Olis varmaan pitänyt lukee tää ketju ennen jarruremppaa. Uusin laikat ja palat joka nurkkaan. Satsasin eteen brembot ja taakse laitoin motonetin QHt. Ajatus oli itellä että ei ne takajarrut joudu kovin tiukoille, mutta kieltämättä tuo rumpuosa on pitkä. Pitänee olla tarkka takapyörien momenteissa ettei mene rupeliksi. Ja jos menee niin vaihdan sinnekin jotku merkkilevyt
Ravistaa jarruttaessa
Re: Ravistaa jarruttaessa
Voihan ne uretaanipuslat vaihtaa paljon ajettuihin tukivarsiin. Ne on helppo ottaa poiskin, jos alapallo porsii. Samalla, kun laittaa uretaanisia voi tarkastaa sen alapallon kunnon. Itellä on 220tkm ajetut alatukivarret. Viimeiset 30tkm uretaanipuslilla eikä ainakaan vielä ole ongelmia ilmaantunut. Sinänsä on varmaan hyvä idea panna kerralla uusiksi, mutta onko uusi tarviketukivarsi nopeemmin lopussa kuin 200tkm ajettu alkuperäinen...
Olis varmaan pitänyt lukee tää ketju ennen jarruremppaa. Uusin laikat ja palat joka nurkkaan. Satsasin eteen brembot ja taakse laitoin motonetin QHt. Ajatus oli itellä että ei ne takajarrut joudu kovin tiukoille, mutta kieltämättä tuo rumpuosa on pitkä. Pitänee olla tarkka takapyörien momenteissa ettei mene rupeliksi. Ja jos menee niin vaihdan sinnekin jotku merkkilevyt
Olis varmaan pitänyt lukee tää ketju ennen jarruremppaa. Uusin laikat ja palat joka nurkkaan. Satsasin eteen brembot ja taakse laitoin motonetin QHt. Ajatus oli itellä että ei ne takajarrut joudu kovin tiukoille, mutta kieltämättä tuo rumpuosa on pitkä. Pitänee olla tarkka takapyörien momenteissa ettei mene rupeliksi. Ja jos menee niin vaihdan sinnekin jotku merkkilevyt
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: Ravistaa jarruttaessa
Näin mä vähän itsekin ajattelin. Mietin vaan, viitsinkö alkaa uusista tukivarsista kumisia puslia irti kairaamaan heti tuoreeltaan, vaikka tanakuutta keulaan haluaisinkin. Aika ikävää on tuo keulan vetely kiihdytyksissä, eli jotain sille pitää kyllä tehdä.matsson kirjoitti:Voihan ne uretaanipuslat vaihtaa paljon ajettuihin tukivarsiin. Ne on helppo ottaa poiskin, jos alapallo porsii. Samalla, kun laittaa uretaanisia voi tarkastaa sen alapallon kunnon.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ravistaa jarruttaessa
Lainataan tätä topikkia, kun en uutta viitsinyt tehdä, eikä haullakaan tuntunut löytyvän oikeen mitään fiksua. Tai sitten en vaan osaa käyttää sitä kunnolla.
Ongelmani on siis seuraavanlainen: Kolkki, vuosimallia 2001, ajettu 147tkm, 150hp LPT toimi orkkisaluilla+nokian hakkapeliitta 7 (195/65 R15) -talvirenkailla varsin moitteettomasti. Kulki kuin juna eteenpäin, eikä minkäänlaisia vapinoita tai tärinöitä tuntunut.
Juuri vaihdetuilla ja tasapainotetuilla Falkenin (205/55 R16, orkkisaluilla nämäkin) kesärenkailla auto kuitenkin ravistaa rattia 80-110km/h nopeuksissa. Välillä vähemmän ja välillä vähän enemmän (yleensä mutkissa, varsinkin oikealle kaartavissa tuntuu hiukan enemmän). Pahiten tuo ilmenee kun ajaa cruise päällä 95-105km/h nopeuksia. Kiihdyttäessä tätä ei juurikaan tunne, moottorijarulla jonkinverran vaimeampana. Myös vapaalla/kytkin pohjassa rullatessa ratti alkaa vapisemaan kun nopeus on jossain 80-85km/h tietämillä, varsinkin jos jarruttaa samalla niin tuntuu erittäin selvästi tuo vapina.
Renkaita on vaihdeltu edestä taakse ja takaa eteen, mutta mitenkään merkittävästi tuo ei ole kyllä auttanut. Auto oireili myös vanhoilla, tänä keväänä tasapainotetuilla, nokian hakka h -kesärenkailla samanlailla. Itselleni tämä on ensimmäin saab, joten tietotaitotaso on näistä aikalailla nolla. Ehdotuksia, mitä tuosta nyt kannattaa ensimmäisenä lähteä tutkimaan/vaihtamaan? Vetarin holkki, kierot/kiero vanne, paskaa navan ja vanteen välissä, kierot jarrulevyt/muuta häikkää jarruissa, puslat porsineet, jotain muuta?
Kun ei itse tiedä, niin kysytään viisaammilta
Ongelmani on siis seuraavanlainen: Kolkki, vuosimallia 2001, ajettu 147tkm, 150hp LPT toimi orkkisaluilla+nokian hakkapeliitta 7 (195/65 R15) -talvirenkailla varsin moitteettomasti. Kulki kuin juna eteenpäin, eikä minkäänlaisia vapinoita tai tärinöitä tuntunut.
Juuri vaihdetuilla ja tasapainotetuilla Falkenin (205/55 R16, orkkisaluilla nämäkin) kesärenkailla auto kuitenkin ravistaa rattia 80-110km/h nopeuksissa. Välillä vähemmän ja välillä vähän enemmän (yleensä mutkissa, varsinkin oikealle kaartavissa tuntuu hiukan enemmän). Pahiten tuo ilmenee kun ajaa cruise päällä 95-105km/h nopeuksia. Kiihdyttäessä tätä ei juurikaan tunne, moottorijarulla jonkinverran vaimeampana. Myös vapaalla/kytkin pohjassa rullatessa ratti alkaa vapisemaan kun nopeus on jossain 80-85km/h tietämillä, varsinkin jos jarruttaa samalla niin tuntuu erittäin selvästi tuo vapina.
Renkaita on vaihdeltu edestä taakse ja takaa eteen, mutta mitenkään merkittävästi tuo ei ole kyllä auttanut. Auto oireili myös vanhoilla, tänä keväänä tasapainotetuilla, nokian hakka h -kesärenkailla samanlailla. Itselleni tämä on ensimmäin saab, joten tietotaitotaso on näistä aikalailla nolla. Ehdotuksia, mitä tuosta nyt kannattaa ensimmäisenä lähteä tutkimaan/vaihtamaan? Vetarin holkki, kierot/kiero vanne, paskaa navan ja vanteen välissä, kierot jarrulevyt/muuta häikkää jarruissa, puslat porsineet, jotain muuta?
Kun ei itse tiedä, niin kysytään viisaammilta
Saab 9-5 2.3tA 2006
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
EX: Saab 9-3 SE TurboJubilee MY02 BioPower
Re: Ravistaa jarruttaessa
Kyllähän tuo tuntuu olevan nuissa kesäpyörissä tuo ongelma, kun kerran talvipyörillä menee hienosti. Tasapainotusta veikkaisin. Olisko paino irronnut? Uudelleen penkkiin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Ravistaa jarruttaessa
Ongelma ei välttämättä aiheudu varsinaisesti kesäpyöristä, vaan monesti on niin että alustan väljyyksistä johtuvat tutinat hukkuvat mieluummin vetelämpirunkoisiin talvirenkaisiin kuin tuntuvat ratissa, ja tässähän on profiilikin vaihtunut talvipyörien 195/65-15 vs. kesärinkuloiden 205/55-16 joka on tottakai hieman jämäkämpi ja antaa tutinoiden johtua jo enemmänkin autoon.
Eli kannattaa ryhtyä ihan perinteisesti etsimään väljyyksiä ripustuksista, puslista, alapalloista ja joustintukien ylälaakeroinneista, plus tietenkin se tässä mallissa perinteinen kuljettajan puoleinen vetoakselin holkki, paljonko sisemmän vetarin malja jo heiluu.
