-99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Osien halpuus on suhteellista ...

Siinä käy turhan usein niin että ostetaan sitten sitä halvinta ja säästetään :roll:

Ei siinä mitään jos tiedostaa tämän "ongelman" ja pystyy sen kanssa elämään.

Mutta turhan usein tälläkin foorumilla asiaa ihmetellään kun esim. Mätänetistä ostettu osa ei sitten kestänytkään ... 8O

Hyvä nyrkkisääntö kun valitsee harakiriä autoonsa on osalle myönnettävä takuu.

Jos myyjä ei pysty vähintään kahta vuotta takuuta antamaan tuotteelle niin sen voi hyvällä omallatunnolla - siis jos on aikeissa säästää jotakin niin - jättää ostamatta.

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Miettikääpä vähän. "harvoissa on oma pata enää keulilla". Onko alkuperäinen osa ollut sen parempi kuin " harakiri" jotka ovat pääosin samojen tehtaiden osia kuin alkuperäiset. On aika monta automerkiiä joilla ajetaam 500000 km ilman perusrautaan koskemista. Sitten on näitä joissa harvoissa on alkuperäinen pata keulalla. Ranskalaiset ja italiaanot on sitten aivan erikseen. Mutta sanonta "saabismi on sairautta ja turbo-saabismi mielisairautta" pitänee paikkaansa :-P. Oli minulla -80 ja -90 luvullaa 99 ja 900:ia ja isällä 99 ja 900:ia ja vieläkin on isällä -90 vm 900: nen. Yleensä kun soitan kotiin niin äiti vastaa, että tuolla se saabin alla taas makaa :-P että se niistä harakiri ja orggis osista.
Viimeksi muokannut jouscar, Su Marras 11, 2012 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Heh, meinasin lähinnä että aika paljon sattunut näitä isompia täystuhoja näihin vanhempiin ysivitosiin.. Omassani kanssa vaihtokone keulilla
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Kumman valitsisitte.

1. vanhan T7: kannen uusilla pakoventtiileilla ja koneistettuna, imuventtiilit läpättynä
2. -01 Aeron koko kannen kaikki venttilit läpättynä. (hyvät seetit ja venttiilit

Onko tuosta Aeron kannesta muuten mitään hyötyä jos molemmat kannet on kunnossa?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2. Jos ykkösvaihtoehdossa tulee ne tavalliset stelliittivenat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

jcarlson kirjoitti:2. Jos ykkösvaihtoehdossa tulee ne tavalliset stelliittivenat.
Ykkösessä tulisi "Koivusen" venttiilit. 27,50€ kpl en tiedä onko ne ne sateliitti tai seteliitti vai mitkä lie nimeltään.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Luulisinpa että tuohon hintaan ovat tavalliset stelliittipinnotteiset venttiilit, ei Nimonic.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

No nyt on Aeron kansi nostettu pöydälle.
Kysymys kuuluukin seuraavasti.
Otin yhden pakoventtiilin irti ja kuinkas ollakkaan. Samanlainen venttiili mitoiltaan kun tuo autossa alkuperäisenä olevan kannen venttiili. Eli varren halkaisia 4,9 mm ja venttiilin pituus 108 mm. Lautasen leveyskin oli sama. Onko tämä Aeron vai "aeron" kansi mitä myyjä väittää? Äkki tuntumalla vois olla ainakin paksummat venttiilinvarret.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei o. Ne on fyysisesti ihan saman kokoisia kannen, istukan ja ohjurien puolesta. Muistelen että aeron venttiilien tasapuolella oli jossain vuosimallissa pieni kuoppa keskellä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

jcarlson kirjoitti:2. Jos ykkösvaihtoehdossa tulee ne tavalliset stelliittivenat.
Onko näin että noi stelliittipinnoitteiset venat ei kestä

a) viritysytä
b) RE85:sta
c) kaikinpuolin ovat huonoja jotka ei kestä muutenkaan edes 200 tkm:ia
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

d) ne vaan on ylipäänsä huonommat kuin nimonic venat, jos mahdollista valita niin miksei laittaa parempia samantien. RE85 ei aseta vaatimuksia pakovenoille, pikemminkin helpottaa niiden elämää kun pakolämmöt on matalammat kuin bensalla.

Eiköhän uudet vakiovenatkin kestä aivan mainiosti kunhan venttiilivarret on tiiviit yms.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Niin vähän arvelinkin. Kestää ne ainakin muutaman viikon ja kilometrin. Ja seuraavaksi kun tulee venttiilivika niin osaapahan tuon kannen tempaista puolta nopeammin pöydälle. Se Aeron kansi ei ollutkaan niin hyväkuntoinen kuin aluksi luulin. Vanha koneistamolle uudet venttiilit paikolleen ja kone kasaan. Laitoinpa samalla alakerran laakerit ja jakokettingin kun oli auki. Sitten leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ;-)
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

No niin. Nyt on projekti saatu päätökseen. Eka startista tulille. Poika oli paskoa housunsa kun rolisi ja kalkatti, nakutti. Normaalia. Ketju löysällä, venttiilinnostimet kuivat. Koeajolle kilometri ja tsuh :oops: . Ahtoputki irti :( klemmari kiristämättä :lol: . 500 m. ai niin pitäsköhän pyöränpultit kiristää :P . Nyt pelittää.

- kansi koneistettu. uudet pakoventtiilit, istukat koneistettu, ohjurit vaihdettu, imuventtiilit hyvät, läpätty, kansi oikaistu.
- männänrenkaat vaihdettu, lohko hoonattu
- kk- ja rk-laakerit uusittu
- lohkolämppäri uusittu
- termari uusittu
- jakoketju uusitu
- aiemmin Mitsun turbo ja RE85 softa

Kiitos foorumilta saamastani asiantuntevasta avusta ja joiltakin yv viesteistä.

Mielisairaus jatkuu. :lol:

Ja kuitti emännän setälle että hyvän auton möit minulle :saab:

Meniköhän liian pitkälle.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja suapas »

Onnittelut.Kyllä nyt kelepaa taas ajella. Laita infoo, jos joku meni hommassa persiilleen... Nuista stelliittivenojen kestosta, itellä on -99 mallia ja rullattu 325 tkm.
Mutta täytyypi heti koputtaa päätä... :wink:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: -99 2,3 T alkoi käymään kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Villi veikkaus on että tuo öljy joka paloi bensan mukana on suurin syy koko projektiin.pakoventtiilit oli erittäin karstaiset. Niin kuin jossain aiemmin mainitsin. Jos alkaa kuluttamaan öljyä niin heti ongelman kimppuun. No aika näyttää kestääkö stelliitit tehoa ja etanolia. Osat ei mielestäni olleet kalliit.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Vastaa Viestiin