karitammi kirjoitti:Ehkä kuriositeetti, mutten oikein usko sen perustuvan muuttuvaan resistanssiin. Silloin suuri osa lataustehosta hukattaisiin kaapeliin. Ei olisi minusta hirmu älykästä. Veikkaukseni on että laturin ohjausta manipuloidaan.ippe kirjoitti:... muistaakseni 80% ja säästön aktiivisena toteuttajana on ns. älykäs akkukaapeli, joka ymmärtääkseni nostaa resistanssiansa (=lisää kuormaa) ja laskee näin akun latausvauhtia kun järjestelmä niin käskee. ...
Häh, tuo lainaus ei ole minun kirjoituksistani.
Edelleen, vaihtovirtalaturin kanssa ei kannata miettiä säästöä laturin irtikytkemisellä, jos laturilla ei ole kuormaa, niin laturi ei silloin myöskään tee enempää kuormaa kuin mekaanisen vastuksensa verran, ladatessa laturi pyrkii antamaan sen verran sähkötehoa kuin auton sähköjärjestelmä ottaa vastaan.