Valojen automaatti säätö
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Valojen automaatti säätö
Moro
SC:ssä kuskinpuolen ajovalo(ksenon) käynnistettäessä EI käy ala-asennossa niinkuin pitäis. Liekkö säädön askelmoottori porsinut, vai missä lie vika? Onko muilla ollu samanlaista vaivaa? Tuota moottoria ei varmaan erikseen saa, vaan joutuu ostaan koko umpion.
SC:ssä kuskinpuolen ajovalo(ksenon) käynnistettäessä EI käy ala-asennossa niinkuin pitäis. Liekkö säädön askelmoottori porsinut, vai missä lie vika? Onko muilla ollu samanlaista vaivaa? Tuota moottoria ei varmaan erikseen saa, vaan joutuu ostaan koko umpion.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Valojen automaatti säätö
sama ollu apukuskin puolella... kokeileppa "runkata" sitä valon koskeussäätöä ylös , alas monta kertaa manuaalisesti... itellä on 2x lähtenyt sillä toimimaan... Mutta jossei lähe niin menee koko umpio vaihtoon.. maksaa 600-700euroa ebaystä voi saada 400euroon tarvike umpion.SammyWagon kirjoitti:Moro
SC:ssä kuskinpuolen ajovalo(ksenon) käynnistettäessä EI käy ala-asennossa niinkuin pitäis. Liekkö säädön askelmoottori porsinut, vai missä lie vika? Onko muilla ollu samanlaista vaivaa? Tuota moottoria ei varmaan erikseen saa, vaan joutuu ostaan koko umpion.
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Valojen automaatti säätö
Eipä tuossa ole käsisäätöä. Valot säätyy keulassa ja perässä olevien asentoanturien mukaan.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Valojen automaatti säätö
minkäs vuotinen malli on jossei muka ole käsisäätöä? itellä ainekin löytyy ku avaa konepellin nii on 2 aukkoa... toinen säätää sivuttais suuntaan ja toinen korkeus.SammyWagon kirjoitti:Eipä tuossa ole käsisäätöä. Valot säätyy keulassa ja perässä olevien asentoanturien mukaan.
pitäs olla kuusiokolon näköset kolot siin
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Valojen automaatti säätö
Onkohan nyt mennyt jotkut asiat sekaisin
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Valojen automaatti säätö
kellä?petrisa kirjoitti:
Onkohan nyt mennyt jotkut asiat sekaisin
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Valojen automaatti säätö
Niin kyllä xenon umpiossa on säätö ruuvit!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Valojen automaatti säätö
sitähän minäkin mietin vaa jos ois uudempi korinen ku versio 2 nii siit ei oo mitää hajuu mut kyl kaiken järjen mukaan siinäkin onkalle37 kirjoitti:Niin kyllä xenon umpiossa on säätö ruuvit!
Saab 9-3SS 2.0t 2003 EX
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Peugeot 308 1.6THP 125 Ex
Citroen xsara picasso 2006 NYK
Re: Valojen automaatti säätö
Minun mielestäni viestin aloittaja (SammyWagon) kirjoittaa ksenon ajovalojen automaattisesta säädöstä, joka on tehty sähkömoottorilla. Siihen liittyy olennaisesti asentoanturit etu- ja taka-akselilla, kuten SammyWagon itse totesi. Myös halogenivaloissa on säätöä varten sähkömoottori, mutta sitä ohjataan manuaalisesti "ohjaamosta" käsin. Siis valokatkaisijasta.
Viestistä kävi selvästi ilmi, että toinen ksenon ajovalo ei tee automaattista kalibrointia. Kalibroinnin aikana moottori käyttää valoa ala-asennossa ja palaa sitten sellaiseen asentoon mihin sen kuormitusantureiden mukaan pitää mennä. Manuaalisella säädöllä varustetussa autossa tätä liikettä ei tapahdu, koska valot saavat kiinteän ohjauksen valokatkaisijalta.
Halogenivaloilla voi tietenkin valonsäätömoottorin toimintaa testata manuaalisesti valokatkaisijasta käsin ja ellei tätä tee ei säätömoottorien vikaa vältämättä huomaa aikoihin. Ksenon valoilla tuon vian huomaa heti autoa käynnistettäessä, kuten ketjun aloittajakin oli havainnut.
Molemmissa valoissa (halogenit ja ksenonit) on ajovaloissa tietenkin myös perussäätö. Tämä tehdään siellä "pellin alla". Halogeneilla manuaalinen valonsäätö valokatkaisijassa pitää olla 0-asennossa tätä tehdessä eli säätömoottorit ovat "lepoasennossa". Ksenoneilla kuormitusanturit ohjaavat säätömoottoria automaattisesti. Auto pitää olla vaaterissa oli kummat ajovalot tahansa, kun tuota perussäätöä tehdään.
Minun mielestäni tässä ketjussa meni nyt ainakin osittain "aidat ja aidanseipäät" sekaisin, kun osa tarkoitti säätömoottoreita ja osa taas valojen käsin tehtävää perussäätöä. Jälkimmäiseen tarvitaan työkalua ja sekin voi olla jumissa tai rikki, kuten todettiin. Vastaavasti noihin sähkömoottoreihin voi myös herkästi tulla vika, jolloin kuormituksen mukaan tehtävä manuaalinen tai automaattinen säätö ei toimi. Mekaaninen vika tuossa toisessa umpiossa voisi olla hyvin todennäköinen. Eli jokin muoviosa korkannut.
Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan asiaa, koska hyvähän se on kokeilla tuon perussäädön toimintaa, että näkee onko se kunnossa. Ettei vaan siitä ole jokin hajonnut ja päästänyt säädön ihan ala-asentoon, jonka seurauksena sähköinen säätö ei vaikuta.
Näin olen tätä tulkinnut .....
Viestistä kävi selvästi ilmi, että toinen ksenon ajovalo ei tee automaattista kalibrointia. Kalibroinnin aikana moottori käyttää valoa ala-asennossa ja palaa sitten sellaiseen asentoon mihin sen kuormitusantureiden mukaan pitää mennä. Manuaalisella säädöllä varustetussa autossa tätä liikettä ei tapahdu, koska valot saavat kiinteän ohjauksen valokatkaisijalta.
Halogenivaloilla voi tietenkin valonsäätömoottorin toimintaa testata manuaalisesti valokatkaisijasta käsin ja ellei tätä tee ei säätömoottorien vikaa vältämättä huomaa aikoihin. Ksenon valoilla tuon vian huomaa heti autoa käynnistettäessä, kuten ketjun aloittajakin oli havainnut.
Molemmissa valoissa (halogenit ja ksenonit) on ajovaloissa tietenkin myös perussäätö. Tämä tehdään siellä "pellin alla". Halogeneilla manuaalinen valonsäätö valokatkaisijassa pitää olla 0-asennossa tätä tehdessä eli säätömoottorit ovat "lepoasennossa". Ksenoneilla kuormitusanturit ohjaavat säätömoottoria automaattisesti. Auto pitää olla vaaterissa oli kummat ajovalot tahansa, kun tuota perussäätöä tehdään.
Minun mielestäni tässä ketjussa meni nyt ainakin osittain "aidat ja aidanseipäät" sekaisin, kun osa tarkoitti säätömoottoreita ja osa taas valojen käsin tehtävää perussäätöä. Jälkimmäiseen tarvitaan työkalua ja sekin voi olla jumissa tai rikki, kuten todettiin. Vastaavasti noihin sähkömoottoreihin voi myös herkästi tulla vika, jolloin kuormituksen mukaan tehtävä manuaalinen tai automaattinen säätö ei toimi. Mekaaninen vika tuossa toisessa umpiossa voisi olla hyvin todennäköinen. Eli jokin muoviosa korkannut.
Mutta kaiken kaikkiaan kuitenkin ihan asiaa, koska hyvähän se on kokeilla tuon perussäädön toimintaa, että näkee onko se kunnossa. Ettei vaan siitä ole jokin hajonnut ja päästänyt säädön ihan ala-asentoon, jonka seurauksena sähköinen säätö ei vaikuta.
Näin olen tätä tulkinnut .....
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Valojen automaatti säätö
Juuri tuota tarkoitin mitä "petrisa" kirjotti. Eli juuri automaattisäädöstä on kyse.
Luulen, että joku mekaaninen osa tuolta on porsinut, kun eilen OP-com:lla ajelin valoa ylös ja alas, niin askelmoottorin hurina kuului, mutta mitään liikettä ei tapahtunut. Eli ei muuta kun umpio syliin ja purkamaan, katsoa mitä se on syönyt.
Luulen, että joku mekaaninen osa tuolta on porsinut, kun eilen OP-com:lla ajelin valoa ylös ja alas, niin askelmoottorin hurina kuului, mutta mitään liikettä ei tapahtunut. Eli ei muuta kun umpio syliin ja purkamaan, katsoa mitä se on syönyt.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Valojen automaatti säätö
Umpio ei ole avattavaa mallia. Toisaalta kaikki on purettavissa
Koitappas piruutaan säätää siitä säätöruuvista ylös ja alas!
Mulla oli ihan uudet xenon umpiot tehtaan jäljiltä niin alas säädetty,
Ettei umpiot pystyneet tekemään ns vertailu iskua!
Koitappas piruutaan säätää siitä säätöruuvista ylös ja alas!
Mulla oli ihan uudet xenon umpiot tehtaan jäljiltä niin alas säädetty,
Ettei umpiot pystyneet tekemään ns vertailu iskua!
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Re: Valojen automaatti säätö
Kuinkas tän kävi, lähtikö pelittään säätöruuvien kopeloinnilla?
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Valojen automaatti säätö
Mulla ainakin tuo rupes ihan ykskaks yllättäen toimiin. Oisko joku hammasratas hurtannut..
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Valojen automaatti säätö
Näyttikö OP-Comilla katsottaessa jotain vikakoodia asiasta?Itsellä herjaa tuota ajovalojen säädön vikaa mutta OP-Comilla katsottaessa ainoa vika olisi että parking light circuit open. Ja mistä tuo ajovalojen ajaminen ylös alas onnistuu?
Saab 9-3 Aero '02 2.3 Biopower
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Ex Saab 9-3 SC TiDS '08
Ex Saab 9-3 SS TiDS '08
Ex Saab 9-3 Sport T5 19t6 RE85
#3884
Tampere
Re: Valojen automaatti säätö
Jääkö muilla automattisäädön jälkeen valot näyttämään liian alas? Viime vuonna katsastuksessa näytti liian alas ja väännettiin hiukan anturin kiinnikettä niin sai kohdilleen. Nyt talven mittaan olen moittinut, että valot näyttää alas ja niinhän ne näyttikin, kun tänään saabi sai vuodeksi ajo aikaa. Anturit näytti olevan ainakin niinkuin kuuluukin, mutta silti säätö jää huomattavan alas.
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77