Takapönttöä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Takapönttöä

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Huomasin juuri että 9-3t:n (vm -00) takapönttö on ruostunut puhki (noh, reikä kummiskin). Ei kyllä hirveästi pörise, itseasiassa ei yhtään. Silti ajattelin vaihtaa sen ehompaan. Rosteri tietysti pitäisi olla, nätillä ulostulolla ja möreimmillä äänillä. Abbott tarjoaa sangen siistiä mutta kallista. Tietysti pitäisi vaihtaa koko putkisto, ainoahan jolla on tehoihin merkitystä on downpipe. Keväällä tarkoitus on hommata Maptunilta stage 1. Mutta jos vain pelkkä takapönttö kun muut on vielä ihan tikissä.

Mitä olette alle asennelleet, mitä kokemuksia on kertynyt?

Kiitos etukäteen
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

kaveri hommast tuolta:

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... ht=rosteri

Tyytyväinen on ollu ainakin hintaan :roll:
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Takapönttöä

Viesti Kirjoittaja Hook »

Juusokas kirjoitti:Tietysti pitäisi vaihtaa koko putkisto, ainoahan jolla on tehoihin merkitystä on downpipe. Keväällä tarkoitus on hommata Maptunilta stage 1. Mutta jos vain pelkkä takapönttö kun muut on vielä ihan tikissä.

Mitä olette alle asennelleet, mitä kokemuksia on kertynyt?

Kiitos etukäteen
Itsellä Ferritan 3" täysrosteriputkisto (loppuosa 2.5") tuossa NG900t-94:ssa elokuusta.

Ensin heitin Maptunin Steg 1:sen kiinni kesällä, jolla ajelin 2kk, sitten tilasin tuon Ferritan koko sportti putkiston Eurostainlesilta Tikkurilasta clubilaisena, joka tuli poikkeuksellisesti 2 kuormassa liikkeeseen Ruotsista, eli ensin tuli viikossa loppuosa ja viikon päästä loput eli se 3" alkupätkä Kemiran race katilla ja vieterillä. Ajelin sitten viikon pelkkä loppuosa vaihdettuna (samalla maptun steg 1&2 lastulla). Kokemusena yllätyin tuon pelkän loppupätkän vaihdosta (haitarista taaksepäin) rosteriseen VAPAAVIRTAUS loppuputkistoon (siis 2 pönttöä) eli pöntöistä näkee läpi, eikä tee zik-zak mutkia sisällä ja muodosta jarruttavaa vastapainetta. Turbo itsessään tekee tarvittavan vastapaineen "siviili" moottorille.
Käytännössä huipputehot&väännöt eivät juuri (maptunin sivujen mukaan) nouseet kuin 225->230 ja väätökin 340->350, mutta ahdin&ahdot heräsi selvästi herkemmin ja myös hiukka pienemmillä kierroksilla, kun pakokaasut pääsivät vapaasti virtaamaan putkistossa. Pienenä plussana&miinuksena tuli hiljainen matala murina kuvioihin :D

Nyt sitten autossa ollut Steg 3 kokoputkistoineen jo 4kk, jotka lisäsivät tehot tuonne 3000-> aluelle 8)
.. . Ja eilen huomasin että 207 tuhatta ajettu vakio kytkin on alkanut hiukka luistamaan talla pohjassa 5 vaihteella. Eikä kyseessä ole liukkaat :(
Juuri kun sai konehuoneesta apparin puolelta tasapainoakselien ketjun remontoitua pois, niin nyt pääsee korjaa kuskin puolta. Eli Viggenin kytkintä ja vaijeri->neste..
Eipähän apurungon pultit pääse ruostumaan :roll:
Milloinkohan menee bensapumppu...

http://www.eurostainless.fi/sporttiputket.htm


Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin