Sonettista

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Sonettista

Viesti Kirjoittaja A-L »

Noh, onhan tuossa puuhaa noiden tämänhetkistenkin Saabien kanssa, isäukon samasta maasta peräisin olevista pöristimistä tai muusta elämästä puhumattakaan, mutta silti on alkanut viime aikoina vähän vetämään puoleensa ajatus Sonettin hankkimisesta. Liekö joku kolmenkympin kriisin ensioire. 8)

Elikä tekisi mieli esittää muutamia kysymyksiä:
Onko Sonett vaikea harrastettava? Auton ainakin nähtävästi joutuu aika suurella todennäköisyydellä ostamaan Suomen ulkopuolelta. Missähän main pirssien hinnat liikkuu ja onko paljon sellaista osaa mitä joutuu kovastikin metsästämään? Ja mitä nyt muuta aiheen harrastajille tulee mieleen kertoa - kaikki aiheeseen ja varsinkin harrastamisen käytännön seikkoihin liittyvä kiinnostaa. Pohjalaisen Vesan artikkeli Saabin urheilumalleista ym. historiapuolta tuossa tulikin jo lueskeltua.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Perustekniikkahan on silkkaa kuuppaa vähän tiukempaan pakettiin ahdettuna. Jos haluat helppoa huollettavuutta, niin laita kakkoskoppainen, jossa on flippikeula. Kolmosen huoltoluukusta ei mahdottomia tehdä ja keulan irtikäyttö on aina oma harjoituksensa.

Jenkeistä noita parhaiten löytää, tosin Ruotsistakin saattaa tuurilla moisen bongata myynnissä. Hintahaitari riippuu kunnosta. Projektin saa parilla tuhannella taalalla. Priimasta voi varautua maksamaan toista kymppiä. Siihen sitten sijainnista riippuen rahtikuluja kahdesta viiteen tuhatta taalaa. Sitten vielä tullit, autoverot ja alvit. Ruotsin laitteet maksaa jotain kymmenen tuhannen euron molemmin puolin.

Kannattaa pitää huoli, että pisteosat on tallessa. Niitä voi olla mielenkiintoinen metsästää. Ruotsin Sonett-klubi tekee joitain osia uustuotantona mutta niistä saa varautua maksamaan. Myös tekniikkapuolella jotkin osat ovat Sonetille spesifisiä.

Onhan se älyttömän hauska auto ajaa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Itse hankin oman kevät pörriäiseni v 2002 Suomesta - kiitos Saab klubilaisen vinkin. Eilen katsastus ja tänään tuli ajettua kevään ensimmäiset mailit yhteensä 75 mileä :D . Kaikkiaan on tullut ajettua syksy 2002 - vappu päivä 2012 yhteensä abaut 3 000 mailia. Liian vähän jopa harrasteautolle, joten tuumailen Sonettin tulevaisuutta.

Ennen oman löytymistä tuli tätä sivua pidemmän aikaa seurattua: http://www.saabnet.com/tsn/class/sonett.html . Äsken löysin tälläisen sivun, jossa noita myyntihintoja on julkaistu: http://saabsonett.org/forsale.php . Osat saisi luvalla kaikki löytyä, sillä voipi olla aika hankala metsästää, ellei saa jenkeistä uitettua halpaa varaosa-autoa ja sekin maksaa (ostohinta - kuljetus - tulli - alv).

Tekniikkaan löytyy osat Saab V4 puolelta, mutta osa on vähän harvinaisempaa. Jos kone on pois nokalta, niin kannattaa kerralla tehdä KAIKKI konehuoneen jutut kerralla: hitsaukset, maalaukset, osien vaihdot (vesipumppu, bensapumppu, startti) silloin kun sitä tilaa on tehdä. Itsellä meni alussa kytkimen pääsylinterin kumit ja vaikea oli vaihtaa kone nokalla (onnistui kyllä pyöränkotelon kautta). Kyseinen sylinteri ei ole sama kuin Saab 96:ssa - Brittiosasta löytyi kumit ja olisi löytynyt uusi sylinterikin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

KeijoAnnikki kirjoitti: Itsellä meni alussa kytkimen pääsylinterin kumit ja vaikea oli vaihtaa kone nokalla (onnistui kyllä pyöränkotelon kautta). Kyseinen sylinteri ei ole sama kuin Saab 96:ssa - Brittiosasta löytyi kumit ja olisi löytynyt uusi sylinterikin.
Samoin jarrujen pääsylinteri on muistaakseni sama kuin '68 Veenelkussa, ei kuitenkaan sama kuin mikä 70-lukuisissa Veenelkuissa. Sonettin jarruthan ei ole tehostetut.

Omani tosiaan löysin tuolta Saabnetin classifieds -osastolta, minkä KeijoAnnikki Linkkasi. Ebay ja Graigslist on kanssa hyviä paikkoja. Varsinaiseen kaupantekoon ja rahtaukseen käytin paikallista agenttia nimeltäRays Automotive. Suomalainen kaveri, joka asuu Pohjois-Carolinassa.

