Refuel
Re: Refuel
Laitoin punaiset suuttimet kiinni. Nyt käy hyvin ilman Flexitunea, mutta kun laittaa sen päälle niin meinaa tukehtua. Mielenkiintoista... Kuinkahan nopeaa tuon Lucasin adaptaatio oikein on?
Pakko laittaa happimittaria putkeen, eihän tästä tajua muuten mitn
Pakko laittaa happimittaria putkeen, eihän tästä tajua muuten mitn
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
noin 8500km takana FTP Lucaksella ja hyvin tuo on pelannut. Kulutus ilman matkamittarikorjausta on ollut 12,3L/100km. On se kai vähän paljon... Suurin osa maantieajoa. Viimeinen tankillinen jossa oli puolet nurkkarallia vei 14,2l/100km.
Mutta nyt joku viisas vois vastata, että mitä pitää bensalle kalibroidun laajakaistalambdamittarin näyttää, että on tolkun arvoja. Jcarlson, anyone?
Mutta nyt joku viisas vois vastata, että mitä pitää bensalle kalibroidun laajakaistalambdamittarin näyttää, että on tolkun arvoja. Jcarlson, anyone?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
14,7 tai vähän laihempi normiajossa on hyvä. Vakiotehoilla ei tarvi juurikaan 13 rikkaammalle mennä täyskaasulla. Nämä siis bensalle kalibroidussa mittarissa joka mittaa lambdaa ja näyttää bensa-afr:n.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
Siis myös viinallako näin? Ihme jos menee paljo ku täyskaasulla koitin saada semmosta 9,5-10 luokan arvoja...jcarlson kirjoitti:14,7 tai vähän laihempi normiajossa on hyvä. Vakiotehoilla ei tarvi juurikaan 13 rikkaammalle mennä täyskaasulla. Nämä siis bensalle kalibroidussa mittarissa joka mittaa lambdaa ja näyttää bensa-afr:n.
EDIT: Laajakaista jota käytän on paketista otettu Innovaten LC-1
Viimeksi muokannut ahietalahti, Ti Syys 18, 2012 10:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Juu viinalla näin. Kuten sanoit niin mittari on kalibroitu bensalle eikä se tiedä että etanolin ja bensan stoikiometrinen AFR on eri. Se mittaa kuitenkin lambdaa joten näytössä näkyvä 14,7 lukema etanolilla tarkoittaa eri määrää polttoainetta kuin bensalla.
9,5-10 on aivan liikaa etanolilla "bensa-AFR:na". Tuollaisella määrällä saa vielä moottorin väljistettyä ennen aikojaan huuhtomalla voitelukalvon pois.
9,5-10 on aivan liikaa etanolilla "bensa-AFR:na". Tuollaisella määrällä saa vielä moottorin väljistettyä ennen aikojaan huuhtomalla voitelukalvon pois.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
taitaa olla paree laihentaa seosta ja vaihtaa öljyt pikin miten...
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Sen Innovaten voi LM Programmerilla muuttaa näyttämään oikeaakin lukemaa jos niin haluaa, E85 stoikiometrinen AFR on n. 9.8:1. Parashan olisi kuitenkin katsoa aina lambdaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
OK, tuskin muutan sitä. Omasta mielestä AFR on kivempi lukea.
Mutta koitetaan saada tosiaan järkevämmät lukemat taululle tässä ihan heti pikin miten. Mites muuten öljynvaihtoväli yleensä. Onko tuo turbon 7500km perusteltu jotenkin, se on niin pirun lyhyt? Viinakäytössä ehkä olisikin.
Mutta koitetaan saada tosiaan järkevämmät lukemat taululle tässä ihan heti pikin miten. Mites muuten öljynvaihtoväli yleensä. Onko tuo turbon 7500km perusteltu jotenkin, se on niin pirun lyhyt? Viinakäytössä ehkä olisikin.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
7500km on huonojen öljyjen aikakaudelta peräisin, 10tkm on ihan hyvä väli etanolillakin ajettaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 401
- Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
- Paikkakunta: Laihia, SF
Re: Refuel
No näin, 10tkm olin vaihtoväliksi itsekin suunnitellut. mutta nyt saavat mennä heti vaihtoon.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010
Jäsen #5517
Jäsen #5517
Re: Refuel
Toimiiko nuo -431 suuttimet Lucaksen CU14.0 ja CU14.1 boksien kanssa?
Ruotsalaiselta foorumilta vaan tavailin ja voi olla että ymmärsin väärin kun siellä sanottiin ettei toimisi kuin vm.90 ecu:n kanssa =CU14.0 ?
