Matala vai korkeapaineturbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sopuli23
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2012 08:07

Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Sopuli23 »

Eli tuollainen :saab: tuli haalittua. Vuosimalli on -82. Varusteina mm. kattoluukku, sähkölasit, sähköpeilit. Ajettu 450tkm, reilusti turbolle? Rekisteriotteessa multicoupe, tä?

Kuva:

https://picasaweb.google.com/1074370796 ... 9535288706

Ja onko kuvassa näkyvät vanteet Saabin alkuperäiset?

Autoon on jälkiasennettu välijäähdytin, tosin sellaiseen paikkaan missä siitä tuskin mitään hyötyä on. Teholastu on myös laitettu ja ahtopainemittarin mukaan se puskee n. 1kg verran painetta imusarjaan :P Melko mukavasti tuo potkii.

https://www.facebook.com/photo.php?v=344194295665239

Tuossa ois videotakin.

Onkos tässä korkea vai matalapaineturbo? Ja auto ei ole leimassa..
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja aero »

Tuon ikäisessä (tai ylipäätään kasitappisessa) ei tunneta matalapaineturboa, eli kyseessä on ihan vaan turbo. -82:ssa ei kait pitäisi vielä olla edes APC:tä (tuli muistaakseni mallivuoteen 83 - saa korjata jos väistelen muuria) ja polttoaineensyöttö on mekaanisella K-jetilla, joten teholastun löytäminen voi olla haasteellista, mikäli tekniikka on läheskään alkuperäistä.

Videot ei jostain syystä nyt aukee mulla, mutta komia kolmeovinenhan tuo. Käy läpi normaalit ruostepaikat (pyöränkotelot, helmat + tunkinpaikat, ovien alareunat, vetaritunnelit) ja jos ovatten ok niin ei muuta kuin puunaamaan entisestään, jos eivät, punnitse itse tahdotko lähteä niitä rakentamaan.

Edit: Kyllä 82 kuulemma oli sittenkin jo APC messissä, eli mitä ilmeisimmin APC-boksi on modattu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Sopuli23
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Kesä 06, 2012 08:07

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Sopuli23 »

APC lukee ainakain perässä. Kai se jotain tekeekin, kun kylmällä koneella ei päästä ahtopaineita kovin korkealla jne. Mitäs lie tekeekään.
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Liekö '82 vuosimalli vai rekisteröintivuosi? Jos kyseessä onkin '83-malli joka rekisteröity loppuvuodesta 1982. Valmistenumero kertoo totuuden...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Vanteet on Saabin omat, nimenomaan turbomalleihin alunperin tarkoitetut vanteet, jotka tunnettiin nimillä Turbo85 tai Sunburst. http://jpowell.tripod.com/saab-wheels/#900015spokea
Esitelty alunperin vasta 1985 vuosimalliin, mutta sopii nätisti vähän vanhempaankin Turboon.

Rekisteriotteissa on käytetty 3- ja 5- ovisista nimitystä Multicoupe. Kuitenkin se nimi mitä Saab näistä korimalleista yleensä käytti ja millä ne tunnettiin ja myytiin, oli Combicoupe.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
keisari
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja keisari »

APC boxin tietoutta.....
APC –järjestelmä mahdollisti erilaisten polttoaineiden käytön aina 91 oktaanisesta 99 oktaaniseen. Järjestelmä toi monia etuja mm. polttoaineenkulutuksen suhteen unohtamatta systeemin mahdollistamaa nakutuksenestotoimintoa turbokoneissa. Järjestelmä rikkoutuessaan varautui aina huonoimpaan mahdolliseen polttoaineeseen, kunnes vika oli korjattu.

Nasta juttu :D
t. keisari
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Jope »

82 oli ensimmäinen APC:n vuosi.

Tuon ikäisessä APC:n boksi + nakuanturi erilaiset kuin myöhemmissä, boksi tosin näyttää samalta kuin 83-84 14-piikkinen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

keisari kirjoitti:APC boxin tietoutta.....
APC –järjestelmä mahdollisti erilaisten polttoaineiden käytön aina 91 oktaanisesta 99 oktaaniseen. Järjestelmä toi monia etuja mm. polttoaineenkulutuksen suhteen unohtamatta systeemin mahdollistamaa nakutuksenestotoimintoa turbokoneissa. Järjestelmä rikkoutuessaan varautui aina huonoimpaan mahdolliseen polttoaineeseen, kunnes vika oli korjattu.

Nasta juttu :D
t. keisari


oikaistaan nyt hiukan asioita että apc ei liity mitenkään polttoaineen kulutukseen, se ohjaa ainoastaan ahtoja niitä laskemalla jos havaitsee nakutusta ja kierroksien myötä myös laskee niitä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onnittelut hienosta vekottimesta ja upeetasiistiä jos se vielä toimiikin hienosti!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
keisari
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja keisari »

oikaistaan nyt hiukan asioita että apc ei liity mitenkään polttoaineen kulutukseen, se ohjaa ainoastaan ahtoja niitä laskemalla jos havaitsee nakutusta ja kierroksien myötä myös laskee niitä...

Olen kyllä eri mieltä, kulutuksen suhteen... Jos ajan 98 oktaanisella omasssa Aerossani vm-88 niin kulutus laskee 0,5 l verrattuna 95 ja jopa enemmän pitkällä ajolla...

t.keisari
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

APC:llä ei ole tekemistä sen kulutuksen kanssa.
Se rajoittaa vain ahtoja ja suojaa konetta tilanteissa jota ei normiajossa kovin usein ole.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi apc:n olemassaolo parantaa polttoainetaloutta, koska ahdin herää alakierroksilta herkemmin apc-järjestelmän kera, kuin pelkästään hukkaportista säädetyssä järjestelmässä. Ahdoilla mentäessä moottorin hyötysuhde on parempi, kiihdytys tapahtuu nopeammin ja polttoainetta säästyy. Jos tekee sellaisia kiihdytyksiä, joita esim. t8:lla tekee helposti vähänväliä tekisi vapaastihengittävällä moottorilla, aivan varmasti t8 pieksää i8:n kulutuksessa mennen tullen. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja fforslund »

Mut kun perus ahtopaineet on esim. 0,45 (matalapaine ei APC) niin se sekunnin osa päivän ajosta kun käy APC avulla 0.6-0.7barissa niin suihkutetaan enemmän ainetta.
Varmaan taloudellisemmin ajetaan ilman APC:n käyttöä ( käytössä kun on nasta laudassa).
Kun on sama ahdin niin APC vain päästää ohjauspaineita pois, ihan yhtä nopeasti ne "herää".
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kyllä APC:n nimenomainen tarkoitus on pienentää kulutusta parantamalla hyötysuhdetta. Muistaakseni APC mahdollisti korkeamman puristussuhteen ja isomman sytytysennakon verrattuna edeltävään versioon, jossa ne piti olla varmuuden vuoksi epätaloudelliset ettei nakutusta syntyisi.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Matala vai korkeapaineturbo?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ajoin välillä omalla 99 turbolla ilman apc ja apc kanssa (tekniikka 900 t8 ic apc) . Kyllä se minun omissa kokeiluissa paransi ihan tavallisessa ajossa ahtimen heräämistä. Vaikea tuota on enää kokeilla, kun ei ole enää tuota autoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin