Eli tuollainen tuli haalittua. Vuosimalli on -82. Varusteina mm. kattoluukku, sähkölasit, sähköpeilit. Ajettu 450tkm, reilusti turbolle? Rekisteriotteessa multicoupe, tä?
Ja onko kuvassa näkyvät vanteet Saabin alkuperäiset?
Autoon on jälkiasennettu välijäähdytin, tosin sellaiseen paikkaan missä siitä tuskin mitään hyötyä on. Teholastu on myös laitettu ja ahtopainemittarin mukaan se puskee n. 1kg verran painetta imusarjaan Melko mukavasti tuo potkii.
Tuon ikäisessä (tai ylipäätään kasitappisessa) ei tunneta matalapaineturboa, eli kyseessä on ihan vaan turbo. -82:ssa ei kait pitäisi vielä olla edes APC:tä (tuli muistaakseni mallivuoteen 83 - saa korjata jos väistelen muuria) ja polttoaineensyöttö on mekaanisella K-jetilla, joten teholastun löytäminen voi olla haasteellista, mikäli tekniikka on läheskään alkuperäistä.
Videot ei jostain syystä nyt aukee mulla, mutta komia kolmeovinenhan tuo. Käy läpi normaalit ruostepaikat (pyöränkotelot, helmat + tunkinpaikat, ovien alareunat, vetaritunnelit) ja jos ovatten ok niin ei muuta kuin puunaamaan entisestään, jos eivät, punnitse itse tahdotko lähteä niitä rakentamaan.
Edit: Kyllä 82 kuulemma oli sittenkin jo APC messissä, eli mitä ilmeisimmin APC-boksi on modattu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Vanteet on Saabin omat, nimenomaan turbomalleihin alunperin tarkoitetut vanteet, jotka tunnettiin nimillä Turbo85 tai Sunburst. http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#900015spokea
Esitelty alunperin vasta 1985 vuosimalliin, mutta sopii nätisti vähän vanhempaankin Turboon.
Rekisteriotteissa on käytetty 3- ja 5- ovisista nimitystä Multicoupe. Kuitenkin se nimi mitä Saab näistä korimalleista yleensä käytti ja millä ne tunnettiin ja myytiin, oli Combicoupe.
APC boxin tietoutta.....
APC –järjestelmä mahdollisti erilaisten polttoaineiden käytön aina 91 oktaanisesta 99 oktaaniseen. Järjestelmä toi monia etuja mm. polttoaineenkulutuksen suhteen unohtamatta systeemin mahdollistamaa nakutuksenestotoimintoa turbokoneissa. Järjestelmä rikkoutuessaan varautui aina huonoimpaan mahdolliseen polttoaineeseen, kunnes vika oli korjattu.
Nasta juttu
t. keisari
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
keisari kirjoitti:APC boxin tietoutta.....
APC –järjestelmä mahdollisti erilaisten polttoaineiden käytön aina 91 oktaanisesta 99 oktaaniseen. Järjestelmä toi monia etuja mm. polttoaineenkulutuksen suhteen unohtamatta systeemin mahdollistamaa nakutuksenestotoimintoa turbokoneissa. Järjestelmä rikkoutuessaan varautui aina huonoimpaan mahdolliseen polttoaineeseen, kunnes vika oli korjattu.
Nasta juttu
t. keisari
oikaistaan nyt hiukan asioita että apc ei liity mitenkään polttoaineen kulutukseen, se ohjaa ainoastaan ahtoja niitä laskemalla jos havaitsee nakutusta ja kierroksien myötä myös laskee niitä...
oikaistaan nyt hiukan asioita että apc ei liity mitenkään polttoaineen kulutukseen, se ohjaa ainoastaan ahtoja niitä laskemalla jos havaitsee nakutusta ja kierroksien myötä myös laskee niitä...
Olen kyllä eri mieltä, kulutuksen suhteen... Jos ajan 98 oktaanisella omasssa Aerossani vm-88 niin kulutus laskee 0,5 l verrattuna 95 ja jopa enemmän pitkällä ajolla...
t.keisari
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Voi apc:n olemassaolo parantaa polttoainetaloutta, koska ahdin herää alakierroksilta herkemmin apc-järjestelmän kera, kuin pelkästään hukkaportista säädetyssä järjestelmässä. Ahdoilla mentäessä moottorin hyötysuhde on parempi, kiihdytys tapahtuu nopeammin ja polttoainetta säästyy. Jos tekee sellaisia kiihdytyksiä, joita esim. t8:lla tekee helposti vähänväliä tekisi vapaastihengittävällä moottorilla, aivan varmasti t8 pieksää i8:n kulutuksessa mennen tullen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mut kun perus ahtopaineet on esim. 0,45 (matalapaine ei APC) niin se sekunnin osa päivän ajosta kun käy APC avulla 0.6-0.7barissa niin suihkutetaan enemmän ainetta.
Varmaan taloudellisemmin ajetaan ilman APC:n käyttöä ( käytössä kun on nasta laudassa).
Kun on sama ahdin niin APC vain päästää ohjauspaineita pois, ihan yhtä nopeasti ne "herää".
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Kyllä APC:n nimenomainen tarkoitus on pienentää kulutusta parantamalla hyötysuhdetta. Muistaakseni APC mahdollisti korkeamman puristussuhteen ja isomman sytytysennakon verrattuna edeltävään versioon, jossa ne piti olla varmuuden vuoksi epätaloudelliset ettei nakutusta syntyisi.
Ajoin välillä omalla 99 turbolla ilman apc ja apc kanssa (tekniikka 900 t8 ic apc) . Kyllä se minun omissa kokeiluissa paransi ihan tavallisessa ajossa ahtimen heräämistä. Vaikea tuota on enää kokeilla, kun ei ole enää tuota autoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01