Jäähdytin vaihtoon
Jäähdytin vaihtoon
Jäähdytin prkl alkoi sitten vuotamaan ysisatkussa, joten pitäisi löytää tarvike tilalle. Kinasella Helsingissa olisi 123eur ja Motonetissa 98eur. Onko kenelläkään kokemusta tai käsitystä Monotetin syylarin laadusta; ammunko itseäni jalkaan säästämällä tässä 25eur?
Ilmeisesti nämä 80-lopun jäähdyttäjät eivät sitten ole korjattavaa mallia millään muotoa, vaikuttaisi että tuossa vuotavassakin on päädyt muovia, tms?
Ilmeisesti nämä 80-lopun jäähdyttäjät eivät sitten ole korjattavaa mallia millään muotoa, vaikuttaisi että tuossa vuotavassakin on päädyt muovia, tms?
Re: Jäähdytin vaihtoon
Vaihdoin juuri 900 S -90 Motonetin jäähdyttäjän, oli aivan samanlainen kuin alkuperäinenkin.okaalto kirjoitti:Jäähdytin prkl alkoi sitten vuotamaan ysisatkussa, joten pitäisi löytää tarvike tilalle. Kinasella Helsingissa olisi 123eur ja Motonetissa 98eur. Onko kenelläkään kokemusta tai käsitystä Monotetin syylarin laadusta; ammunko itseäni jalkaan säästämällä tässä 25eur?
Ilmeisesti nämä 80-lopun jäähdyttäjät eivät sitten ole korjattavaa mallia millään muotoa, vaikuttaisi että tuossa vuotavassakin on päädyt muovia, tms?
Käsitykseni mukaan motonet sekä muut varaosaliikkeet myy sellaista peltistä mustaa ? Kaikissa en ole nähnyt ees tyhjäämis hanaa .
Originaali on nykyisin alumiininen, hapertumis onkelma lienee pienempi.
Orggis syylärin mukana tuli myös uusi lämpökytkin, ja tyhjennys hana on. Maksoin pyöreät 100 e tingittynä,Alkup.
Originaali on nykyisin alumiininen, hapertumis onkelma lienee pienempi.
Orggis syylärin mukana tuli myös uusi lämpökytkin, ja tyhjennys hana on. Maksoin pyöreät 100 e tingittynä,Alkup.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Niinikään minulla motonetin syyläri oli vihreässä homeessa parin viikon ikäisenä.. mut eipä se siitään kerennyt pariin vuoteen pehmenemään ennenkuin rosvo vei ja poltti koko romukasan. Mainittakoon vielä, että auto oli turbo ja jäähdytysteho riitti silti(myös urku auki kymmeniä kilometrejä), vaikka motonet ei suosittele tuota syyläriä turboon.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Mulla oli MagnetiMarellin jäähdytin Saabissa noin vuoden. Laukesi ihan yht'äkkiä ja jäähdytinkorjaaja ei edes alkanut tekemään sille mitään. Varaosaautosta kävin näppäämässä alkuperäisen, josta se teki tosi hyvän syylärin siitä. Tosin siitä löysin syyn jäähdytysnesteen pieneen katoamiseen, sekin on alkanut vuotamaan ja ilmeisesti on alkanut kannentiivistekin vuotamaan nestettä, kun sitä makasi lohkon päällä. Tai sitten se on öljyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Olen ostanut kaksi jäähdyttäjää Turun Motonestista: Saab 900i 16v -90 ja Saab 900 S 16v -90. Ensimmäisessä km lukema vaihdon hetkellä 267000 km ja toisessa 227000 km. Molemmat Motonetin jäähdyttäjät alumiinisia Nissens tekemiä. Kyseinen firma on tanskalainen. http://www.nissens.com Molemmat jäähdyttäjät varaosanumeroita myöten samat jotka olivat autossa paikoillaan.
Laitoin kuukausi sitten uuden alumiinisen Nissens jäähdyttäjän saappin keulalle. Varaosaliikkeen mukaan on turbon jäähy, ja varaosanumerokin eri kuin vaparin jäähyllä. Kenno ei kuitenkaan ole täyspaksu vaan jää hieman vajaaksi. Kennon paksuus 22mm alkuperäisessä mustassa kenno oli 12mm paksu. Uusi jäähdytin kustansi 130e. Erittäin hyvin on jäähdytysteho riittänyt viileillä ilmoilla.
Jos jollakulla on speksit tosta Motonet/Nissens kennosta, niin laittais näkyville, että maksoinko 32e turhaan vai en.
Jos jollakulla on speksit tosta Motonet/Nissens kennosta, niin laittais näkyville, että maksoinko 32e turhaan vai en.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
- Gouldenwind
- "Hirsch"
- Viestit: 906
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
- Paikkakunta: PORI
toi voisi selittää sen, miksi valkoisessa tuplaysissäni oleva 3 vuotta vanha jäähdytin muistuttaa enemmänkin 6 vuotta vanhaa sellaista. tarttis isältä kysyä mistä hän osti siihen sen syylärin jota hän jaksoi seuraavat kaksi vuotta kehua uudeksi vaikka vihreätä näkyi silloin jo monissa paikoissa.carimat kirjoitti:Eipä yleensä pahaa sanottavana motonetin tavarasta...mutta 900 ruiskuun vaihdoin pari vuotta sitten kyseisen firman syylärin ja muutaman viikon päästä musta syyläri "vihersi" kauniisti...eiks nuo oo restauroituja osia.Oli varmaan maanantai kappale,mut kyl se muuten ok oli
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pistin sitten tänään motonettisyylarin paikalleen, Vantaan myymälästä sai sellaisen mustan version. Muuten ihan ok, paitsi että tuo oli ilmeisesti hieman alkuperäistä leveämpi, koska ottaa aavistuksen peltiin kiinni vasemmasta päädystä, ei siis ihan "kellu" kumikiinnikkeissään kunnolla. Muuten kiinnikkeet oli kyllä kohdallaan. Paisuntasäiliön letkulle tarkoitettua putkenpäätä piti taivuttaa pari milliä, että letkun sai paikoilleen. Ja eiköhän tuo kestä sen ajan, mitä tällä autolla saa ajella.Gouldenwind kirjoitti:Motonetista on hankittu ja hyvin ovat pelanneet varmaan noiden auton iän kestää![]()
Menen kans hakeen ruiskuun syylärin vm-90
onko mulla sellainen olo vai "syökö" saabit poikkeuksellisen paljon syyläreitä?? niin ja noita kansipaffeja
En tiedä meneekö näistä syylareita paljonkin, vuotava oli kai alkuperäinen (340tkm vaihdettaessa), Saabin leimoilla ja osanumerolla ainakin. Tiedä sitten oliko se jossain vaiheessa osallinen kansipahvin rikkoontumiseen ~275tkm kohdalla. Olishan tuolla vuotavallakin syylarilla voinut vielä ajella talven, mutta alkoi vaan hävettää oman auton ylimääräinen höyryäminen ruuhkaliikenteessä.

Muuten höyryäminenkin on toisinaan ihan normaalia. Monet kerrat ihmettelin, kun pysähdyin ihan ehjällä jäähdytysjärjestelmällä varustetulla 900i:lläni liikennevaloihin, ja keulasta alkaa pukkaamaan höyryä. Tämä on normaali juttu. Termostaatti kun aukeaa, niin syylärin pintaan tiivistyneen huurakukkaset saa lähdön. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ostin vähän aikaa sitten orkkis syylärin -92 turboon. Hinta tingattuna n. 100 euroa. Jäähdytin on alumiinia + muovipäädyt, poikkeaa siis alkuperäisestä. Merkiltään Blackstone. Mukana myös anturi.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Tuolla ylempänä totesin saman että noin 100e hinta ja anturikin oli
Tosiaan Blackstone oli merkki ja orkkis syyläris oli myös sama nimi , Muutamia vuosia sitten on myyjän mukaan ruvennu ainakin näihin vanhoihin 900 saabeihin tulemaan sitä alumiinin näköstä jäähyttäjää.Vanhaa mustaa peltistä ei siis saabin tiskiltä saa enää.

Tosiaan Blackstone oli merkki ja orkkis syyläris oli myös sama nimi , Muutamia vuosia sitten on myyjän mukaan ruvennu ainakin näihin vanhoihin 900 saabeihin tulemaan sitä alumiinin näköstä jäähyttäjää.Vanhaa mustaa peltistä ei siis saabin tiskiltä saa enää.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Joo, siis just tällaista tää on aina silloin tällöin tehnytkin, enkä ole mitään vuotoja löytänyt. Esim. duunimatkalla motarin jälkeen liikennevaloissa, ja sään ollessa sopiva, että tuon huomaa. Tällä kertaa tosin oli diagnoosi selvä, kun taskumpulla asiaa tutkiessa selvisi, että sieltä syylarin vasemman päädyn saumastahan se höyrysi.Mertmi kirjoitti:Muuten höyryäminenkin on toisinaan ihan normaalia. Monet kerrat ihmettelin, kun pysähdyin ihan ehjällä jäähdytysjärjestelmällä varustetulla 900i:lläni liikennevaloihin, ja keulasta alkaa pukkaamaan höyryä. Tämä on normaali juttu. Termostaatti kun aukeaa, niin syylärin pintaan tiivistyneen huurakukkaset saa lähdön.