Eli kannattaa ryhtyä ihan perinteisesti etsimään väljyyksiä ripustuksista, puslista, alapalloista ja joustintukien ylälaakeroinneista, plus tietenkin se tässä mallissa perinteinen kuljettajan puoleinen vetoakselin holkki, paljonko sisemmän vetarin malja jo heiluu.
Re: Ravistaa jarruttaessa
Mistä lie johtuukaan, että usein juuri n.80-100 km/h nopeuksissa nuo alusta värinät tulevat esille? Noissa allekirjoituksessani näkyvissä Volkkareissa on aivan vastaavia ongelmia, eli kuluneet alustan osat aiheuttavat värinöitä, joita ei reinkaiden tasapainottamisella saa eliminoiduksi. Ainoa tapa päästä värinästä eroon on uusia kaikki puslat jms. ajoittain tai vaihtaa alkuperäistyyppiset parempiin, jolloin vaikutus on pitkäikäisempi. Itse olenkin ajatellut, että vaihdan Saabiin uretaanipuslat. Ehkäpä samalla ajettavuus tanakoituu. Harmi vain, että jos oikeasti hyvää haluaa, pitäisi koko alusta uusia samalla -niin edessä kuin takana. Eli kaikki puslat ja iskarit sekä raidetangon päät ja pallonivelet vaihtoon.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ravistaa jarruttaessa
Lahti411 kirjoitti:Mistä lie johtuukaan, että usein juuri n.80-100 km/h nopeuksissa nuo alusta värinät tulevat esille? Noissa allekirjoituksessani näkyvissä Volkkareissa on aivan vastaavia ongelmia, eli kuluneet alustan osat aiheuttavat värinöitä, joita ei reinkaiden tasapainottamisella saa eliminoiduksi.
Noissa volkkareissa n.15" pyörät? Taitaa vaan sattua olemaan tuolla nopeusvälillä tuon halkaisijaisten pyörivien kappaleiden sopiva resonanssitaajuus jossa alttius värinöille on suurimmillaan.
Re: Ravistaa jarruttaessa
Resonoinnista varmaan onkin kyse, mutta aloin siksi tuota nopeutta ihmetellä, kun nykyautoissa on kuitenkin ihan toisen tyyppiset renkaat ja alustarakenteet.
Noiden Volkkareiden kanssa touhutessa on tullut selväksi koko alustan vaikutus ajettavuuteen. Hontelo eturipustus on erittäin herkkä myös takapään tuennalle. Jos takaiskarit tai -jouset ovat väsyneet, alkaa myös keula soutaa ihan toiseen malliin, kun laskeneen perän myötä auton painopiste on muuttunut. Ja keulaa ei tahdo saada kuntoon, jos osia vaihtelee yksitellen, koska jäljelle jääneet kuluvat osat rikkovat jo uusitut.
Noiden Volkkareiden kanssa touhutessa on tullut selväksi koko alustan vaikutus ajettavuuteen. Hontelo eturipustus on erittäin herkkä myös takapään tuennalle. Jos takaiskarit tai -jouset ovat väsyneet, alkaa myös keula soutaa ihan toiseen malliin, kun laskeneen perän myötä auton painopiste on muuttunut. Ja keulaa ei tahdo saada kuntoon, jos osia vaihtelee yksitellen, koska jäljelle jääneet kuluvat osat rikkovat jo uusitut.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Ravistaa jarruttaessa
Itellä kans vastaavanlaisia ongelmia 93:sessa, vaihdoin uudet jarrulevyt ja palat eteen (ravisti jarruttaessa kans), samalla tuli hoksattua että yks tukivarren pultti oli hieman löyhällä, kirrasin sitä ja nyt ratti vatkaa satasen vauhissa aivan juukelisti
Aiemmin ennen tuota tukivarren kiristystä kuskin puoli kolisi käännöksissä ja kuopissa, ratti tärisi silloin myös hieman muttei läheskään niin paljon kuin nyt 
Re: Ravistaa jarruttaessa
Mullakin ollu brembot muutaman vuoden. joka vuos saa vaihtaa vasemman reaktitangonhelan kun levy on niin kiero. ollut melkein alusta asti kiero. hyvin ne on kestäneet kulutusta mutta ens viikolla haen romikselta uudet käytetyt kun ei jaksa enää ravistusta.