Saab 99 gl petrol pelastettu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja rr »

Eipä syö juuri enempää. Tokihan jos rahaa riittää, voi antaa bensan palaa :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Ainahan sitä rahaa nyt jostakin saa (en nyt sentään kerjäämiseen alennu) :D
Paljonko nämä sitten normaalisti ruukaavat syödä satasella?
99 GL Petro -84
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Kovakundi kirjoitti:Ainahan sitä rahaa nyt jostakin saa (en nyt sentään kerjäämiseen alennu) :D
Paljonko nämä sitten normaalisti ruukaavat syödä satasella?
Eiköhän ne nurkissa vie 10ltr ja enemmän maantiellä joku 7.5-8.5
hyvissä olosuhteissa.
Ari 1622
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Onkos sulla käyttöohjekirja tallessa? Sieltähän näkee ECE-kulutuslukemat joista voi jotain päätellä. Petro-malli varmaan syö tosiaan normaalistikin enemmän mutta kuuluisko syödä ihan noin paljon en tiedä. Sytkäennakko on kohtuuhintaista teettää semmoisella pajalla jossa se suostutaan tekemään aikaveloituksella. Autosähkökorjaamot monesti ottaa siitä kiinteän taksan mukaan 75€ vaikkei siihen montaa minuuttia edes mene. Unskista en tiedä miten perii. Kannattas ehkä käydä Unskilta kysymässä miten veloittaa sytyn tarkistuksesta/säädöstä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

miun mielestä jokaisen vanhemman auton harrastajan perustarpeisiin kuuluu stropo.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

petrooli malleissa taisi olla ohjekirjassa sellainen erillinen lisäosa missä erikseen käsiteltiin petrolliin liittyvät erikoiosuudet.

tavallisen 99 kulutukset -84 ohjekirjan mukaan:

4-vaihdetta 7,2/9,8/11,7 L/100km
5-vaihdetta 7,1/9,4/12,1 L/100km
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

nalleolut kirjoitti:miun mielestä jokaisen vanhemman auton harrastajan perustarpeisiin kuuluu stropo.
On se kyllä niinkin. Itse harkitsin viime talvena stroboa mutta sain ennakon säädön niin halvalla että en sitten ostanut. Perittiin tuntihintana 55€/h*0,2 h=11€ :mrgreen:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Sytytysennakkohan se pitäisi käydä säädättämässä, mahtaa olla poropeukalolle liian monimutkaista yrittää itse tehdä :)
Maanantaina teki Petro yllätyksen ja päätti olla lähtemättä käyntiin, pari kertaa aina yskähti ja sammui, kaasutin vissiin jäässä, kävin jäänestoainetta ostamassa ja sitä loraus tankiin, semmoinen parikymmentä starttausta että alkoi pysymään käynnissä auto ja testilenkki. Illanpäälle pitää vielä käynnistää ja kokeilla, että tepsikö se aine :wink:
Samalla vaihdoin kaasuttimen kalvon ja ainakin tyhjäkäynti laskeutui, samalla tuntuu, ettei auto reagoi kaasuun niin hyvin, entä entisellä kalvolla :roll:
NIIN ja huomasimpa että flekti on sanonut sopimuksensa irti, lämpöaikakytkin(vai mikä sen osan nimi nyt onkaan siinä syylärin päässä, josta lähtee kaksi johtoa) varmaan syyllinen?
99 GL Petro -84
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Se on flektin anturi. Tarkista myös flektin sulake. Kaasarivehkeissä ei ole lämpöaikakytkintä olemassakaan :wink:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Pitääpä tarkistaa nuo kohdat, kiitos asian oikaisusta :)
Ei se flekti kyllä näin pakkasilla niin välttämätön ole mutta hyvähän sen on toimia
99 GL Petro -84
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Uitukki kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:miun mielestä jokaisen vanhemman auton harrastajan perustarpeisiin kuuluu stropo.
On se kyllä niinkin. Itse harkitsin viime talvena stroboa mutta sain ennakon säädön niin halvalla että en sitten ostanut. Perittiin tuntihintana 55€/h*0,2 h=11€ :mrgreen:
Ja kaasuttimeen sitä vaimennusöjyä.voi johtua siitä että vastaa kaasuun hitaasti kun luisti nousee samantien auki kokonaan.
Ari 1622
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Aina sitä oppii uutta kun tutkii, en tiennytkään että Petrossa bensiinin syöttö tapahtuu sähköisen bensapumpun välityksellä, mietinkin että mikä pömpeli se tuo on: http://www.aijaa.com/CU7QZT
Vakavassa harkinnassa tällä hetkellä tuo petroolijärjestelmän p-aineen esilämmitysmööpelin ohitus ja tankkiin normaalia bensaa, mitä tutkin niin pistää vaikka polttoaine suodattimen väliin sen esilämmityskojeen sijasta?
Tässä pieni havainnoliskuva:http://www.aijaa.com/NVMVQ7
:wink:
99 GL Petro -84
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

Petrosta sanoi starttimoottori sopimuksensa irti, avain starttiasennossa kuuluu vain naksahdus ja startti ei lähde pyörittämään konetta,tätä enne oireili ns."viivestartteilla" akustakaan se ei ole kiinni kun se on uusittu...
Hyllyltä löytyisi purkuautosta irroitettu starttimoottori joten kysymys kuuluukin, onko vaikea homma vaihtaa? Millä niksillä sen pakosarjan saisi ehjänä irti?
Kaikki neuvot ovat tervetulleita!
:saab:
:saab:
99 GL Petro -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tarkasta ensin startin johdot..

ja kyl se mahtuu sieltä tulemaan ilman pakosarjan irrotusta :mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Kovakundi
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 17:03

Re: Saab 99 gl petrol pelastettu

Viesti Kirjoittaja Kovakundi »

On se kyllä niin ahtaassa paikassa että liekköhän sitä saa pois ilman pakosarjan irroitusta :mrgreen:
Nyt illan olen räplännyt johtoja yms ja pari kertaa startannut iloisesti, mutta vain pari kertaa...hmm miten se nyt tuolla tavalla alkoi mokoma reistailemaan :?
99 GL Petro -84
Vastaa Viestiin