Purku- ja varaosatoimittajia
Purku- ja varaosatoimittajia
Siirrän tämän ostopalstalta tänne oikeaan paikkaa:
Eli olen ostamassa -90 9000 turbo automaattia, hinta ei ole paha, mutta kuulemma jarrutehostajan joutuu uusimaan. Mistäköhän malleista voin turvallisin mielin etsiä korvaavaa elintä? Käykö esim turbottomien tai vanhempien mallien tehostaja? Lisäksi syttykasetin joudun laittamaan, mistähän saisi halvimmalla? Voisin vaikka ostaa nyt käytetyn (opiskelijan budjetti) ja sitten kun se laukeaa, niin laittaisin uuden.
Harri M
Eli olen ostamassa -90 9000 turbo automaattia, hinta ei ole paha, mutta kuulemma jarrutehostajan joutuu uusimaan. Mistäköhän malleista voin turvallisin mielin etsiä korvaavaa elintä? Käykö esim turbottomien tai vanhempien mallien tehostaja? Lisäksi syttykasetin joudun laittamaan, mistähän saisi halvimmalla? Voisin vaikka ostaa nyt käytetyn (opiskelijan budjetti) ja sitten kun se laukeaa, niin laittaisin uuden.
Harri M
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Eipä taida käydä jarrutehostaja muista malleista jos on turbo.
Turbottomien mallien tehostaja toimii alipaineella, kun taas turbossa ei ole imusarjassa alipainetta.
Paine tuotetaan erillisellä sähköisellä pumpulla.
Taitaa olla melko kallis härdelli, myydään osia osastolla on myytävänä tonnarien osia sieltä löytynee myös pumppu yksikkökin.
Muuten minulla olisi yksi punainen DI-kasetti joka ehkä onkin ehjä.
Vika oli luultavasti ilmamäärämittarissa.
Turbottomien mallien tehostaja toimii alipaineella, kun taas turbossa ei ole imusarjassa alipainetta.
Taitaa olla melko kallis härdelli, myydään osia osastolla on myytävänä tonnarien osia sieltä löytynee myös pumppu yksikkökin.
Muuten minulla olisi yksi punainen DI-kasetti joka ehkä onkin ehjä.
Vika oli luultavasti ilmamäärämittarissa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Hmm? Kyllähän turboautossakin imusarjassa on alipaine, silloin kun turbo ei ahda. Ainakin satkussa alipaineella toimiva jarrutehostin on ihan samanlainen kuin turbottomassakin. Ja varaahan se tehostin alipainetta, niin että voi muutaman jarrutuksen tehdä silloinkin kun imusarjassa ei sitä ole, eli kun moottori on ahdoilla tai sammunut. Tietysti tonnarissa voi olla toisin, en ole ekspertti (ja kommentoin silti9000CD23T kirjoitti:Eipä taida käydä jarrutehostaja muista malleista jos on turbo.

YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000cd23T: Laitoin YV:n
Kiitoksia vastanneille, täytyy käydä huomenna autoa katsomassa, mutta kyllä luulen, että se sieltä kotiutuu... Sitä en tiedä onko abseilla vai ilman, toivoa tietysti sopii, että ilman.
Mimmi: Mikä on EPC? Joku korjaamoraamattuko? Mikä on hyvä opus, jos aikoo itse autonsa pitää kunnossa, joku haynes vai onko parempia?
Harri
Kiitoksia vastanneille, täytyy käydä huomenna autoa katsomassa, mutta kyllä luulen, että se sieltä kotiutuu... Sitä en tiedä onko abseilla vai ilman, toivoa tietysti sopii, että ilman.
Mimmi: Mikä on EPC? Joku korjaamoraamattuko? Mikä on hyvä opus, jos aikoo itse autonsa pitää kunnossa, joku haynes vai onko parempia?
Harri
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Vanhassa T8 satku turbossa on alipaine tehostin ( ihmeteltiin muuten kauan miten se voi toimia )jcarlson kirjoitti:Hmm? Kyllähän turboautossakin imusarjassa on alipaine, silloin kun turbo ei ahda. Ainakin satkussa alipaineella toimiva jarrutehostin on ihan samanlainen kuin turbottomassakin. Ja varaahan se tehostin alipainetta, niin että voi muutaman jarrutuksen tehdä silloinkin kun imusarjassa ei sitä ole, eli kun moottori on ahdoilla tai sammunut. Tietysti tonnarissa voi olla toisin, en ole ekspertti (ja kommentoin silti9000CD23T kirjoitti:Eipä taida käydä jarrutehostaja muista malleista jos on turbo.
Paine tuotetaan erillisellä sähköisellä pumpulla.). Dieseleissä on kyllä ainakin tuo erillinen pumppu, kun alipainetta ei synny..
Mutta kaikissa turbo tonnareissa ja 9-3 ja 9-5 malleissa joissa on turbo niin jarrupaine toteutetaan erillisellä neste pumpulla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Minulla on tonnarissa turbo, ei ABSeja eikä pumppua, vaan tavallinen alipainetehostin.9000CD23T kirjoitti:Mutta kaikissa turbo tonnareissa ja 9-3 ja 9-5 malleissa joissa on turbo niin jarrupaine toteutetaan erillisellä neste pumpulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mistäs tuollaisen saisi?to4 kirjoitti:EPC = Electronic Parts Catalogue eli elektrooninen osaluettelo. Löytyy eriteltynä jokainen Saabin osa tuotenumeroineen. Eli ei mikään korjauskäsikirja.

Jatkokysymyksenä, ei tonnarin huoltokäsikirjoja ole kellään PDF:nä? Eipä tietenkään, menisi varmaan monella elämä liian helpoksi.

9000i CD -90, 9000i CC -88
9000i CD -90, 9000i CC -88