"Turbonappi" etusumuvalon kytkimestä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

"Turbonappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

:D Semmoinen idea tuli mieleen, että mitä jos vetäisi apukuskin puolen sumarin herätteen mankkuvenalle. Toimisiko turbonappina, eli sumuvalokytkin ylhäällä mankkuvena kylmänä ja mennään peruspaineilla. Sumuvalokytkin alhaalla mankkuvena käytössä ja mennään karttojen mukaan. Onko sama jännitetaso, käykö sama sulake? Muuta huomioitavaa? Etusumuvalot olen poistanut autosta.
Viimeksi muokannut KAPU2, La Kesä 16, 2012 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Kyllähän tuo toimii kunhan otat juurikin sieltä sumarin liittimeltä jatkamalla syötön mankkuvenalle. Silloin se on sumarin releen ja sulakkeen takana.
Lisäksi jotta "sumari" on päällä niin mitä ehtoja pitää täyttyä, huomiovalo/ajovaloasento ? Sumareillahan ei ollut valvontaa joten vikavaloakaan ei tule ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Lähteekö noi piuhat irti mankun ja sumuvalon liittimiltä rikkomatta liittimiä ja katkaisematta johtoja?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja matsson »

On tuossa ideassa yksi heikko kohta. Trionicissa on adaptoituva ahtopaineen säätö, jonka sopeutus menee oletettavasti pieleen ajettaessa mankkuvena pois päältä. Eli sitten kun turbon pistää päälle pitää sopeuttaa säädin muutamalla täyskaasukiihdytyksellä isolla vaihteella. Tuo ei ole iso ongelma, koska homma hoituu automaagisesti eikä puuttuva magneettiventtiilin kontakti sytyttele mitään vikavaloja. Onkos kukaan kokeillut sitä konstia, että olis automaatin ja manuaalin ahtokartat käytössä ja karttaa voisi vaihtaa kytkimellä ?
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei onnistu ng900/og9-3 ainakaan kun softassa on ruksittava kohta vaihteistotyypin valintaa varten
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tämähän toimii :D En huomannut kyllä tuota sopeutusta koeajolla. Pysyykö mankulla sähköt kun auton sammuttaa? Muutenhan sopeutus alkaisi alusta joka ajolla.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Täh ?
Ei se mankku mitään sopeutusparametreja pidä muistissa, eculla ne on talletettuna.
Eikä se soputus nyt oikeesti niin iso juttu ole, jos ekassa reippaammassa kaasutuksessa lyö yli niin siihen se kyllä sitten jääkin. T5:ssa toi adaptaatio on nopeaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sellainen henkilökohtainen kysymys, että miksi haluat vaihtaa karttojen ja peruspaineen välillä? Siis mikä on motivaattori tämän muutoksen takana?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: "turbo-nappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja f-19 »

vesa67 kirjoitti:Täh ?
Ei se mankku mitään sopeutusparametreja pidä muistissa, eculla ne on talletettuna.
Eikä se soputus nyt oikeesti niin iso juttu ole, jos ekassa reippaammassa kaasutuksessa lyö yli niin siihen se kyllä sitten jääkin. T5:ssa toi adaptaatio on nopeaa.
Mutta eihän trionic tiedä meneekö mankulle oikeasti virtaa vai ei? Eli se voi olla tosiaan vähän ihmeissään kun vaikka miten pyytäisi isompia ilmamassoja mutta niitä ei tule vaikka pitäisi. Eihän tämä tosiaan mikään ongelma ole jos adaptaatio on niin nopeaa mitä kerrottu. Mutta kuitenkin aina ahtopaineet/adaptaatio tulisi muuttumaan riippuen nappulan asennosta ja silloin tuloksena hetkellistä, totutusta poikkeavaa käytöstä ahtopaineiden osalta?

Mut joo, vastaus kysymykseen, mankulla ei pysy virrat kun auton sammuttaa ja se todellakin unohtaa kaiken mitä oli oppinut ja palaa siihen yhteen asentoon ja asetukseen :-D
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: "Turbonappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

T5 ei muuten pyytele ilmamassoja vaan ahtopainetta.
Eikä magneettiventtiili ei ole mikään itseoppiva komponentti joten oikeasti se adaptaation tulos tallettuu T5 eculle tasan niin kauan kuin sillä sähköt pysyy (eli akkua autossa riittää)
Eipä tuosta ole käytännön ajossa huomannut mitään isompaa haittaa vaikka mankkuvenalta on sähköjohtoa temponut pois parkissa tai rampilla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: "Turbonappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja matsson »

Mä olenkin joskus ihmetellyt miksi toiset kanssa-autoilijat ajaa aina sumuvalot päällä. Aiemmin luulin, että se on vaan coolia, mutta nyt syy on lopultakin selvinnyt. Niillä on kaikilla turbonappi pohjassa :D Tuo on ehkä paras nappi kaikista. Kertalaakista saa coolin vaikutelman ja sata hevosta lisää 8)
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: "Turbonappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja karg »

Paitsi KAPU2:n Saabi on sleeper.. sillähän ei oo sumuvalot paikallaan :P
aero
-
Viestit: 9121
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: "Turbonappi" etusumuvalon kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aero »

Sumarien kanssa oikein toteutettunahan tuo toimii niin, että valittavissa on joko sumarit tai ahdot. Niillä keleillä, joilla sumareille on jotain käyttöä, ei ahdoista ole juurikaan iloa. Ja jos jostain syystä lainaa autoaan niin cool kuskille, että pitää sumareita päällä päivällä, tietää ettei ko. heppu ainakaan revittele autoa rikki :mrgreen:.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin