Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Eli allekirjoituksen mukainen 9-5 kyseessä. Ongelmana on satunnaisesti, lähestulkoon pelkästään kylmäkäynnistyksen yhteydessä ilmaantuva vikakoodi P1107 ja sytyttää myös moottorin vikavalon. Näissä starteissa, kun tuo tulee, on käyntiinlähtö jonkin verran heikompaa ja pyörittää normaalia pidempään.

Neljä kertaa olen nollannut vikakoodit, ajanut jokusen päivän ilman ongelmia, jonka jälkeen taas sama juttu. Ei ole ollut vaikutusta onko Eber ollut päällä, ehkä hiukan huonommin jopa lähtenyt.

Ongelmat alkoivat termostaatin vaihdon jälkeen (sattumaa?), kun huoltomies ei ollut laittanut imusarjan letkua (en ole varma, kumminkin joku paksumpi letku siinä öljyn täyttökorkin vieressä) kunnolla kiinni, irtosi ajossa ja käytännössä keskeytti matkan. Tällöin ilmestyi myös ensimmäistä kertaa tämä vikakoodi. Nollaus ja seuraavana aamuna ei ekalla starttauksella lähtenyt käyntiin, tokalla lähti ja sammui, kolmannella kun antoi vähän kaasua niin jäi käyntiin ja toimi sen jälkeen ok.

Tänään esimerkkinä -14c pakkasessa käynnistys, starttasi vähän normaalia pidempään (ei esilämmitetty), SIDistä huomasin vikakoodin ilmaantuneen, ei kuitenkaan moottorin vikavaloa. Kaupassa käynti, auto lämpimässä parkkihallissa n. 20min, lähti jälleen vähän heikosti käyntiin. Ajoa noin 2km ja moottorin vikavalo syttyi. Parkkiin ja nollasin vikakoodit, lähti hyvin käyntiin ja toimi taas ok. Ideoita? :?

Joku puhui myös huohotinpäivityksestä ja/tai huonoista tulpista (ajettu n. 30tkm), voisiko sillä olla osaa tähän?

Edit: kylmäkäynnistyksessä savuttaa aika kovasti, ensimmäinen talvi kyllä auton kanssa, että voipi olla normaaliakin. Jopa tuo meidän diesel V70 kyllä savuttaa vielä vähemmän... :D Ei vaikutusta onko tankissa etanolia vai 95:sta.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Imusarjan paineanturi rikki tai liitin/johtovika.

Kylminä päivinä on etanolilla ihan tavallista että vesihöyryä riittää putken päästä todella runsaasti. Mutta se on höyryä, ei savua. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

WIS osaa kertoa näin:

P1107 Ulkoilman paineanturi. katkos / Oikosulku maahan.
ja näin:
P0107 Absoluuttisen paineen anturi, imusarja. Oikosulku maahan / Katkos

eli onko nämä samaa? Mikä osa tuolta nyt kuuluisi vaihtaa? :D
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

P1107 on wissin mukaan ahtoilman paineanturivika
Vastaavasti P0107 on imusarjan paineanturivika.
Aivan kuten olit ne sieltä wissistä etsinyt :D .

Ne eivät ole sama asia. Se, että molemmissa mainitaan absoluuttinen paine, tarkoittaa sitä, että ne mittaavat paineen absoluuttisella asteikolla. Ahtoilman anturi sijaitsee ahtoputkessa ja imusarjan anturi tietenkin imusarjassa. Vielä toisella tavalla sanottuna: toinen anturi on ennen kaasuläppää ja toinen kaasuläpän jälkeen.

Tuolla ahtoputken anturilla voidaan mitata vallitseva ilmanpaine käynnistyshetkellä ja myös muulloin, kun turbo ei ahda kaasuläpän ollessa vain vähän auki. Silloinhan konetta ei kuormiteta ja imusarjassa on alipaine ja ahtoputkessa vallitseva ilmanpaine. Vasta turbon tullessa peliin syntyy ahtoputkeen ylipaine.

Tuossa ahtoanturissa lienee nyt jotain vikaa. Luultavasti huono liitos sähköliittimessä tai vuoto anturin ja putken liitoksessa. Sopisi hyvin tuohon tehtyyn remonttiinkin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, ei ole reissussa wissiä mukana niin taisin muistaa väärin. Absoluuttinen paineanturi on ecun sisällä eli ecun vaihto on korjaus siihen. En lähtisi korjailemaan (hyllyssä yksi ko. vialla ja vika ei ollut anturissa). Katso ennen starttia sid infosta mitä näyttää Pinl (imusarjan paine), Pbef (ahtoputken paine) ja Pair (abs. paine ecun sisällä). T7 vertaa ennen startin pyörimistä ko. anturien arvoja keskenään ja tuomitsee poikkeavaa näyttävän vialliseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4811
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Näinhän se on, että startissa kaikki kolme näyttää samaa, kun kunnossa ovat.

Tuli joskus aikoinaan kokeiltua T8ssa pientä huijausta ahtoanturille, mutta pieleenhän se homma meni. Heti startissa tuli vikakoodi ahtoanturilta, joten se viritys jäi sitten siihen. Ei se viritys olisi kyllä toiminut muutenkaan, se selvisi myöhemmin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Ongelma on nyt lämpötilojen mennessä vähän plussan puolelle hävinnyt kokonaan, veikkaisinpa kuitenkin että toistuu jälleen pakkasten saapuessa. Vaikuttaa vähän kummalliselta, jos vikakoodi viittaa anturivikaan - mitä pakkanen siihen vaikuttaa..?

Tälläiset arvot kumminkin sain, miltä nämä sitten näyttää? Kovemmilla pakkasilla voi sitten ottaa uusintaa näistä..

Ennen starttia | Startin jälkeen | Ajossa | Parkissa 15min ajon jälkeen (käynnissä)
Pbef 956 | 1000 | 985 | 950
Pinl 999 | 480 | 560 | 340
Pair 998 | 999 | 1003 | 1003
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pbef anturin (eli ahtoputkessa ennen kaasuläppää olevan) arvot on epäilyttäviä joten tyhjästä ei vikakoodia ole tullut, kokeile vaikka ottaa ensin irti ja puhdistaa. Näyttää liian vähän, ennen starttia pitäisi olla täysin sama kuin Pinl tai Pair. Ei saisi olla koskaan alle Pair, etenkään auton käydessä. Tarkkuuden puitteissa tietenkin, 1-2 mbar menee sen piikkiin mutta ei 50.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Ja taas toistui ongelma. En ole vielä ottanut anturia irti ja puhdistanut, kun en korjaamolle ole kerennyt, enkä ilman apuja/kuvaa tule löytämään tota anturia :-D

Sen verran sain seurailtua SIDistä, että muutamaan otteeseen Pbef tipahti nollaan, vikakoodi ilmestyi (kerran myös moottorin vikavalo) ja kaasun polkasun jälkeen tai muutenkin saattoi Pbef taas nousta normaaleihin - tai siis noihin edellämainittuihin arvoihin.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vikakoodi P1107 ja moottorin vikavalo satunnaisesti

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

-03 mallisessa 9-5:ssä se Pbef anturi on siinä mustassa muovisessa ahtoputkessa joka tulee läppäkotelolle. Suunnilleen kannen tasolla putkeen ruuvattu anturi, näkyy heti silmään kun konepellin avaa. Samaan koteloon on integroitu myös ahtolämpöanturi (Tair). Voivat olla erikseenkin rikki vaikka samassa kotelossa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin