Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Tervehdys,

Kysynpä arvoisalta hallitun purkamisen ammattilaisraadilta näkemystä, miten voisin saada saunan terassin vaateriin mahdollisimman vähähäisin voimavaroin. Tilanne on seuraava:

Kyseessä on 60-luvun alussa rakennettu rantasauna, joka on perustettu betonisten tolppien päälle. Tolpat ovat valettuja ja ulkomitoiltaan noin 30cm*30cm. Rakennus on aikojen saatossa hieman liikkunut, ja tuo saunan terassin tolppa on hieman nyypällään. Todennäköisimmin tolppaa on liikuttanut vieressä kasvaneiden koivujen juuret (koivut on jo hakattu haloiksi). Itse rakennuksen alla olevat tolpat ovat melko hyvin suorassa. Kyseisen Tolpan kulma kohottaa ärsyttävästi terassin kulmaa ja sitä kautta myös katon reunaa. Koska rahaa ei ole kasapäin, niin rakennuksen nostoa ja uuden perustan tekoa en edes harkitse. Kyseessä ei ole minut tilukseni, vaan appiukon.
Kuva
Kaivoin toissapäivänä tuota kuvassa olevan nyypähtäneen tolpan juurta noin 20 senttiä ja kun tolpan alapäätä ei näkynyt, niin ajattelin, notta antaa p....kan olla. Näin ollen olen hylännyt omissa ajatuksissani ainakin sen poiston. Olen lähinnä ajatellut joko tasoittavani sen yläpään tai katkaisevani tolpan maanpinnan tuntumasta ja laittavani tilalle tolpan puuparrusta. Näitä terassin etureuna tolppia on pari muutakin. Haasteena on, että minkälaisella vehkeellä sen tekisi? Isolla kulmarilla + timanttilaikalla? Piikkausvehkeellä, millaisella? Onko ehdotuksia tahi ihan toisenlaista lähestymistapaa kenelläkään teistä tarjolla? Huom: dynyä ei ole vaihtoehto :wink:

Terkuin
Petri
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Miksi ei käytettäisi dynamiittia...?
Yksi tapa jolla lohkottiin kerran kiviä talon alla.
http://www.ter-mite.net/
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tee ensin työnaikainen tuki tolle terassin kulmalle, jos se on vaarassa nyykähtää alas ton vinon tuen poistuessa. Sitten vaikka vuokraamosta piikkauskone (esim. Hilti 76 tai Duss 45 ja näihin terävä talttaterä) ja iso rälläkkä (230 mm laikalla) ja siihen timanttilaikka. Ajelet siivuiksi sen, minkä rälläkkä antaa myöten ja loput piikkauskoneella murustellen palasiksi. Katkaiset niin läheltä maanpintaa kuin koneet ja notkeus antaa myöten.

Kulman tukemiseen on sitten useampi tapa. Yksi on, että laitat tolppajalan maahan (mikäli pilarin jämän antura ei ole edessä) tai sitten poraat siihen pilarin jämään samaisella Hiltillä vähän isomman reiän (esim. 20 mm.) ja injektoit siihen vaikka juotosbetonilla semmoisen pilarikengän, missä on säätöjalka. Näin voit tarvittaessa entrailla sitä korkeutta tarpeen mukaan, rajallisesti tosin. Säätö taitaa olla jotain 10 cm luokkaa...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1523
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos tuohon tekisi ympärille muotin ja valaisi isomman laatikon, jonka sisään vanha vino tolppa jää, sitten olisi hieman isompi, mutta suora tolppa terassin kulmassa?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Hei,

Kiitokset mahtavista vaihtoehdoista ja muista vinkeistä. Menetelmiä on tuossa enemmänkin kuin tarpeeksi, dynykin mukana, tosin eipä tullut tuo etanadyny mieleen - lähinnä ne paukahtavat ;-) . Nyt tarvitsee vielä keskustella appiukon kanssa, notta mitä hän noista haluaisi tehtävän (hajotuksen tavalla tai toisella, vai uusi valu vanhan ympärille).

Kesäterkuin
Petri
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Kiitokset kaikille minua tässä asiassa rohkaisseille. Olin niin sanotusti ekaa kertaa "pappia kyydissä".

