Termostaatti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kello
"Aero"
Viestit: 361
Liittynyt: Ke Tammi 27, 2010 21:32
Paikkakunta: Tampere

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja kello »

Omalla kohdalla huomasin että kiintolenkki toimi paremmin. Mutta ei siinä paljon puolta tuntia kauempaa tosiaan mene.
Saab 9-5 Aero XWD -11
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ensimmäistä kertaa auton historiassa jää lämpömittari alle puolen välin, joskus roikkuu siellä 1/3 osaa kohdalla.
Pitkässä maantie ajossa Teng lukema pyörii 74 - 77 asteessa.
Ulko lämpötilalla ei ole väliä, nyt on testi tuloksia +5 --- -10 asteesta.
Myöskään eberin käytöllä ei ole merkitystä.
Automaatilta kun vaihtaa käsi käytölle ja pudottaa vaihteen kolmoselle siellä satasen nopeudessa niin Teng lukema kipuaa 84 paikkeille mutta viitos vaihteella taas mittari ja lukema laskee..

Tyhjäkäynnillä Teng lukema huitelee taas 90 -92 paikkeilla.
Lämmöt kun roikkuu normaalia alempana niin automaatti ilmastointikin pyörii suuremmalla nopeudella turhaan.

Kannattaako lähteä siitä termarin vaihdosta purkamaan ?

Edit: Sid indosta löytyi myös seuraavaa, 20 Limp 10.
Oireita ei ole mutta mistä tuo kielii ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
yxipexi
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 08:21
Paikkakunta: Tikkakoski

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja yxipexi »

Mulla noin kuin tuolla lopussa kirjoitin

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=15
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Olis aika selvästi termarihommia tiedossa:

Paikallaan ja nurkka-ajossa lämpenee sinne 90'c mutta cruise päällä 80-90km/h neula vaan putoo ja putoo kunnes lopulta teng pyörii 50'c ellei jopa alle.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja booster »

mistä olette pudottajeen jäähytys nesteet pois? syylärissä kai pitäis olla jossain tyhjennys proppu. vaan näyttää että pitää purkaa koko keula että osuis silmään
9-5
Ford F250
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

booster kirjoitti:mistä olette pudottajeen jäähytys nesteet pois? syylärissä kai pitäis olla jossain tyhjennys proppu. vaan näyttää että pitää purkaa koko keula että osuis silmään

älä hyvä mies sellaista tee!

kurkkaapa ylhäältäpäin siitä akun vierestä alas..siellä näkyy vihreä hana,siis siinä eturenkaan edessä...sitä käännät oikealle (ylhäältäpäin katsottuna) pihdeillä niin jo tyhjenee...

helpottaa jos otat siitä eturenkaan eestä sen paksun putken pois, pääsee ronlaamaan myös tuota kautta

kato tuo ketju
http://saabworld.net/f29/saab-9-5-therm ... gine-1019/

siellä yhessä valokuvassa näkyy kun neste valuu tuosta hanasta
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omaan porasin reiän tuohon alusmuoviin hanan nipan kohdalle, jonka ansiosta vedet valuu suoraan vatiin, kun hanan avaa. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja booster »

jotain tollaista olis pitänyt itekki tehdä mut ei. ku kiireellä hana auki ja ämpäri alle. no eihän siinä mennyt maahan kuin 2 litraa... 8O
9-5
Ford F250
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mertmi kirjoitti:Omaan porasin reiän tuohon alusmuoviin hanan nipan kohdalle, jonka ansiosta vedet valuu suoraan vatiin, kun hanan avaa. :D
saman tein ite..oli siinä valmiina joku reikä,mut sellasesta hiiren pil*u kokosesta ei oo hirveesti apuja,neste ku tulee sieltä aika haipakkaa..suoraan alle 30mm reikä!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
PorttikonkiBulttaaja
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja PorttikonkiBulttaaja »

Termari pitäis vaihtaa 9-5 2.3 T bensa Saabiin. Mistä suunnasta asiaan pitäisi lähteä käsiksi, löytyykö termari ylhäältä vai alhaalta ?

Puhaltaako ulos nesteitä paljon, joten tarviiko uudet nesteet ottaa myös matkaan ? Miten ilmaus, tarviiko?

Mistä termari ja moni asteinen ? Mitä nestettä, jos tarvii ?

VOiko toi termari ongelma aiheuttaa vikakoodin ?
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Liemet kandee vaihtaa samalla. Ekana vihreä hana kuskin puoleisesta syylärin kulmasta auki ja liemet astiaan. Sitten termarin kimppuun, löytyy koneen takapuolelta kuskin puolen päädystä. Olisko ollu pari 10 mm pulttia ja joku kannake vielä lisäksi. Joku, jolla kone auki, vois laittaa vaikka kuvan. Termari marmoritiskiltä, ei mitään tarvikkeita. Kato vanhaa irrottaessa että kuinka päin oli, muistaakseni pieni reikä ylöspäin. Olisko ollut MegaRad 89 astetta tjsp. Kun uudet liemet on koneessa, niin kone käyntiin ja kun termari avautuu, niin sitten jäähyn jälkeen lisää lientä pyttyyn.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
PorttikonkiBulttaaja
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Heinä 21, 2012 12:26

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja PorttikonkiBulttaaja »

Kiitokset ! Tarviiko liemien vaihdon jälkee ilmata? Ja mistä liikkestä termaria kannattais ettiä ? Saako motonetistä muuta kun tarvike osaa :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Marmorilta originaali. Ilmautuu itsekseen ja nestetasolle on tunnistin. Sid-näyttöön tulee herja, jos nesteet liian matalalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ja kun niiden pulttien kanssa puljailee, niin kannattaa olla aika skarppina, etteivät putoa sinne alas startin päälle :oops:.

Nimimerkillä "Kadonneen hylsyn metsästäjä"

Lisäksi jotain tilaa taisi tulla kun otti moottorin lämpötila-anturin liittimen auki siitä koneen päädystä :roll:.

Ja vielä tosta nesteen määrästä, yhdellä viiden litran kannulla pärjäilee, muistaakseni joku kahdeksan litraa tais mennä... Väri tietty sama, kuin pois lasketuissa.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vitikka
"Hirsch"
Viestit: 807
Liittynyt: La Kesä 13, 2009 23:49
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Termostaatti

Viesti Kirjoittaja vitikka »

Täälläkin on termarin vaihto edessä. Matka-ajossa teng ei nouse yli 75 asteen, mutta tyhjäkäynnillä viisari nousee vaateriin.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Vastaa Viestiin