputkesta pölläyttelee sinistä, yleensä starttauksen jälkeen ja välillä paikoillaan seistessä taustapeilistä näkee että vähän hulmuaa, ei tosiaan mitään näin pahaa http://www.jus.liitin.net/susiturbo/savu2.avi
Ng900
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Venttiilivarrenkumit yksi vahva vaihtoehto myös.
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Re: Helpoin tapa todeta turbon väljyys
Joo se on myös, mutta eipä sitäkään taida pystyä helposti testaamaan, ohivuototesti?
Kaupat on meneillään uudesta ahtimesta jenkin kanssa, vaihtamalla ainakin selviää oliko vika ahtimessa
Kaupat on meneillään uudesta ahtimesta jenkin kanssa, vaihtamalla ainakin selviää oliko vika ahtimessa
Ng900