Kaksi tolppaa on poistettu ja kaksi vielä rannan puolella odottaa kohtaloaan. Olin varannut hommaan vuokraamosta Hiltin 230mm:n kulmurin timanttilaikalla, poravasaran, pienen laikkakoneen, voimapihdit, 30 tonnin pullotunkin, pari rautakankea ja soralapiota. Mainituista vain kolmella viimeisellä oli käyttöä.

Homma olikin varmaan sieltä helpommasta päästä. Olisi silloin alunperinkin pitänyt kaivaa sitä yhtä jalkaa vielä muutama sentti, niin olisin voinut todeta sen olevan lähes irrallaan. Ei olisi tarvinnut kulmuria vaivautua hankkimaan. Nyt saunan kulmaa nostettiin pullotunkilla, kaivettiin pilarin juuri esiin, laitettiin veneköysi pilarin ympärille ja pari kovaa vetoa, avot, pilari oli melkein nurin. Loput hoidettiin kahdella rautakangella vääntämällä. Samassa yhteydessä nostettiin saunan päätyä kokonaisuudessaan. Olihan se viiden vuosikymmenen aikana jo hieman painunut. Loppusyksystä tai ensikeväänä tarkastellaan vielä painumiset, joten kenties saunaa vielä nostellaan. Pilareille tulisi kyllä valaa pitävät anturat, koska nyt niitten virkaa toimittavat parit isot laakeat kivet, jotka olemassa olevan maa-aineksen kanssa upotettiin paikoilleen. Pitäisikö nuo puupilarit vielä reivata?

Tuloksena ovat suoristuneet saunan kulma, terassin pääty ja katon kulma :D Mielenrauha on saavutettu. Vinossa ollut kulma kun harmitti joka ikinen kerta kun sitä katsoi.
Kuva
Terveisin Petri
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

ZeiPii kirjoitti:Pitäisikö nuo puupilarit vielä reivata?
Eipä siitä haittaa ole. Molempiin suuntiin jos henkselit laittaa, niin ei muljua. Toisaalta nyt elämisen huomaa paremmin, kun tolpat alkaa kellistymään... Eli puolensa ja puolensa. Jos antaa olla noin ja korjaa ensi kesänä ja reivaa sitten?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Joo, eihän noita betonipilareita olisi tarvinnut poistaa, ellei ne olleet jo halki tms. Oikaisun jälkeen samat pilarit takaisin paikalleen. :)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Moi,
Baasenaarin ehdottamaa tapaa itseasiassa harkittiin, mutta toisenlaiseen päädyttiin. Etumainen tolppa oli valettu aikoinaan kiven päälle. Tämä "yhdistelmä" oli aikojen saatossa liikkunut ja kallistunut, ilmeisimmin roudan ja koivun juurien vuoksi. Koetinkin sitä tolpaa laittaa pystyyn, mutta olisin joutunut lyhentämään sitä timantilla (pölyä = ei kiva) ja alusta eli kivi olisi tullut suoristaa jotenkin tahi täyttämällä kallistus maalla. Toisen tolpan alustan muokkaus olisi saattanut olla mahdollista. Näin parhaaksi ja nopeimmaksi tavaksi kuitenkin poistaa ne ja korvata parrun pätkällä. Tämän alle laitoin kosteussuluksi huopakaistaleen. Puun valitsin materiaaliksi sen vuoksi, että niihin olisi myöhemmin helppo ripustaa/kiinnittää ns. maisemaritilät. Annan tuon saunan levätä noillensa jonkin aikaa. Ehkäpä ensi vuosi tuo uusia kujeita, kun homma näemmä jatkuu :wink:
t. Petri
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Betonisen anturatolpan poisto/lyhennys/oikaisu?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

9000 automaatilla kirjoitti:
ZeiPii kirjoitti:Pitäisikö nuo puupilarit vielä reivata?
Eipä siitä haittaa ole. Molempiin suuntiin jos henkselit laittaa, niin ei muljua. Toisaalta nyt elämisen huomaa paremmin, kun tolpat alkaa kellistymään... Eli puolensa ja puolensa. Jos antaa olla noin ja korjaa ensi kesänä ja reivaa sitten?
Hitsi ja minä mietin että mitä tuo reivaaminen meinaa. Mutta käyttäjän 9000 automaatilla vastauksen jälkeen hokasin että sehän on sama mistä meilläpäin käytetään sanaa revaaminen :)
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Vastaa Viestiin