Aurauksen säätö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Aurauksen säätö

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Minne kantsii viedä saba aurauskulmien säätöön Tampereella? Yhdessä paikkaa sanottiin,e ttä pystysuuntaista säätöä ei oikein voi tehdä kun menee ne pultit poikki joilla tukivarret korissa kiinni. No aattelin lähinnä aurauksen säädättää? Kuka tekee edullisesti ja hyvin ton?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei ne mene poikki, kun laittaa hyvissä ajoin ja paljon crc:tä. Jos tämä ei auta, niin sitten kannattaa kokeilla kaasupillillä lämmittämistä (kuskin puolella ehkä liian ahdasta tähän). No, ei tullu apua suuntaukseen Tampereen suunnalla, mutta siihen varmasti muut tietää paremmin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tarvitseeko satkussa säätää pystysuunassa olevaa kulmaa..?
Siinähän on poikittainen kaksoiskolmio tuenta.
Pyörähän on aina suorassa tienpintaan nähden, olkoon auto missä asennossa tahansa.
Aurauksen säätö on sitten taas toinen juttu.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ainakin Lokomonkulman Euromasterilla (Hatanpäällä) osaavat kulmien säädön. Samassa talossa olevaa Osaset-ketjun korjaamoa taas ei voi suositella (tais olla vehkeitten kalibrointi vähän sinne päin :evil: )
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

9000CD23T kirjoitti:Tarvitseeko satkussa säätää pystysuunassa olevaa kulmaa..?
Siinähän on poikittainen kaksoiskolmio tuenta.
Pyörähän on aina suorassa tienpintaan nähden, olkoon auto missä asennossa tahansa.
Aurauksen säätö on sitten taas toinen juttu.
Ainakin omassa yksilössä on etuylätukivarren kiinnikkeiden ja korin välissä ohuita "säätölevyjä" tms, joten camber-kulkaa voi säätää näiden levyjen määrää muuttamalla. Tarvitseeko säätää riippuu sitten siitä ovatko kulmat poskellaan. Vaikka olisi kuinka kolmiotuet, tuntuisi jotenkin utopistiselta, että kaikkien ysisatkujen camber-kulmat olisivat tehtaalla noin vain asettautuneet oikeaan arvoon vain ripustuksen osat autoon kasaamalla. :) Säätöä on varmasti tarvittu jo tehtaalla, jotta camber-kulmat on saatu arvoihinsa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7776
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

okaalto kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Tarvitseeko satkussa säätää pystysuunassa olevaa kulmaa..?
Siinähän on poikittainen kaksoiskolmio tuenta.
Pyörähän on aina suorassa tienpintaan nähden, olkoon auto missä asennossa tahansa.
Aurauksen säätö on sitten taas toinen juttu.
Ainakin omassa yksilössä on etuylätukivarren kiinnikkeiden ja korin välissä ohuita "säätölevyjä" tms, joten camber-kulkaa voi säätää näiden levyjen määrää muuttamalla. Tarvitseeko säätää riippuu sitten siitä ovatko kulmat poskellaan. Vaikka olisi kuinka kolmiotuet, tuntuisi jotenkin utopistiselta, että kaikkien ysisatkujen camber-kulmat olisivat tehtaalla noin vain asettautuneet oikeaan arvoon vain ripustuksen osat autoon kasaamalla. :) Säätöä on varmasti tarvittu jo tehtaalla, jotta camber-kulmat on saatu arvoihinsa.
Näin muuten onkin, en vaan muistanut asiaa.
Aikoinaan ihmettelin niitä pellinpaloja, mutta miksi ne kulmat sitten olisivat
muuttuneet..? rotvallin reunako tms.. no anyway ikinä ei ole tarvinnut SAABissa camber kulmaa säätää.. 8O
Aurausta kylläkin, kaksoiskolmio tuenta on muuten pirskatin hyvä keksintö
Taitaa olla vieläkin käytössä tuolla formula maailmassa... :P
Muuten en tiedä kuin yhden toisen auton jossa on kaksoiskolmio tuenta.. :wink:
Arvaatteko mikä tämä toinen auto on..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä ne kulmat vaan elää. Meikäläisen pirssistä piti säätää takavuosina kaikkia kulmia... Periaatteessa joku soratiehyppy tai muu tälli voi viedä jo kulmat pieleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin