Purku- ja varaosatoimittajia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Purku- ja varaosatoimittajia

Viesti Kirjoittaja harzam »

Siirrän tämän ostopalstalta tänne oikeaan paikkaa:
Eli olen ostamassa -90 9000 turbo automaattia, hinta ei ole paha, mutta kuulemma jarrutehostajan joutuu uusimaan. Mistäköhän malleista voin turvallisin mielin etsiä korvaavaa elintä? Käykö esim turbottomien tai vanhempien mallien tehostaja? Lisäksi syttykasetin joudun laittamaan, mistähän saisi halvimmalla? Voisin vaikka ostaa nyt käytetyn (opiskelijan budjetti) ja sitten kun se laukeaa, niin laittaisin uuden.

Harri M
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eipä taida käydä jarrutehostaja muista malleista jos on turbo.
Turbottomien mallien tehostaja toimii alipaineella, kun taas turbossa ei ole imusarjassa alipainetta.
Paine tuotetaan erillisellä sähköisellä pumpulla.
Taitaa olla melko kallis härdelli, myydään osia osastolla on myytävänä tonnarien osia sieltä löytynee myös pumppu yksikkökin.
Muuten minulla olisi yksi punainen DI-kasetti joka ehkä onkin ehjä.
Vika oli luultavasti ilmamäärämittarissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9000CD23T kirjoitti:Eipä taida käydä jarrutehostaja muista malleista jos on turbo.
Turbottomien mallien tehostaja toimii alipaineella, kun taas turbossa ei ole imusarjassa alipainetta.
Paine tuotetaan erillisellä sähköisellä pumpulla.
Hmm? Kyllähän turboautossakin imusarjassa on alipaine, silloin kun turbo ei ahda. Ainakin satkussa alipaineella toimiva jarrutehostin on ihan samanlainen kuin turbottomassakin. Ja varaahan se tehostin alipainetta, niin että voi muutaman jarrutuksen tehdä silloinkin kun imusarjassa ei sitä ole, eli kun moottori on ahdoilla tai sammunut. Tietysti tonnarissa voi olla toisin, en ole ekspertti (ja kommentoin silti :oops:). Dieseleissä on kyllä ainakin tuo erillinen pumppu, kun alipainetta ei synny..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

9000cd23T: Laitoin YV:n
Kiitoksia vastanneille, täytyy käydä huomenna autoa katsomassa, mutta kyllä luulen, että se sieltä kotiutuu... Sitä en tiedä onko abseilla vai ilman, toivoa tietysti sopii, että ilman.
Mimmi: Mikä on EPC? Joku korjaamoraamattuko? Mikä on hyvä opus, jos aikoo itse autonsa pitää kunnossa, joku haynes vai onko parempia?

Harri
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

EPC = Electronic Parts Catalogue eli elektrooninen osaluettelo. Löytyy eriteltynä jokainen Saabin osa tuotenumeroineen. Eli ei mikään korjauskäsikirja.
Foxbody turbo
samsikki
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Su Elo 24, 2003 20:15
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Kyllä mulla ainaki alipainetta on... Varsinkin tähän aikaa illasta! :twisted:
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jcarlson kirjoitti:
9000CD23T kirjoitti:Eipä taida käydä jarrutehostaja muista malleista jos on turbo.
Turbottomien mallien tehostaja toimii alipaineella, kun taas turbossa ei ole imusarjassa alipainetta.
Paine tuotetaan erillisellä sähköisellä pumpulla.
Hmm? Kyllähän turboautossakin imusarjassa on alipaine, silloin kun turbo ei ahda. Ainakin satkussa alipaineella toimiva jarrutehostin on ihan samanlainen kuin turbottomassakin. Ja varaahan se tehostin alipainetta, niin että voi muutaman jarrutuksen tehdä silloinkin kun imusarjassa ei sitä ole, eli kun moottori on ahdoilla tai sammunut. Tietysti tonnarissa voi olla toisin, en ole ekspertti (ja kommentoin silti :oops:). Dieseleissä on kyllä ainakin tuo erillinen pumppu, kun alipainetta ei synny..
Vanhassa T8 satku turbossa on alipaine tehostin ( ihmeteltiin muuten kauan miten se voi toimia )
Mutta kaikissa turbo tonnareissa ja 9-3 ja 9-5 malleissa joissa on turbo niin jarrupaine toteutetaan erillisellä neste pumpulla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Mutta kaikissa turbo tonnareissa ja 9-3 ja 9-5 malleissa joissa on turbo niin jarrupaine toteutetaan erillisellä neste pumpulla.
Minulla on tonnarissa turbo, ei ABSeja eikä pumppua, vaan tavallinen alipainetehostin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Näkyy olevan alipainetehostettuja ja erillisellä pumpulla olevia malleja.
Omassani on Hydrauliyksikkö ABS-Mark II. ( vm 1990 - 1993 )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Joo, ABSeillahan se on... Eli ilmeisesti ei käy sama tehostaja lukkiutuvista malleista? Jos auttaa niin auto on 10.10 -89 otettu käyttöön ja -90 mallia.

Harri
Sami-tre
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 12:23
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami-tre »

to4 kirjoitti:EPC = Electronic Parts Catalogue eli elektrooninen osaluettelo. Löytyy eriteltynä jokainen Saabin osa tuotenumeroineen. Eli ei mikään korjauskäsikirja.
Mistäs tuollaisen saisi? :wink: Venäläisvalmisteinen veppiserveri kaatui juuri kun löysin download-linkin :D

Jatkokysymyksenä, ei tonnarin huoltokäsikirjoja ole kellään PDF:nä? Eipä tietenkään, menisi varmaan monella elämä liian helpoksi. :)
#2245
9000i CD -90, 9000i CC -88
Vastaa Viestiin