Wannabe-femmisti utelee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Noniin, sasu(kin) missasi pointin. Tehot ovat nousseet tuon softauksen myötä, joten se tulisi muutoskatsastaa uusille tehoille. Ja joku sivusikin jo tuota, että kaikki moottorinohjaukseen tehdyt muutokset tulisi muutoskatsastaa, mutta teho tuossa nyt on ensisijaisena muutoskatsastuksen tarpeeseen.
Ja tosiaan, tyhmä on se, joka asiasta kenellekään viranomaiselle mainitsee tai menee asiasta kyselemään. Mutta periaatteessa auto on softauksen jälkeen laiton, ellei softaajalta löydy lappuja, jotka kelpaavat viranomaisille.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Jänskäsin aikoinaan kun menin leimaamaan +300hp tonnaria ja olin varma että katsastussetä ajaa sen seinästä läpi tai alkaa muuten vaan ihmettelemään kulkupuolta. Eipä mitään sanonut ja leima tuli.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja blair »

dj_pirtu kirjoitti:Jänskäsin aikoinaan kun menin leimaamaan +300hp tonnaria ja olin varma että katsastussetä ajaa sen seinästä läpi tai alkaa muuten vaan ihmettelemään kulkupuolta. Eipä mitään sanonut ja leima tuli.

miten ne ei tajuu noita lisäheppoja, sinun autossa tai kenen tahansa muunkin stagex? Vai onko kyse siitä, että ne keskittyy muihin asioihin ja jos ei ole ihan överi viritetty, niin antavat mennä?

Sen ymmärrän, että oma stage 1 ei nyt kauheasti näy eikä tunnu, ellei polje oikein huolella..
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja tosu »

Lion kirjoitti:Auton takaluukussa näkyy olevan BioPower-teksti, kuten tuosta oikeasta takaviistosta otetusta kuvasta näkee. Pitääkö kyseinen läystäke repiä katsastuksen ajaksi irti, jos leiman aikoo saada.
Ei tarvitse, katsastusmiestä ei tuollaiset kiinnosta. Eikä kiinnosta muutenkaan mahdolliset moottorin ohjelmointiin tehdyt muutokset jotka on käytännössä katsastuksessa mahdoton osoittaa autossa olevan.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

tosu kirjoitti:
Lion kirjoitti:Auton takaluukussa näkyy olevan BioPower-teksti, kuten tuosta oikeasta takaviistosta otetusta kuvasta näkee. Pitääkö kyseinen läystäke repiä katsastuksen ajaksi irti, jos leiman aikoo saada.
Ei tarvitse, katsastusmiestä ei tuollaiset kiinnosta. Eikä kiinnosta muutenkaan mahdolliset moottorin ohjelmointiin tehdyt muutokset jotka on käytännössä katsastuksessa mahdoton osoittaa autossa olevan.
katsastuksessa ainoa asia,jota katsari ihmetteli....päästöt oli HELVETIN
pienet vs mitä normaalisti tällaisissa rippikouluikäisissä olisi :D
#2285
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja blair »

Katsuri kysyy " Mitäs pojulla tankissa, kun tämmöset päästöt? "
Poju vastaa " No... Ponua.... "

Mitäs ne sitten?
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei mitään. Saa bensa-autoonkin tankata RE85:sta täysin laillisesti jos niin haluaa. Ei ole siihen kellään mitään valittamista. Ei tarvitse sanoa mitään siitä että onko softaa päivitetty paremman toiminnan toivossa vai ei.

Päästöthän ei nyt kattiautossa edes kauheasti muutu, T7 autoissa on hyvin matalat päästöt muutenkin toimiessaan, etanolin eroa ei juurikaan huomaa (lähinnä CO ja HC saattavat olla vielä paremmat).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja 3J »

jykä66 kirjoitti:katsastuksessa tulee hylky viinan kanssa,papereissa lukee käyttövoimana bensiini...
Myös BioPowerissa, ja muidenkin valmistajien MultiFuel ja FlexiFuel mitä niitä nyt onkaan, lukee käyttövoimana bensiini. Etanolia ei tietääkseni manita rekisteriotteessa, ellei ole sitten ihan lähiaikoina muuttunut käytäntö.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Nitebiker
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 29, 2012 09:06
Paikkakunta: Kangasala

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja Nitebiker »

Eikä kukaan kuitenkaan aja pelkällä etanolilla tai pelkällä bensalla, lantrinkeja kaikki tyynni mitä huoltsikalla myydään. Mihin silloin pitäisi raja vetää.
Moni bensa-auto toimii ihan hyvin 50% etanolilla ihan normisoftalla, ainakin kesällä.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13466
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Wannabe-femmisti utelee

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muutetulla softalla katsastukseen menijöiden ei kyllä kovin paljoa tarvi huolta kantaa.

Lähes 10 vuotta katsastin jenkkiä, jonka pellin alla isolohko, mutta papereissa iskutilavuutena säälittävät 5,7 litraa. Auto oli ostettaessa pois rekisteristä ja rekisteröintikatsastuksessa inssi totesi vain "en tiä mikä kone siinä on, mutta kovaa meteliä se pitää".

Kerran vuosikatsastuksessa inssi alkoi ihmettelemään että "onko tää viispisteseiska", johon vain totesin että on se. Ei enempää kysymyksiä.

Koska olen lainkuuliainen kansalainen, muutoskatsastin kohtalaisella paperityöllä auton isolohkolle, ja nyt ei tarvi enää katsastuksessa jännittää.

Joka tapauksessa tuo isolohkon ja pikkulohkon välinen ero on melko hyvin silmällä havaittavissa. Toisin on softamuutosten kanssa.

Kauhulla odotellaan kuitenkin sitä päivää kun konttoreille hankitaan dynot ja ryhdytään mittaamaan auton tehot katsastuksessa. Tosin softavireille tämäkään ei liene ongelma, koska ECUn vaihtamiseen menee se 5 minuuttia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin