Sähköpenkkien selkänojan säätö manuaalisesti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Sähköpenkkien selkänojan säätö manuaalisesti

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Eli ei toimi vielläkään tossa pelkääjän penkissä toi selkänöjan säätö sähköllä, ku on ilmeisesti se vaijeri poikki.. Niin saako sitä säädettyä jotenkin manuaalisesti, ku rupee kohta oleen makuuasennossa..

Tai vaihtoehtoisesti oisko jollain tiedossa jotain halpaa paikkaa missä korjauttaa ton penkin, keski-Suomen alueella.. Vai kannattaako (tuleeko halvemmaks) rueta tilaileen uutta sisustaa jostain romu autosta..?
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Saako sillä veivillä säädettyä sitä, vai onko se vain penkin etäisyyden säätöön?
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kirjoitit syksyllä, että moottori pyörii mutta selkänoja ei liiku. Ei siihen taida mikään veivikään auttaa, jos yhteys moottorin ja selkänojan saranakappaleen väliltä on poikki.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7847#67847

Tuo saabpics näyttää olevan nyt alhaalla, mutta siellä oli kuvattuna havainnollisesti kuinka vaijerit vaihdetaan ehjäkuorisiin. Oletko ottanut penkin irti - oletko katsonut penkin alle?

Jotenkin kuvittelisin, että kun ottaa vaijerit irti moottorista ja kääntää niiden sisuksia, selkänoja tulee pystympään, vaikka olisi kuoret kuinka muusina. Tuskin sieltä kuitenkaan ne selkänojan saranan kohdalla olevat on kulmavaihteet menneet.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1502
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

En oo ite ruennu tota penkkiä rassaileen, ku ei tota ammattitaitoo niin kauheesti oo. Ja ei sitä paikkaakaan tälläsella kerrostalossa asuvalla opiskelijalla ole.. Et täytyy ootella kesä aurinkoisia kelejä, että voi rassata ulkosalla..
93 1.9 TTiD -11
93 2.0T cab -07
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

hakuba2 kirjoitti:En oo ite ruennu tota penkkiä rassaileen, ku ei tota ammattitaitoo niin kauheesti oo. Ja ei sitä paikkaakaan tälläsella kerrostalossa asuvalla opiskelijalla ole.. Et täytyy ootella kesä aurinkoisia kelejä, että voi rassata ulkosalla..
Nyt näyttäisi saabpics olevan ylhäällä, joten ohjeet näkyvät taas.

Penkki lähtee helposti irti autosta, sähköliitin, sivupanelin alta turvavyö, neljä isoa torx-ruuvia lattiasta. Otat tuolin kämppään tai rappukäytävään ihmeteltäväksi, niin aika vähiin jää parkkipaikalla pakkasessa tai sateessa könyäminen.

Jos oire on että moottori pyörii ja selkänoja ei silti liiku, katsoisin missä kunnossa nuo selkänojan kallistuksen vaijerit ovat.
Vaijerit näyttäisi saavan irti moottorista kun irrottaa ruuvit, jotka pitävät moottoria vaijeripidintä vasten paikoillaan.
http://saabpics.org:3000/gallery/albuo50/P0010064
http://saabpics.org:3000/gallery/albuo50/P0010067

Kun vaijerinpäät on irti, voi irtonaisista vaijerinpäistä yrittää säätää kallistuksen sopivaksi ja kasata homman takaisin, niin kestää taas ajella vähän aikaa. Jos vika on tuollainen kuin tuolla sivustolla kuvattu (vaijerien kuoret rikki), alkaa varavaijerien metsästys. Korjauksen suunnittelua helpottaa huomattavasti jos saat vian paikallistettua.

Jos ei oma rohkeus riitä hommaan ryhtymiseen, niin tuon kuvasarjan http://saabpics.org:3000/gallery/albuo50 nähtyään joku rohkea ruuvaaja varmaankin ilmoittautuu vapaaehtoiseksi lähiseudultasi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jaha, aika helppoo säätöä tuo on, lukkopihdeillä ottamalla jaksaa pyöritellä vaijerista selkänojan suoraan ilman sähköjä.. Sitten vaan pätkä letkua ja pari klemmaria väliin ja putket kiinni moottoriin + moottori runkoon ruuvaten.

Kerron lisää kokemuksia tuosta ranetuksesta, jahka saan aikaiseksi väsätä sopivan adapterin, jolla voin ottaa akusta sähköä irralliseen penkkiin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin