Jäähdytin vaihtoon

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Jäähdytin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Jäähdytin prkl alkoi sitten vuotamaan ysisatkussa, joten pitäisi löytää tarvike tilalle. Kinasella Helsingissa olisi 123eur ja Motonetissa 98eur. Onko kenelläkään kokemusta tai käsitystä Monotetin syylarin laadusta; ammunko itseäni jalkaan säästämällä tässä 25eur?

Ilmeisesti nämä 80-lopun jäähdyttäjät eivät sitten ole korjattavaa mallia millään muotoa, vaikuttaisi että tuossa vuotavassakin on päädyt muovia, tms?
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Re: Jäähdytin vaihtoon

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

okaalto kirjoitti:Jäähdytin prkl alkoi sitten vuotamaan ysisatkussa, joten pitäisi löytää tarvike tilalle. Kinasella Helsingissa olisi 123eur ja Motonetissa 98eur. Onko kenelläkään kokemusta tai käsitystä Monotetin syylarin laadusta; ammunko itseäni jalkaan säästämällä tässä 25eur?

Ilmeisesti nämä 80-lopun jäähdyttäjät eivät sitten ole korjattavaa mallia millään muotoa, vaikuttaisi että tuossa vuotavassakin on päädyt muovia, tms?
Vaihdoin juuri 900 S -90 Motonetin jäähdyttäjän, oli aivan samanlainen kuin alkuperäinenkin.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Käsitykseni mukaan motonet sekä muut varaosaliikkeet myy sellaista peltistä mustaa ? Kaikissa en ole nähnyt ees tyhjäämis hanaa .
Originaali on nykyisin alumiininen, hapertumis onkelma lienee pienempi.
Orggis syylärin mukana tuli myös uusi lämpökytkin, ja tyhjennys hana on. Maksoin pyöreät 100 e tingittynä,Alkup.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Niinikään minulla motonetin syyläri oli vihreässä homeessa parin viikon ikäisenä.. mut eipä se siitään kerennyt pariin vuoteen pehmenemään ennenkuin rosvo vei ja poltti koko romukasan. Mainittakoon vielä, että auto oli turbo ja jäähdytysteho riitti silti(myös urku auki kymmeniä kilometrejä), vaikka motonet ei suosittele tuota syyläriä turboon.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla oli MagnetiMarellin jäähdytin Saabissa noin vuoden. Laukesi ihan yht'äkkiä ja jäähdytinkorjaaja ei edes alkanut tekemään sille mitään. Varaosaautosta kävin näppäämässä alkuperäisen, josta se teki tosi hyvän syylärin siitä. Tosin siitä löysin syyn jäähdytysnesteen pieneen katoamiseen, sekin on alkanut vuotamaan ja ilmeisesti on alkanut kannentiivistekin vuotamaan nestettä, kun sitä makasi lohkon päällä. Tai sitten se on öljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Olen ostanut kaksi jäähdyttäjää Turun Motonestista: Saab 900i 16v -90 ja Saab 900 S 16v -90. Ensimmäisessä km lukema vaihdon hetkellä 267000 km ja toisessa 227000 km. Molemmat Motonetin jäähdyttäjät alumiinisia Nissens tekemiä. Kyseinen firma on tanskalainen. http://www.nissens.com Molemmat jäähdyttäjät varaosanumeroita myöten samat jotka olivat autossa paikoillaan.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Laitoin kuukausi sitten uuden alumiinisen Nissens jäähdyttäjän saappin keulalle. Varaosaliikkeen mukaan on turbon jäähy, ja varaosanumerokin eri kuin vaparin jäähyllä. Kenno ei kuitenkaan ole täyspaksu vaan jää hieman vajaaksi. Kennon paksuus 22mm alkuperäisessä mustassa kenno oli 12mm paksu. Uusi jäähdytin kustansi 130e. Erittäin hyvin on jäähdytysteho riittänyt viileillä ilmoilla.

