Etkö satu muistaman että oli tuohon aikaan myös MM-ralli talli? Juuri tuohon MM-ralli luokitukseen on käsittääkseni nuo muutama tuhat sedania tehty. Näin tekivät myös muut autotehtaat noihin aikoihin, mm. Lancia ja Audi, eli tehtiin siviiliversio täysverisestä ralliautosta jotta saatiin luokitettua se auto, säännöt määräsivät tuon! Käsittääkseni nuo autot tehtiin ns. "ohi linjan".Minuteman kirjoitti:Missä mielessä pienelle tehtaalle olisi edes ollut kannattavaa valmistaa erilaisia autoja jotka kuitenkin ovat niin samannäköisiä ettei niitä kukaan erota toisistaan?
Nuo mittaerot selittyvät vuosimallieroilla ja lähteiden omilla sekoiluilla. Kori pelteineen ja ovineen, akselistot ym. ovat samoja komponentteja samoilta linjoilta sekä turbossa että vaparissa ja samoissa vuosimalleissa.
99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
99 Turboja ei tehty "ohi linjan" ja auton esittelylle oli muu syy kuin MM-rallit.
MM-rallit eivät ole autotehtaan perimmäinen terkoitus.
MM-rallit eivät ole autotehtaan perimmäinen terkoitus.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Lähde?Minuteman kirjoitti:99 Turboja ei tehty "ohi linjan" ja auton esittelylle oli muu syy kuin MM-rallit.
MM-rallit eivät ole autotehtaan perimmäinen terkoitus.
Mille "esittelylle"? Ei kai sedan turboa ole enään missään esitelty? Tuo malli vain piti luokittaa ralliautoksi Stig Blomqvistille ja niitä piti se muutama tuhat tehdä siviilimyyntiin ja noita käsittääkseni ovat nämä 99 Turbo sedanit.
Vähätteletkö siis rallitoiminnan merkitystä autotehtaille, siis tuohon aikaan? Tokko tuo on merkityksetöntä autotehtaille vielä tänäänkään, merkkimestaruutta ainakin tavoittelevat kovasti ja suurella rahalla (rallitoiminta on kallista hommaa).
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jaa automalli jota ei ole esitelty, promottu silloin kun se pukataan markkinoille? Jopas on salaperäistä...keskikonsoli kirjoitti: Mille "esittelylle"? Ei kai sedan turboa ole enään missään esitelty? Tuo malli vain piti luokittaa ralliautoksi Stig Blomqvistille ja niitä piti se muutama tuhat tehdä siviilimyyntiin.
Ja kuinkas se 99 Turbo mallina nyt yhtäkkiä vakiintui sedaniksi?
Tuossahan juuri itse myönnät että Saab 99 Turbo oli esitelty jo aikaisemmin eli coupemalli. Ja jälkikäteen koko Saab 99 Turbokonseptin tarkoitukseksi tulikin sitten MM-ralli kun malli muuttui sedaniksi ja Stig Blomqvist oli auton tarpeessa?
Täsmennä nyt mitä ylipäätään tarkoitat jankutuksellasi "ovat eri autoja"? Kaksi yksilöäkin ovat eri autoja. Saman korimallin Saab 99:ien korinosat sopivat kaikki keskenään. Tukivarret ja akselit samoja. Siis mikä määrittelee se "Eri autoja"- käsitteen? Väitätkö ihan vakavissasi että esim. peltiosia olisi tehty erikseen vapareihin ja turboihin?
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Niin?? Siis eikö SAAB 99 Turbo esitelty vuonna 1977 vuosimallin -78CombiCoupena? En minä muuten ole puhunut missään mistään esittelystä vaan sinä siitä puhuit. Siis, tuonhan juuri sanoin että sedan-malli haluttiin luokittaa Blomqvistille ralliautoksi ja niistä piti tehdä myyntiin muutama tuhat niin kutsuttua "siviiliversioa". En pääse nyt ikävä kyllä oikein kärryille tuohon kohtaan kirjoitustas?Minuteman kirjoitti:
Ja kuinkas se 99 Turbo mallina nyt yhtäkkiä vakiintui sedaniksi?
Tuossahan juuri itse myönnät että Saab 99 Turbo oli esitelty jo aikaisemmin eli coupemalli. Ja jälkikäteen koko Saab 99 Turbokonseptin tarkoitukseksi tulikin sitten MM-ralli kun malli muuttui sedaniksi ja Stig Blomqvist oli auton tarpeessa?
Minä olen siinä käsityksessä että noita ralliautoja on tehty ns. ohi linjan ja tämä ko. sedan turbo on myös sellainen. Sitä että paljonko se poikkeaa normaali 99:stä en tarkalleen tiedä mutta niin kuin jo aiemmin laitoin niin erilaisia mittoja löytyy normi 99:lle ja turbo 99:lle.Minuteman kirjoitti:Täsmennä nyt mitä ylipäätään tarkoitat jankutuksellasi "ovat eri autoja"? Kaksi yksilöäkin ovat eri autoja. Saman korimallin Saab 99:ien korinosat sopivat kaikki keskenään. Tukivarret ja akselit samoja. Siis mikä määrittelee se "Eri autoja"- käsitteen? Väitätkö ihan vakavissasi että esim. peltiosia olisi tehty erikseen vapareihin ja turboihin?
Omaan myös perstuntuman aikoinaan suunnileen samaikäiselle 99 turbo sedanille ja sitten liudalle muita 99:jä (mm. petro 99,99 GL) ja tuo perstuntuma jo sanoo että eri autoja ovat turbo 99 ja muut 99:t. Olen ajanut mm. 180 km/h ilman käsiä tuolla sedan turbolla ja meni kuin tyhjää, en usko että mikään muu 99 pysyy tiellä enään ohjaamatta 160 km/h vauhdissa.
Miksi muuten tuon turbo 99 sedan malli poistui sitten mallistosta jo 1981? Juuri siksi koska luokitteluun tarvittava määrä 99 sedaneita oli tehty ja turbo jäi vain 900:seen.
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Akselivälin muutos johtui siitä, että joskus 80-luvun alussa taka-akselia siirrettiin hieman taaksepäin, että takapyörä saatiin keskelle pyöräkoteloa. Olisiko ollut juuri tuohon -80 malliseen? Raideleveyden ero tulee erilaisista vanteista, ja 5 mm korkeusero turbon jäykemmistä ja matalammista jousista. Pituusero erilaisista puskureista.
Siksi toisekseen esim. millimetrin ero leveydessä saattaa tulla jo mittayksikkömunnoksien pyöristyksistä mm vs. tuuma. Tai vaikkapa erilaisista lokasuojien reunalistoista. Tai erilaisista peileistä jne...
Itse peruskori on samassa vuosimallissa aina sama riippumatta siitä, mikä moottori on nokalla.
Tähän pitäisi nyt saada lausunto vuosimallierojen auktoriteetilta eli LucaF:ltä
Siksi toisekseen esim. millimetrin ero leveydessä saattaa tulla jo mittayksikkömunnoksien pyöristyksistä mm vs. tuuma. Tai vaikkapa erilaisista lokasuojien reunalistoista. Tai erilaisista peileistä jne...
Itse peruskori on samassa vuosimallissa aina sama riippumatta siitä, mikä moottori on nokalla.
Tähän pitäisi nyt saada lausunto vuosimallierojen auktoriteetilta eli LucaF:ltä
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Myös siksi, että 99:n tuotanto oli jo päätetty lopettaa 900:n esittelyn myötä. Ei haluttu, että 99 olisi kilpaillut 900:n kanssa samoista ostajistakeskikonsoli kirjoitti:Miksi muuten tuon turbo 99 sedan malli poistui sitten mallistosta jo 1981? Juuri siksi koska luokitteluun tarvittava määrä 99 sedaneita oli tehty ja turbo jäi vain 900:seen.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Joo, toisaalta tietty noinkin, mutta ilman tuota MM-ralliluokitusta olisi turbomalli voinut poistua 99:stä jo vuoden 79 mallistosta ja olla ainoastaan 900:ssa tuo turbo.Svc kirjoitti:Myös siksi, että 99:n tuotanto oli jo päätetty lopettaa 900:n esittelyn myötä. Ei haluttu, että 99 olisi kilpaillut 900:n kanssa samoista ostajistakeskikonsoli kirjoitti:Miksi muuten tuon turbo 99 sedan malli poistui sitten mallistosta jo 1981? Juuri siksi koska luokitteluun tarvittava määrä 99 sedaneita oli tehty ja turbo jäi vain 900:seen.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Eikös turbo 99 ollut ensin pelkästään Combi-mallina, eli vuosimallina 1978 ja sitten vuosimallina 79-80 pelkästään sedanina, tuolloin ei siis enään 99 Combi-turboa ollut?Minuteman kirjoitti:
Ja kuinkas se 99 Turbo mallina nyt yhtäkkiä vakiintui sedaniksi?
Edit: Silti käsittääkseni noita -78 Combi turboja tehtiin määrältään enemmän kuin mitä noita 79-80 turbo sedaneita yhteensä, koska tuo -78 oli vielä ns. normaalimallistoon kuuluva 99 mutta nuo 79-80 sedanit tehtiin siis vain tuon MM-luokituksen takia ja siksi niitä tehtiin vähemmän ( jotain 4000 kpl).
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jahas. Tässä hieman lisää lähdemateriaalia.keskikonsoli kirjoitti:Väitä vaan mutta tuolla lukee että 3,4!pka kirjoitti:Väitän että on normaali 4,1 kierrosta. Vain EMS:issä on nopeampi ohjaus. GLE:n tehostetut ovat sitten vielä oma lukunsa.keskikonsoli kirjoitti: Ohjausvälitys on Turbo 99:ssä nopeampi kuin normaali 99:ssä.
Lähde: Wheels July 1978
Lähde: Motor Feb. 4 1978
Tästä poikkeuksen tehnee '77 mallivuonna valmistettu 100 kpl esisarja Saab 99 turboEMS autoja, sekä ilmeisesti joillakin markkinoilla (UK?) tarjottu tehostettu ohjaus josta minulla ei ole tarkempaa tietoa.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Siis, sinäkö uskot jonkun ulkomaalaisen lehden toimittajaa mielluummin kuin Saab-historia nettisaittia jossa on :saab:in oma tiedote luettavissa??? Selva!pka kirjoitti:Jahas. Tässä hieman lisää lähdemateriaalia.
Lähde: Wheels July 1978
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jos tuohon edellisen sivun saabhistoryn linkkiin viittaat, niin se "ilmoitus" näyttää olevan jenkkiläisen maahantuojan mainostekstistä. Eikös USA-versioissa ollut se paljon puhuttu tehostin -> voi hyvin olla nopeampi välitys.
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Saabin oma korjaamokäsikirja* ei ilmoita mitään mittoja erikseen turbomalleille, ainoat ilmoitetut erot on combin kokonaispituus ja -paino sekä ruotsinkielisessä akselivälin muutos 2473 vs 2465 alkaen numerosta BC6009296. Suomenkielisessä vuosimalleille 1975, 1976, 1977, 1978 ja 1979 on oma sivu pituuksille ja painoille. Vuosimalleille 1980-82 nämä tiedot esitetään yhdellä yhteisellä sivulla. Ainoa erikseen turboon ilmoitettu tieto näissä on 10 mm leveämpi raideleveys 1410 mm.
Sama kirja kertoo ohjauspyörän kierroksiksi 4,1 (ruotsinkielisessä 4,2) paitsi tehostetussa 3,6 tai 3,4 EMSissä alustanumerosta 99762018780 ja 99766007925.
Jousituksen tai iskareiden esittelyssä ei erikseen kerrota turboon liittyen mitään. Kallistuksenvakaajista ei kerrota mitään. Turbomallille eritellään normimalleista poikkeavat vanteet ja renkaat.
Varmaankin vahvasti väärässä joka suhteessa tämäkin kirja, molemmilla kielillä.
* Lähteet: 0: Erittelyt M 1975 - 83 ja 0: Specifikationer M 1975 - 84
Sama kirja kertoo ohjauspyörän kierroksiksi 4,1 (ruotsinkielisessä 4,2) paitsi tehostetussa 3,6 tai 3,4 EMSissä alustanumerosta 99762018780 ja 99766007925.
Jousituksen tai iskareiden esittelyssä ei erikseen kerrota turboon liittyen mitään. Kallistuksenvakaajista ei kerrota mitään. Turbomallille eritellään normimalleista poikkeavat vanteet ja renkaat.
Varmaankin vahvasti väärässä joka suhteessa tämäkin kirja, molemmilla kielillä.
* Lähteet: 0: Erittelyt M 1975 - 83 ja 0: Specifikationer M 1975 - 84
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 99turbo ja vapaasti hönkivän 99 eroista
Jos sedan 99 turbo ja sedan 99 karvalakki ovat eri autoja, selitä minulle miksi Saabin omasta mikrofilmistä tarkistettuna akselistot, tukivarret, jarrut, ohjaus, ymym osat ovat täysin identtisiä??
ITSE uskon ennemmin näkemiani Saabin omia mikrofilmejä jotka ovat ihan oikeasti FAKTAA, vrt. nettisaitti. Vai meinaakko että ne on väärennettyjä.
Tutkittiin nimittäin todella tarkkaan, koska mulle inssi esitti vaatimuksen, että pitää pystyä todistamaan kaikki akselistojen, ohjausten ja jarrunen/alustan yhteneväisyys.
Ja todistinkin. Leima paperissa ja that is it.
ITSE uskon ennemmin näkemiani Saabin omia mikrofilmejä jotka ovat ihan oikeasti FAKTAA, vrt. nettisaitti. Vai meinaakko että ne on väärennettyjä.
Tutkittiin nimittäin todella tarkkaan, koska mulle inssi esitti vaatimuksen, että pitää pystyä todistamaan kaikki akselistojen, ohjausten ja jarrunen/alustan yhteneväisyys.
Ja todistinkin. Leima paperissa ja that is it.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04