Lisäksi voisiko joku hiukan valottaa miten tuo sytytyksen säätö käytännössä tapahtuu 900S:ään?
Ruotsalaiselta foorumilta vaan tavailin ja voi olla että ymmärsin väärin kun siellä sanottiin ettei toimisi kuin vm.90 ecu:n kanssa =CU14.0 ?
Lisäksi voisiko joku hiukan valottaa miten tuo sytytyksen säätö käytännössä tapahtuu 900S:ään?
Re: Refuel
Kyllä toimii nimenomaan ainakin tossa CU14.0 ja korkea ohmiset suuttimethan voi laittaa matala ohmisten tilalle ja näissä molemmissahan on lucaksen omat matala ohmiset!
Sytytys säädetään seuraavanlaisesti: Ajoituslamppu esim biltema (~30e) lampun piuhat kiinni (+ ja -) sen jälkeen sytytystulppien edestä suojapelti irti , lampun signaalipiuha 1 sylinterin tulpanjohtoon (ensimmäinen pytty jakopään puolelta) tämän jälkeen virranjakajan kellon alipaineletku irti, sekä jakajan alla oleva 13mm lukituspultti lievästi löysälle, katsot ettei mitään ole missään välissä, lampun piuhat pois downpipen päältä
Auto tulille, muovisen kytkinkopan ja moottorin lohkon välissä näkyy pieni reikä, josta näkyy vauhtipyörä ja startin hammaskehä.. Osoita lampulla siihen reikään,paina sen liipaisin pohjaan, siinä välähtää kirkas valkoinen valo aina, kun ykkös sylinteriin tulee kipinä..
Nyt kun valo välähtää niin vauhtipyörässä on merkitty viiden jaolla asteikko (esim 10,15,20,25) valon välähtäessä nämä luvut näkyvät ja muovikopassa oleva osoitin viiva näyttää sytytyksen ajoituksen.. Nyt kun tiedät ajoituksen niin virranjakajaa kääntämällä muistaakseni 22mm lenkkiavaimella sitä säädetään sitten suoraan lennosta (Myötäpäivään aikaistuu ja vastapäivään myöhäistyy)
Melko herkkä sitten säätymään, että ei hätäsiä kääntelyitä!
Tämän jälkeen pultit kireelle, letkut kiinni ja näin edespäin..
Sytytys säädetään seuraavanlaisesti: Ajoituslamppu esim biltema (~30e) lampun piuhat kiinni (+ ja -) sen jälkeen sytytystulppien edestä suojapelti irti , lampun signaalipiuha 1 sylinterin tulpanjohtoon (ensimmäinen pytty jakopään puolelta) tämän jälkeen virranjakajan kellon alipaineletku irti, sekä jakajan alla oleva 13mm lukituspultti lievästi löysälle, katsot ettei mitään ole missään välissä, lampun piuhat pois downpipen päältä
Auto tulille, muovisen kytkinkopan ja moottorin lohkon välissä näkyy pieni reikä, josta näkyy vauhtipyörä ja startin hammaskehä.. Osoita lampulla siihen reikään,paina sen liipaisin pohjaan, siinä välähtää kirkas valkoinen valo aina, kun ykkös sylinteriin tulee kipinä..
Nyt kun valo välähtää niin vauhtipyörässä on merkitty viiden jaolla asteikko (esim 10,15,20,25) valon välähtäessä nämä luvut näkyvät ja muovikopassa oleva osoitin viiva näyttää sytytyksen ajoituksen.. Nyt kun tiedät ajoituksen niin virranjakajaa kääntämällä muistaakseni 22mm lenkkiavaimella sitä säädetään sitten suoraan lennosta (Myötäpäivään aikaistuu ja vastapäivään myöhäistyy)
Melko herkkä sitten säätymään, että ei hätäsiä kääntelyitä!
Tämän jälkeen pultit kireelle, letkut kiinni ja näin edespäin..
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Refuel
Kiitokset NGpowerille tyhjentävästä vastauksesta!
Re: Refuel
Eipä mitää samalla kerralla voit kokeilla jakajan säätimen toiminnan, puhaltamalla suulla ilmaa siihen kelloon menevälle letkulle
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: Refuel
Boschin punaiset (-431) toimivat suoraan myös CU 14.1:n kanssa. Soppaa riittää niillä ilman Flexituneakin, jos polttoainejärjestelmä on muuten kuosissa. Omassa taitaa vaan bensapumpun tuotto olla hiipumaan päin, kun meinaa vieläkin mennä poljettaessa laihalle. Myös paluulinjan takaiskuventtiili antoi periksi muutaman etanolitankillisen jälkeen. Saakohan niitä jostain erikseen?