Kysynpä arvoisalta hallitun purkamisen ammattilaisraadilta näkemystä, miten voisin saada saunan terassin vaateriin mahdollisimman vähähäisin voimavaroin. Tilanne on seuraava:
Kyseessä on 60-luvun alussa rakennettu rantasauna, joka on perustettu betonisten tolppien päälle. Tolpat ovat valettuja ja ulkomitoiltaan noin 30cm*30cm. Rakennus on aikojen saatossa hieman liikkunut, ja tuo saunan terassin tolppa on hieman nyypällään. Todennäköisimmin tolppaa on liikuttanut vieressä kasvaneiden koivujen juuret (koivut on jo hakattu haloiksi). Itse rakennuksen alla olevat tolpat ovat melko hyvin suorassa. Kyseisen Tolpan kulma kohottaa ärsyttävästi terassin kulmaa ja sitä kautta myös katon reunaa. Koska rahaa ei ole kasapäin, niin rakennuksen nostoa ja uuden perustan tekoa en edes harkitse. Kyseessä ei ole minut tilukseni, vaan appiukon.

Kaivoin toissapäivänä tuota kuvassa olevan nyypähtäneen tolpan juurta noin 20 senttiä ja kun tolpan alapäätä ei näkynyt, niin ajattelin, notta antaa p....kan olla. Näin ollen olen hylännyt omissa ajatuksissani ainakin sen poiston. Olen lähinnä ajatellut joko tasoittavani sen yläpään tai katkaisevani tolpan maanpinnan tuntumasta ja laittavani tilalle tolpan puuparrusta. Näitä terassin etureuna tolppia on pari muutakin. Haasteena on, että minkälaisella vehkeellä sen tekisi? Isolla kulmarilla + timanttilaikalla? Piikkausvehkeellä, millaisella? Onko ehdotuksia tahi ihan toisenlaista lähestymistapaa kenelläkään teistä tarjolla? Huom: dynyä ei ole vaihtoehto

Terkuin
Petri