9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Auton ratti hieman vinossa oikealle (kun pyörät suorassa) ja kovemmissa nopeuksissa jos ratista päästä irti niin vetää hieman oikealle...mistä mahtaa johtua? Korjaantuuko ihan raidetangon päitä säätelemällä? Jouset eivät ainakaa ole poikki eikä jarrut laahaa..
Auttaisiko pyöränkulmien säätö? :roll:
Saab 9-3 -00
#5685
Saab93 AERO-01
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2010 13:45

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja Saab93 AERO-01 »

4-pyöräsuuntauksesta lähtisin liikkeelle. Omat kokemukset esim. Vianorilta ovat hyvät.
Saab 93 AERO-01
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Paljonkos tulee hintaa kyseiselle toienpiteelle pääkaupunkiseudulla? :)
Saab 9-3 -00
#5685
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja matsson »

Tuo kolkin alusta on hyvin herkkä vetämään tien kallistuksen suuntaan. Jos tästä ei ole kyse vaan auto oikeasti vetää metsikköön, niin vika ei korjaannu raidetangon päitä säätämällä.
Ratin suoruus ja puoltaminen ovat kaksi eri asiaa. Auto voidaan säätää niin, että auto kulkee suoraan ratti suorassa, mutta silti vetää metsään kun ote ratista irrotetaan. Vastaavasti auto voidaan säätää sellaiseksi, että ratti on vinossa, mutta ratista irrotettaessa auto ei pyri metsään.
Ratti saadaan aina suoraan raidepäitä säätämällä, mutta puoltamista(metsään vetämistä) ei saada pois raidepäitä säätämällä.
Puoltaminen johtuu epäsymmetrisisitä camber- tai casterkulmista tai kulkukulman virheestä. Kulkukulman virhe voidaan korjata joko apurungon asentoa muuttamalla tai taka-akselin asentoa muuttamalla.
Yleensä "nelipyöräsuuntaamot" eivät tähän leikkiin lähde vaan säätelevät vaan raidepäitä ja puoltaminen jatkuu ennallaan. Osaava korjaamo, jolla suuntausvehkeet saa kyllä auton kulkemaan suoraan. Epäilen vaan, että Vianorilla tämä ei onnistu. Lopuksi; 1. Älä säädä mitään ennen mittausta. 2. Älä edes mittaa ennen kuin kaikki laakerit, puslat ja nivelet on tutkittu ettei niissä ole näkyviä vikoja tai löysyyttä. Jos kaikki palikat on ehjiä, niin ei muuta kuin menestystä sellaisen pajan etsintään joka osaa kääntää apurunkoa ja/tai shimmata taka-akselia.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja Naxu »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 0&start=24
Ja eteenpäin selatessa saa minutemanin vihjeen yhdestä säätöpaikasta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
kake_
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: To Huhti 26, 2012 20:33
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja kake_ »

Oukkei kiitos tyhjentävästä selvennyksestä ! :D Torstaina pääsen nosturille kattelemaan ja tutkailemaan tuota alustaa .. saas nähä mitä kaikkea vaihdettavaa löytyy :D
Auto siis vetää todella vähän hyvä jos huomaa. Tuon ratin voisin ainakin säätää suoraksi ja sitten alustan osia vaihdella ja kattella josko asiaan tulisi parannusta, nuo alkuperäiset kohta 180 tonnia rullatut puslat ja muut tuskin enää kovin jämäköitä tai oikeissa asennoissaan. :roll:
Saab 9-3 -00
#5685
Saab93 AERO-01
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2010 13:45

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja Saab93 AERO-01 »

Toki itsellänikin oli vaihdettu löysät alustan osat ennen kulmien säätöä. Takapuslat ja iskarit meni uusiksi, edestä vasen vetarin holkki. Noiden vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntaus uusien renkaiden oston yhteydessä - ja Saab on kuin uusi.
Saab 93 AERO-01
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja karg »

Oma NG900 teki samaa kun kake_:n kolkki. Tuohon auttoi lopulta uudet raidetangon päät ja pyöräkulmien säätö. Kaveri pisti hiukan aurausta niin, että kovemmissakin vauhdeissa Saabi kulkee vielä suoraan seilaamatta turhia :) Ratti suoristettiin samassa rytäkässä ja avot.
gupong
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 19:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 ratti hieman vinossa ja auto vetää oikealle

Viesti Kirjoittaja gupong »

Sekoitetaanpa soppaa hieman lisää, omassa kolkissa hiukan samaa oiretta...
Erityisesti pienemmissä vauhdeissa meinaa vääntää oikealle, kovemmissa tuntuu vähenevän tuo vetäminen.

Ratti suorassa myös kulkee suoraan mutta heti irti päästäessä alkaa vetämään oikealle.
Käytin tänään pyöränsuuntauksessa josta tuli takaisin kommentilla "Se vetää vähän oikeelle..."
Mistähän tuolle voisi lähtä syytä metsästämään? Eteen vaihdettu tukivarsien puslat uretaaneihin, oikealle puolelle korjattu jousijalka holkilla, oikealle uusi raidetangon pää. DIY klamppi. Puslat ja nivelet tuntu olevan kunnossa. Takaa en tullut vielä tarkastaneeksi. Tien kaltevuus ei tunnu ratkaisevasti vaikuttavan.

Tuossa suuntausraportti:
http://i223.photobucket.com/albums/dd10 ... 0_pien.jpg
KPI:n lisäksi silmiin osuu lähinnä tuo ero vas/oik casterissa.

Edit: Tuosta naxu:n linkittämästä topicista löytyikin jo näköjään melko hyviä vinkkejä mistä lähteä liikkeelle :)
9-3 -01 Business
Vastaa Viestiin