Jos jollakulla on speksit tosta Motonet/Nissens kennosta, niin laittais näkyville, että maksoinko 32e turhaan vai en.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

Motonetista on hankittu ja hyvin ovat pelanneet varmaan noiden auton iän kestää :roll:
Menen kans hakeen ruiskuun syylärin vm-90
onko mulla sellainen olo vai "syökö" saabit poikkeuksellisen paljon syyläreitä :evil: ?? niin ja noita kansipaffeja :roll:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

carimat kirjoitti:Eipä yleensä pahaa sanottavana motonetin tavarasta...mutta 900 ruiskuun vaihdoin pari vuotta sitten kyseisen firman syylärin ja muutaman viikon päästä musta syyläri "vihersi" kauniisti 8O ...eiks nuo oo restauroituja osia.Oli varmaan maanantai kappale,mut kyl se muuten ok oli :lol:
toi voisi selittää sen, miksi valkoisessa tuplaysissäni oleva 3 vuotta vanha jäähdytin muistuttaa enemmänkin 6 vuotta vanhaa sellaista. tarttis isältä kysyä mistä hän osti siihen sen syylärin jota hän jaksoi seuraavat kaksi vuotta kehua uudeksi vaikka vihreätä näkyi silloin jo monissa paikoissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saltsi
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 01:44

Viesti Kirjoittaja Saltsi »

Omaan 90:iin ostin motonetistä syylärin viime kesänä. Nissens merkkinen muistaakseni, ei ollut sellainen "muovinen" vaan ihan metalliosat oli. Hyvin on pelannut kyllä.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Gouldenwind kirjoitti:Motonetista on hankittu ja hyvin ovat pelanneet varmaan noiden auton iän kestää :roll:
Menen kans hakeen ruiskuun syylärin vm-90
onko mulla sellainen olo vai "syökö" saabit poikkeuksellisen paljon syyläreitä :evil: ?? niin ja noita kansipaffeja :roll:
Pistin sitten tänään motonettisyylarin paikalleen, Vantaan myymälästä sai sellaisen mustan version. Muuten ihan ok, paitsi että tuo oli ilmeisesti hieman alkuperäistä leveämpi, koska ottaa aavistuksen peltiin kiinni vasemmasta päädystä, ei siis ihan "kellu" kumikiinnikkeissään kunnolla. Muuten kiinnikkeet oli kyllä kohdallaan. Paisuntasäiliön letkulle tarkoitettua putkenpäätä piti taivuttaa pari milliä, että letkun sai paikoilleen. Ja eiköhän tuo kestä sen ajan, mitä tällä autolla saa ajella.

En tiedä meneekö näistä syylareita paljonkin, vuotava oli kai alkuperäinen (340tkm vaihdettaessa), Saabin leimoilla ja osanumerolla ainakin. Tiedä sitten oliko se jossain vaiheessa osallinen kansipahvin rikkoontumiseen ~275tkm kohdalla. Olishan tuolla vuotavallakin syylarilla voinut vielä ajella talven, mutta alkoi vaan hävettää oman auton ylimääräinen höyryäminen ruuhkaliikenteessä. 8)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muuten höyryäminenkin on toisinaan ihan normaalia. Monet kerrat ihmettelin, kun pysähdyin ihan ehjällä jäähdytysjärjestelmällä varustetulla 900i:lläni liikennevaloihin, ja keulasta alkaa pukkaamaan höyryä. Tämä on normaali juttu. Termostaatti kun aukeaa, niin syylärin pintaan tiivistyneen huurakukkaset saa lähdön. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Ostin vähän aikaa sitten orkkis syylärin -92 turboon. Hinta tingattuna n. 100 euroa. Jäähdytin on alumiinia + muovipäädyt, poikkeaa siis alkuperäisestä. Merkiltään Blackstone. Mukana myös anturi.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuolla ylempänä totesin saman että noin 100e hinta ja anturikin oli 8)
Tosiaan Blackstone oli merkki ja orkkis syyläris oli myös sama nimi , Muutamia vuosia sitten on myyjän mukaan ruvennu ainakin näihin vanhoihin 900 saabeihin tulemaan sitä alumiinin näköstä jäähyttäjää.Vanhaa mustaa peltistä ei siis saabin tiskiltä saa enää.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Mertmi kirjoitti:Muuten höyryäminenkin on toisinaan ihan normaalia. Monet kerrat ihmettelin, kun pysähdyin ihan ehjällä jäähdytysjärjestelmällä varustetulla 900i:lläni liikennevaloihin, ja keulasta alkaa pukkaamaan höyryä. Tämä on normaali juttu. Termostaatti kun aukeaa, niin syylärin pintaan tiivistyneen huurakukkaset saa lähdön. :)
Joo, siis just tällaista tää on aina silloin tällöin tehnytkin, enkä ole mitään vuotoja löytänyt. Esim. duunimatkalla motarin jälkeen liikennevaloissa, ja sään ollessa sopiva, että tuon huomaa. Tällä kertaa tosin oli diagnoosi selvä, kun taskumpulla asiaa tutkiessa selvisi, että sieltä syylarin vasemman päädyn saumastahan se höyrysi.
Vastaa Viestiin