Koneen nokalta käyttö on tosiaan myöskin ihan mielenkiintoinen harjoitus, joten mahdollisuuksien mukaan kannattaa kyllä hankalammat rempat tehdä, kun se on pois. Ilmeisesti homma helpottuisi aika lailla, jos syylärin yläpuolella olevan tukiraudan rälläköi pois ja laittaa tilalle pultattavan kulmaraudan. Itse käytin koneen viime kesänä kytkinrempan vuoksi irti leikkaamatta tuota rautaa ja saihan siinä ponnistella. Seuraavalla kerralla taidan ottaa rälläkän kauniiseen käteen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
tommij
"Hölösuu"
Viestit: 1376
Liittynyt: Ti Joulu 09, 2003 13:38
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja tommij »

Tuollain ei-teknillisenä seikkana kannattaa huomioida myös kuljettajan mitat, eli sehän on ns. oikeasti pieni auto. Esim. meikäläiseltä 190-senttisenä ei Sonettiharrastaminen onnistu, koska saan vain juuri ja juuri tungettua itseni penkin ja ratin väliin - enkä mahdu istumaan suorassa (pää osuu kattoon, joten polla on pidettävä vinossa) ja polvet kiilaantuu rattiin niin, että veivaamisesta ei tule mitään. Ja säätövarojahan ei istuimessa ole kuin eteenpäin.

Eli jos et ole Sonettia ajanut/koeistunut ja omaat pidemmät jalat/kropan, niin suosittelen testisessiota ennen hankintapäätöstä. Kuupassakin on suorastaan ruhtinaalliset tilat Sonettiin verrattuna.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja A-L »

Kiitoksia tiedoista, kaikki tämä on erittäin hyödyllistä! Yhdestä projektista tuossa jo hieman tuli viestiäkin... tosin tämä pituuskommentti nyt kyllä pikkusen laittoi miettimään. Ruholla on tosiaankin mittaa sen 190cm. Vaikka keskivartalon leveysmitta ei ole ainakaan vielä lähtenyt käsistä niin ei tuo mahtuminen ole ihan joka pirssiin niin yksinkertaista - yksi suurimpia syitä miksi pidän satkusta lienee juuri mahdollisuudessa varioida asentoa karvalakkisemmallakin penkillä.

Toisaalta, Amazonin ja 96:nkin kanssa on tähän asti pärjätty, ja Amazonissakin monta ongelmaa ratkesi kun ratti vaihtui alkuperäisestä huomattavasti pienempään - siinähän ei niitä penkin säätöjä kanssa ole ihan kaikkiin tarpeisiin. Järjestettäköön koeistunto kun mahdollisuus saapuu.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja -pete »

Tule 17.5. Hyvinkäälle WST:hen. Eiköhän sinne joku Sonettinsa tuo.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Mattsonissa ja kajakissa istutaan kyllä kuin kirkonpenkissä verrattuna "oikeaan" urheiluautoon. Sonetin penkki on tosi matala.

Itse olen ajellut MGB:llä, siinä oli istuintyynyn yläpinta jotain 15 senttiä lattiasta. Silti kaali hipoi kattoa, joten rätti ylhäällä ei meinannut ajamisesta tulla mitään kun kuomun kaaret kolisi päähän ja tuulilasista ei nähnyt yläviistoon. Ja mää olen tällainen alle 180cm tappi. MGB on 125 senttiä korkea, maavara 11, Sonett 119 ja maavara varmaan MGB:n luokkaa, eli ahdasta on :)

Mutta kajakkia olen ajanut viikinkikypärä päässä, tosin vasen sarvi alaspäin käännettynä :lol:
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja A-L »

WST ei valitettavasti aikataulullisesti passaa yötyöläisen arkikuvioihin eikä tuo kuuppakaan liene vielä silloin ihan paraatikuosissa. Muuten toki houkutteleva ajatus. :)

Hmm. Hyvä pointti muuten tuo maavara vs. katon korkeus. Ehkä tähän asiaan vielä saadaan selko.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3367
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

A-L kirjoitti:WST ei valitettavasti aikataulullisesti passaa yötyöläisen arkikuvioihin eikä tuo kuuppakaan liene vielä silloin ihan paraatikuosissa. Muuten toki houkutteleva ajatus. :)

Hmm. Hyvä pointti muuten tuo maavara vs. katon korkeus. Ehkä tähän asiaan vielä saadaan selko.
Sonettissa on näinkin matalaksi autoksi aivan älyttömän hyvä maavara. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

tsaarela kirjoitti:
A-L kirjoitti:WST ei valitettavasti aikataulullisesti passaa yötyöläisen arkikuvioihin eikä tuo kuuppakaan liene vielä silloin ihan paraatikuosissa. Muuten toki houkutteleva ajatus. :)

Hmm. Hyvä pointti muuten tuo maavara vs. katon korkeus. Ehkä tähän asiaan vielä saadaan selko.
Sonettissa on näinkin matalaksi autoksi aivan älyttömän hyvä maavara. :lol:
Eiköhän se vakio Sonettissa maavara ole sama kuin 96:ssakin. Eli menee ihan minne vain. :D
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Sonettista

Viesti Kirjoittaja A-L »

Saatoin ehkä ansaita nämä huomautukset. :lol:

No, täytyypä ruveta pohtimaan mahdolliselle mielisairaus-projektille sitten vaihtoehtoa, jos ei ruho sovi Sonettin penkkiin. Vaikka nämä "purin sen palasiksi ja nyt se pitäisi vain saada koottua uudestaan"-tohinat nyt aina on vähän mitä on niin ehkä silti peruslähtökohta voisi olla se, että autoon mahtuu istumaan ajokelpoiseen asentoon...
Vähän läheisempää vertailukohtaa hakeakseni, mitenkähän suuri ero on vaikka Fiat Barchettaan nähden? Siinä ainakin mahtui ihan kohtuu mukavasti olemaan. Ja mahtuipa kolmekin isoa kollia, mutta siinä ei sitten mukavasta kyllä tarvinnut puhua. :mrgreen:
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin