Käsijarruongelma?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Elikkäs omassa 95:ssa on sellainen ongelma ettei käsijarru pidä.
Käsijarrua vääntäessä se antaa kyllä kovasti "vastetta" eikä vipua voi kääntää ylös asti, mutta siltikään se ei pidä kunnolla. Esim nurmikolla renkaat menee lukkoon eteenpäin ajaessa mutta kun laittaa käkkärin päälle ja kokeilee pakittaa vähä ronskimmin niin takarenkaat pyörii (ja kuitenkin käsijarru on takana??). mitään kahinoita sieltä ei kuulu että jarrupalat olisi loppu vai miten toi käsijarrun jarrusysteemi nyt yleensä pelaakaan?
Syy voi olla toki jokin yksinkertainenkin mitä en ole huomannut.
Ja pitääkö katsastuksessa käsijarrun olla kovin pitävä (semmoinen että menee esim. asfaltilla lukkoon)?
pikaisella etsinnällä en löytänyt juuri samanlaista ongelmaa, linkatkaa tosin jos löydätte.

Valistakaahan hölmömpää!

ps. eka posti =D
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ei se käsijarru mikään järin jytäkkä ole uusillakaan osilla. Helposti voi ajella käsijarru päälläkin jos haluaa. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Tobbana kirjoitti:Ei se käsijarru mikään järin jytäkkä ole uusillakaan osilla. Helposti voi ajella käsijarru päälläkin jos haluaa. :)

-Sami
No osaatko sanoa että meneekö katsastuksesta läpi jos se ei hirveän ottava ole?
kyllä se jonkin verran jarruttaa mutta epäilempä ettei asfaltilla mene lukkoon, nurmikolla menee.

Niin ja eikö monessa saabissa ota käsijarru eestä? Mitkä mallit ottaa edestä (jos nyt ottaa) ja mitkä takaa?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Viimeinen etukäppä oli 80-luvun puolivälin jälkeen 900:ssa. 9000 aina takakäppä, kuin myös kaikki uudemmatkin mallit.

Suurella todennäköisyydellä menee läpi leimalta, vaikkei asfaltilla lukkoon menisikään ja heittoakin taisi saada olla se 70% tjsp.. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ja jos tietää mitä tekee, niin säätämiseen menee vähemmän aikaa kuin auton nosturille asetteluun ja nostamiseen...siis jos haluaa tehdä homman seisaallaan.
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Nayb »

Mitenhän saa kummatki takarenkaat ilmaan kotioloissa, onko kellään vinkkiä ja kokemusta? Tunkkeja on vaa yks, siis se mikä on auton mukana
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ei mitenkään.
Onko sinun elämä parista-kolmestakympistä kiinni?
Nayb
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 19:59

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Nayb »

CDTA kirjoitti:Ei mitenkään.
Onko sinun elämä parista-kolmestakympistä kiinni?
Ei tietenkää, niin meinasikko että toisen tunkin ostaa?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ei vaan että menisit korjaamolle ja antaisit asentajan säätää sen käsijarrun.
95greyturbo
"Viggen"
Viestit: 538
Liittynyt: Ke Syys 28, 2011 11:44

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja 95greyturbo »

Nayb kirjoitti:
CDTA kirjoitti:Ei mitenkään.
Onko sinun elämä parista-kolmestakympistä kiinni?
Ei tietenkää, niin meinasikko että toisen tunkin ostaa?
Parilla hallitunkilla saat perän ylös kotioloissa. Auton oma tunkki on vain hätätapauksiin. Tosiaan jollain korjaamolla menee säätämiseen 20 minuuttia. Eli laskua kertynee tuo muutama kymppi.
Ex-Saab 9-5 Wagon 2.3t Vector Sentronic
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

tee parinkympin sijoitus vaikka tälläiseen.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=80-7522

sitten ei muuta kuin pyörä ilmaan ja säätämään :wink:

saabin oma tunkki on hengenvaarallinen keksintö jota ei pitäs käyttää muuhun kuin verkonpainoksi.

toi yllä oleva on kevyt ja helppo pitää mukana (omassa autossa aina matkassa)
aika rimpulahan sekin on mutta pikkuhommissa kätevä kyllä.

onpa tolla tullu aikamonta autoa tunkattua ihan ilmaankin asti kulma kerrallaan
ennekuin hankin järeetä kokoluokkaa olevan
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Molemmat takarenkaat saa yhtä aikaa ylös nostamalla hallitunkilla vetokoukun kiinnikkeistä. Auton omalla tunkilla voi auttaa siltä puolen mille auto kallistuu.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Käsijarruongelma?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ja tuollaiset kaveriksi -> http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=80-8809

Varmistamattoman auton alle EI työnnetä edes puolikasta raajaa.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Vastaa Viestiin