Lataussäätimen puukotus?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja ippe »

karitammi kirjoitti:
ippe kirjoitti:... muistaakseni 80% ja säästön aktiivisena toteuttajana on ns. älykäs akkukaapeli, joka ymmärtääkseni nostaa resistanssiansa (=lisää kuormaa) ja laskee näin akun latausvauhtia kun järjestelmä niin käskee. ...
Ehkä kuriositeetti, mutten oikein usko sen perustuvan muuttuvaan resistanssiin. Silloin suuri osa lataustehosta hukattaisiin kaapeliin. Ei olisi minusta hirmu älykästä. Veikkaukseni on että laturin ohjausta manipuloidaan.

Häh, tuo lainaus ei ole minun kirjoituksistani.

Edelleen, vaihtovirtalaturin kanssa ei kannata miettiä säästöä laturin irtikytkemisellä, jos laturilla ei ole kuormaa, niin laturi ei silloin myöskään tee enempää kuormaa kuin mekaanisen vastuksensa verran, ladatessa laturi pyrkii antamaan sen verran sähkötehoa kuin auton sähköjärjestelmä ottaa vastaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja aero »

Ei niin, kyseinen teksti on minun suoltamaani.

Kuten kirjoitettu, käsitykseni on ollut, että akku+kaapeli -paketin resistanssi nostetaan niin korkeaksi, että paketin virta tippuu lähes olemattomaksi, jolloin lataustehon hukkuminen kaapeli ei ole ongelma. Pahoittelen aiempaa virhettäni, kun väitin tuossa tilanteessa laturin kuorman nousevan, sehän nimenomaan laskee.

Nyt kun mietin taas hieman pidemmälle, tuo voisi onnistua suht. järkevästi vähän monimutkaisemmalla lataussäätimellä, mikä kieltämättä olisi teknisesti järkevämpää ja helpompaa kuin kaapelin kuormituksen muuttaminen. Ehkä tätä voisi lähteä laskemaan auki, niin idealla voisi olla tulevaisuuttakin.

Edelleen pidän vahvasti sen mielipiteen, että laturin itsensä irtikytkennässä ei ole mitään järkeä eikä sillä saavuteta toivottuja tavoitteita. Joskin epäilen vahvasti myös akun lataamisen rajoittamisesta saatavan hyödyn määrää (myös niissä autoissa, joissa se on toteutettu jo tehtaalla), mutta se voisi jo teknisesti toimia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Olisko se "älykaapeli" ihan vaan joku PWM-tyyppinen akkulaturi? Sillähän voisi käytännössä vaikuttaa laturille päin näkyvään resistanssiin. Onko joku nähnyt tuollaista kaapelia livenä?
M97CSB234EFM57001 RE85
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Lataussäätimen puukotus?

Viesti Kirjoittaja aero »

Pikaisella vilkaisulla itse IBS -komponentti (eli se ns. älykäs akkukaapeli) on käytännössä akunkenkä, joka mitä ilmeisimmin "vain" mittailee akun kuntoa. Eli mitä ilmeisimmin karitammi oli oikeassa ja minä väärässä, eikä tuo palikka vaihtele resistanssiansa.

http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/88/45
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin