Rikkonaisen turbon diagnosointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Miten voin diagnosoida,menikö autostani turbo?
Tänään kiihdytyksen jälkeen huomasin ison savupilven auton takana, kun vaihdoin isommalle. Myös esim. nelosella ylämäkeen ajaessa pöllyttelee.
Näkeekö fuskaavan turbon joinain arvoina open-sidissä? Tai voiko esim risa lambda aiheuttaa vastaavaa pöllyttelyä? Tämähän ainakin pitäisi näkyä sidissä, eikös vaan?
Soitin tässä pitkän linjan autoremppaajalle ja kovasti oli sitä mieltä, ettei Saabeissa turbot vielä näillä kilsoilla (260t) hajoa... No, täältä foorumilta voi kyllä saada toisen kuvan, kun kyseessä on vm. 2002 T7.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Downpipe irti ahtimesta ja sormella koittelemaan akselivälystä ja/tai lampulla ja peilillä katselemaan miltä siivet näyttää.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Keväällä kun tein öljypohjan putsauksen oli tuo DP irti. Silloin täällä kehuin, ettei välyksiä juurikaan tuntunut. Sain kuitenkin ohjetta, että DP:n puolelta ei kovin hyvin pysty sanomaa juuta tai jaata turbon kunnosta. Voiko tuo turbo kairata istensä puolessa vuodessa pilalle?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun auto toimi normaalisti suureen savupilveen asti, eli ei oireillut lainkaan ennen kuin tuli James Bond-savut pakoputkesta.

Avattaessa DP oli välystä sen verran että luulin akselin olevan poikki, eli akselin päästä pari senttiä, sen verran kuitenkin että turbiinin siivet osuivat pakopesään...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Timppa
"Viggen"
Viestit: 565
Liittynyt: To Touko 27, 2004 11:40
Paikkakunta: Hattula

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Omastani kuoli ahdin kertalaakilla. Rekkaa ohittaessa huomasin veikeän vinkunan, auto tuntui vaparilta ja ahtopaineet ei noussut. Tuloksena 2cm väljää akselissa imupuolelta. Siivet levittäytyivät murusina ilmeisen laajalle alueelle. Aikaisemmin vain pölläytteli satunnaisesti sinistä käynnistyksessä, ei vaikuttanut vetoon ennen täystuhoa. Kuvakin tuosta löytyy, vesa67:n gallerioista, vesa linkatkoon itse jos tahtoo. Ahtimenromu löytyy edelleen tallinnurkasta muistuttamasta GT17:n erinomaisuudesta.
Kauas on pitkä matka. #2587

9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13460
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja AZP »

Lahti411 kirjoitti: Soitin tässä pitkän linjan autoremppaajalle ja kovasti oli sitä mieltä, ettei Saabeissa turbot vielä näillä kilsoilla (260t) hajoa...
:lol: :lol: :lol:

Nämä GT17 Garretithan menevät vakiosoftalla ja nätisti ajaen varmaan 100-200 tkm välein, varsinkin jos ei ole huohotin ollut aina uusimpaan versioon päivitetty. Omastani meni 230 tkm kohdalla, ja se on jo shampanjan paikka. Alkuperäinen omistaja oli tosin ajanut ensimmäiset 200 tkm ilmeisesti pelkkää maantietä, joka lienee hellempi turbolle kuin jatkuva liikennevaloista kiihdyttely.

Omassani oli imupuolelta koittaessa poikittaisvälystä muutama milli, DP:n puolelta koitettuna niin paljon kuin siivet antaa myöten eli luokkaa 10 mm. Päittäisvälystä ei kovin paljon ollut.

Ihan lyhyen ajan ennen totaalihajoamista antoi pieniä savumerkkejä kylmäkäynnistyksessä. Sitten vaan päivänä eräänä kunnon savut pellolle. Ei sivuääniä, ei tehottomuutta, ei erikoisuuksia mittaristossa tai SID Infossa.

Eli sanoisin, että paras tapa tutkia on sorkkia sieltä DP:n puolelta. En sitten tiedä voiko nämä hajota muullakin lailla, eli niin että välystä ei tuntisi, mutta ruiskii silti vesiä ja öljyjä kanaviin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja ippe »

Meillä olevaan 2003 Turbo Jubileehen ei tiettävästi ole vielä vaihdettu ahdinta kertaakaan ja 230000km on mennyt jo rikki, tosin mun auton 120000km ja savut tasapainottaa tilastoa :lol:

Kauheasti tuollainen pikkuinen ahdin ei ehdi aina varoittelemaan, toisaalta onhan noita ajettu ihan kohtuullisiakin määriä ilman ongelmia, joten ei GT17 niin huono ole kuin jotkut sanovat, tosin olisin vaihtanut Mitsun tilalle, ellei olisi tullut varsin edullista Garrettia sopivasti...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Timppa kirjoitti:Omastani kuoli ahdin kertalaakilla. Rekkaa ohittaessa huomasin veikeän vinkunan, auto tuntui vaparilta ja ahtopaineet ei noussut. Tuloksena 2cm väljää akselissa imupuolelta. Siivet levittäytyivät murusina ilmeisen laajalle alueelle. Aikaisemmin vain pölläytteli satunnaisesti sinistä käynnistyksessä, ei vaikuttanut vetoon ennen täystuhoa. Kuvakin tuosta löytyy, vesa67:n gallerioista, vesa linkatkoon itse jos tahtoo. Ahtimenromu löytyy edelleen tallinnurkasta muistuttamasta GT17:n erinomaisuudesta.
Tässäpä tämä:
Kuva
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Oman femman turbo oli ihan samanlaisessa kunnossa. Motarin rampista kiihdytti ja nykäisy. Vedot poissa. Ajoin siitä sitten varovaisesti parisataa km kotia, kun en tiennyt mikä autolle tuli. :) Vasta seuraavana päivänä alkoi karmea saavutus ja turbon vonkuminen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Helkutti, kun ei mulla ole mitään remppapaikkaa täällä Lahdessa, että pääsisin tuon DP:n tiputtamaan irti. Vois sitten laittaa tilaukset liikkeelle, kun homma on varma.
Onko tämä nyt oikea turbo?
http://www.ebay.co.uk/itm/Saab-9-3-2-0- ... 33665885ef

Tuossa kun lukee, että käy vuosimalleihin 1998-2003, mutta eikös noissa vanhemmissa ollut joku muu turbo?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
CyberDog
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 20:20

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja CyberDog »

Mulla oireili juuri melkolailla samoin kuin sinulla. Ja sitten se levisikin totaalisesti kun oli menossa korjaukseen. Hinurin lavalla sitten perille.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

pitäs käydä

vanhemmissa on kestävämpi garret gt 25
(huomattavasti parempi kestämään)
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muistakaa sitten putsata ahtoputket hyvin (myös cooleri!) jos GT17 on räjähtänyt ja sylkenyt öljyt ahtoputkiin. Saattaa tukkia suuttimet, ja vähintään laskee sekä coolerin jäähdytystehoa että polttoaineen oktaanilukua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Milläs tuon coolerin saisi parhaiten putsattua? Pesukonetta mulla ei ole. Voiko sinne suihkia jotain bräkleenin tapaista ja sitten huuhtoa, vai millä röörit saa puhtaaksi?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Rikkonaisen turbon diagnosointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Paras ottaa irti ja bensaa, liuotinpesua tms. sisään ja vaikka lämmintä vettäkin sekaan. Sitten huljuttelu ja ulos kaataminen kunnes ei tule enää mustaa nestettä ulos. Kai tuon huuhtomisen voisi tehdä paikallaankin jos ottaa ahtoletkut ensin irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin