Ad85 / Ca85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Elikkä viinan pitoisuutta kaiketi markkeeravat otsikon termit. Normiajossa pyöritään 800 molemmin puolin, niin liekö kyseessä imuilmavuoto vai mikä?

Voiko samalla asialla olla yhteyttä siihen, että mAir on pienellä kuormalla mReqiä suurempi? Vai liekö peruspaine metässä? Kovalla kuormalla ollaan taasen jäljessä, mikä viittais immu vikaan. Kellään tässä nurkissa lainata ehjää testiä varten...?

Ja viunalla ajeltu reilu puoli vuotta, joten pitoisuuden olis syytä olla kohdillaan. Ellei S1Alcohol sitä törkeesti laimenna...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja edix »

Täysin samat oireet itsellä.. imuvuotoa ilmeisesti jossain mutta alkaa vaihtoehdot käymään vähiin pikkuhiljaa..
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1481
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja HEV »

Allekirjoituksen kolkissa samoin 760-820 ja toistakymmentä tankillista etanoolia on ajettu. Imupuoli koestettu: litran muovipullo lensi kovaa seinään, vaikka paineen nosto oli niin varovaista ja hidasta, kuin tuollaisella renkaantäyttöpistoolilla pystyi.

Jarrutehostin pitää (tankkauksen jälkeen käynnistetty letku tukittuna ja suhahtaa vielä pitkään letkua irroitettaessa sammutuksen jälkeen). Evapin letkut ja takaiskut tutkittu, mutta tähän pitänee vielä paneutua lisää.

Epäilyksiä alhjaisesta peruspaineesta on, mutta lieneekö sillä vaikutusta adaptaatioon? Immun lukema seuraa pienellä viiveellä pyyntöä, mutta automaatissa nuo täyskuormavedot on aika vaikeita täällä Kehä 1:n sisäpuolella.

Femmassa lukema on ollut aina 830-850 ja nyt kevään ja kesän aikana vain 850.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5874
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja tturku »

Täälläkin Aerokolkissa jäi ensin erittäin paljon todellisen alapuolelle etanoliseoksen tunnistus. Tunnistus pyöri noin 62-65% pinnassa vaikka oli jo viisikin tankillista perättäin tankattu etanolia, ja tankille vasta bensavalon syttymisen jälkeen.
Lopulta huomattiin että autoon olikin laitettu 3.5 barin bensapaineen säädin bensatukin päätyyn, vakio taitaa olla 2.5 bar. Tämä kun otettiin softassa huomioon päästiinkin jo yli 80% seokseen. Nyt korjauksen jälkeen on vasta 1 tankillinen tankattu etanolia ja välissä pistin 98:a. Tällä hetkellä näyttää taas seokseksi vain 62%, täytyy kattoa mitä se seuraavan tankkauksen jälkeen näyttää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

HEV kirjoitti:Allekirjoituksen kolkissa samoin 760-820 ja toistakymmentä tankillista etanoolia on ajettu. Imupuoli koestettu: litran muovipullo lensi kovaa seinään, vaikka paineen nosto oli niin varovaista ja hidasta, kuin tuollaisella renkaantäyttöpistoolilla pystyi.

Jarrutehostin pitää (tankkauksen jälkeen käynnistetty letku tukittuna ja suhahtaa vielä pitkään letkua irroitettaessa sammutuksen jälkeen). Evapin letkut ja takaiskut tutkittu, mutta tähän pitänee vielä paneutua lisää.

Epäilyksiä alhjaisesta peruspaineesta on, mutta lieneekö sillä vaikutusta adaptaatioon? Immun lukema seuraa pienellä viiveellä pyyntöä, mutta automaatissa nuo täyskuormavedot on aika vaikeita täällä Kehä 1:n sisäpuolella.

Femmassa lukema on ollut aina 830-850 ja nyt kevään ja kesän aikana vain 850.
tulppaa kokonaan evap ja kato mitä on auto mieltä...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Itselläkin sekoili kolkissa ad85 ihan kunnolla ennen evapin tulppaamista. Huiteli 765-850 ajotavasta riippuen. Myöskin amul oli jatkuvasti pitkälti plussalla.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

tturku kirjoitti: Lopulta huomattiin että autoon olikin laitettu 3.5 barin bensapaineen säädin bensatukin päätyyn, vakio taitaa olla 2.5 bar.
Vakio on 3.0 bar.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
edix
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Su Touko 29, 2011 17:12
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja edix »

Nyt on parin päivän aikana muutaman kerran ilmestynyt vikakoodi P1181, voisiko se liittyä näihin ongelmiin?


P1181 - Saab
Type Powertrain - Manufacturer Controlled DTC - Manufacturer Controlled
Description
Long term fuel trim (FT), max. value - weak mixture
Cause
Fuel pressure, injector(s), intake system, mass air flow (MAF) sensor

Ilmamassamittari on puoli vuotta vanha, joten en usko että voi olla se.
Bensapumppu (DW200) vaihdettiin alle talvella, ilmeisesti näitä on muutama porsinut.

Pitäisi varmaan käydä mittauttamassa bensanpaine sekä peruspaine jossain pajalla..

Sellainen vielä että jos ostaa uuden bensan painensäätimen, niin kannattaako siihen laittaa tilalle vakio 3bar, vai samalla ottaa tehokkaampi? Hyötyä/haittoja?
ex. Saab 9-5 Aero wagon -01 (Biopower st1). Jäsen #5181
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

"intake system..." eli mites oli alipaine puolen tiiviyden laita? Oletko testannut? Olkoonkin, että pitää varmaan olla melko iso vuoto jo... mutuilua... :oops:
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1481
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja HEV »

edix kirjoitti: Sellainen vielä että jos ostaa uuden bensan painensäätimen, niin kannattaako siihen laittaa tilalle vakio 3bar, vai samalla ottaa tehokkaampi? Hyötyä/haittoja?
Emuloi mukavasti isompia suuttimia kunhan softa vaan tietää muutoksen.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja NoNI »

JOs haluat viimesen päälle hifistellä, niin laita toi biopowerin paineensäädin:
esim.

biomalli (0280160684):http://www.folksam.bildelsbasen.se/?ind ... d=23392470

En tiedä tarkemmin mitä eroa noissa on, (tiivisteet?) mutta ainakin eri numerolla vs. bensamalli.

bensamalli (0280160515): http://mrinjectoruk.co.uk/Bosch-fuel-pr ... 69590.aspx

Biossa mustat o-renkaat, bensassa vihreät.
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tähän näemmä vaikuttaa aika paljon ajomatkat / ajotapa. Huomasin, että kun veivattiin maantieajoa saman päivän aikana n. 500 kilsaa, niin lukemat alkoi olla lähempänä 850 koko ajan.

Liekö normaali ilmiö vai onko jossain vuotoa, vaikkei sitä ihan helpolla vielä löytynyt? Peruspaine on alhainen, se on jo tiedossa ja säätöä odottamassa. Voiko vaikuttaa tähän?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Ad85 / Ca85

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itsellä juurikin samaa oiretta, peruspaine tsekkaamatta tosin...

sen huomasin, että kyn käynnistää ad85 seilaa sieltä 850 tonne 806 saakka...kunnes asettuu, tämä siis kaupunkipyörityksessä..
sisuskumivuototesti tehty, eikä kummempaa löydetty, evappi tukittu...

oisko imuputken o-rengas syytä vaihtaa varmuuden vuoksi?

ekana kuitenkin tuo peruspaineen mittaus?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin