Auton akut
Re: Auton akut
ei se Ah luku kerro kaikkee akusta aina,punaisessa optimassa 50Ah,RIITTÄÄ
aikas HYVIN [/quote]Juu ei,mut ei nyt ihan noin kallista akkua viittiny ostaa.Tulihan nuo optimat tutuiksi viestissä puolustusvoimissa.Kyl se normi/agm akus pikkuisen isompi on parempi,se on pieni akkusten puhetta ettei koko merkitse
aikas HYVIN [/quote]Juu ei,mut ei nyt ihan noin kallista akkua viittiny ostaa.Tulihan nuo optimat tutuiksi viestissä puolustusvoimissa.Kyl se normi/agm akus pikkuisen isompi on parempi,se on pieni akkusten puhetta ettei koko merkitse
Re: Auton akut
Oldsissa oli aikoinaan punainen Optima, joka taisi luvata kylmäkäynnistysvirtaa jotain 950A. Hankin sen, kun ei vanhalla akulla tuntunut startti jaksavan pyörittää kunnolla. Optima pyörittikin sitten akun vaihdon jälkeen oikein pirteästi. Kävi sitten syksymmällä ilmi, että vika ei varsinaisesti ollut akussa, vaan startissa, eli ei jaksanut enää pyörittää Optimallakaan, oli virtaa eli ei.
Oikein hyvä akkuhan tuo Optima oli, mutta harrasteautokäytössä pieni kapasiteetti alkoi vaivata. Joskus auto saattoi seistä parikin viikkoa käyttämättä, ja sinä aikana hälytin ja muut vermeet olivat imeneet akun melko tyhjäksi.
Lisäksi kun akku vanheni, selvästi kapasiteetti pieneni entisestään. Täytenä pyöritti oikein kivasti, mutta aika, jonka autoa uskalsi pitää ajamatta lyheni entisestään. Talvisin pidin Optimaa käyttöauton akkuna, ja lähes päivittäiseen autonkäyttöön se soveltui oikein hyvin. Akku kesti kuusi vuotta kunnes lopetti virran vastaanottamisen, eli ihan normaalihintaisen akun kestoikä siinä tuntui olevan.
Oikein hyvä akkuhan tuo Optima oli, mutta harrasteautokäytössä pieni kapasiteetti alkoi vaivata. Joskus auto saattoi seistä parikin viikkoa käyttämättä, ja sinä aikana hälytin ja muut vermeet olivat imeneet akun melko tyhjäksi.
Lisäksi kun akku vanheni, selvästi kapasiteetti pieneni entisestään. Täytenä pyöritti oikein kivasti, mutta aika, jonka autoa uskalsi pitää ajamatta lyheni entisestään. Talvisin pidin Optimaa käyttöauton akkuna, ja lähes päivittäiseen autonkäyttöön se soveltui oikein hyvin. Akku kesti kuusi vuotta kunnes lopetti virran vastaanottamisen, eli ihan normaalihintaisen akun kestoikä siinä tuntui olevan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Auton akut
Ajatus on ollut käyttää tech2-käsittelyssä ja ottaa sid:ssä oleva ajastin käyttöön.Timppa kirjoitti:Tuossa 3A laturissa on se kiva ominaisuus, että siihen saa samaan yhteyteen ns. kesä/talvi kytkimen ilman relevirityksiä. Siis joko lataus+lämmitys tai vain lataus. Laturin kiinnitysrauta tosin on aika luokaton.
ps. kieltämättä kiinnike on ihan luokattoman huono. Pitää tehdä parempi, jahka kerkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Auton akut
Mulla on Sport-Sedanissa käytössä tuo ajastus ja on ihan kätevä.
Kolme muistipaikkaa ja kolme tuntia on maksimi "lämmitysaika" ajastuksella.
Manuaalisesti saa lämmityksen päälle ja on niin kauan kun sen pysäyttää.
Ja kun johto on seinässä, laturi lataa koko ajan.
Kolme muistipaikkaa ja kolme tuntia on maksimi "lämmitysaika" ajastuksella.
Manuaalisesti saa lämmityksen päälle ja on niin kauan kun sen pysäyttää.
Ja kun johto on seinässä, laturi lataa koko ajan.
Re: Auton akut
Akun sisäinen resistanssi vaikuttaa oleellisesti siihen, kuinka hyvin akku ottaa ja antaa virtaa. Esim 55Ah Optima Yellowtop antaa kylmäkäynnistysvirtaa muistaakseni 890A, joka on tuon kokoisesta akusta jo aika hyvä suoritus. Pienen sisäisen resistanssin takia tuo on mahdollista. Itselläni on nyt SS:ssä Tranen Silver-Calcium akku ja toistaiseksi vaikuttaa hyvältä. En tiedä minkä ikäinen tuo on, mutta sitten kun siitä aika jättää, niin varmastikkin tilalle vaihtuu joku AGM akku. Vertailuna siis Trane 74Ah ja CCA = 760A ja Optima YT 55Ah ja CCA = 890. Eli aika paljon pienemmästä akusta saadaan paljon enemmän kylmäkäynnistys virtaa. Onhan nuo Optimat aika kalliitta, kun itse ostin vanhaan autoon juurikin tuon 55Ah mallin, niin hintaa taisi olla 180€ Cros4WD:llä. Saabiin tulisi sitten se 75Ah malli ja se taas maksaa vielä enemmän. Mutta onhan ne hyviä ja oikein käytettynä todella pitkäikäisiä.
Saab 9-3 SS Aero -04
Re: Auton akut
Nopeella etsimisellä halvin redtop 50ah n 220e.Siinä sen myyjän mukaa 815 cca se kylmäkäynnistysvirta.Nyt paikalla olevassa 76ah/640 tuo luku(orginelli 55ah/480).Toki agm tekniikkaa eli vähän paremmin vrt normi akku pitäs kestää purkauksia/otta virtaa vastaan.Tuo siis nykyinen akku siis n kolmasosa optiman hinnasta.
Re: Auton akut
149e oli liikkeen avajaistarjous tampereella punaiselle optimallecab95 kirjoitti:Nopeella etsimisellä halvin redtop 50ah n 220e.Siinä sen myyjän mukaa 815 cca se kylmäkäynnistysvirta.Nyt paikalla olevassa 76ah/640 tuo luku(orginelli 55ah/480).Toki agm tekniikkaa eli vähän paremmin vrt normi akku pitäs kestää purkauksia/otta virtaa vastaan.Tuo siis nykyinen akku siis n kolmasosa optiman hinnasta.
#2285
Re: Auton akut
Pitäsköhän se ruveta vaihtelemaan nuo calixin rojut defaan, kun ei enää calixilta löydy kytkentärelettä. Joutui laittamaan tyhmän haarotuksen, että sai taas lohko- ja sisälämppärit käyttöön, SID toimettomana. :(
-Sami
-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ma Tammi 14, 2013 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Auton akut
Olisit nyt noita ostanut koko rahan edestä ja myynyt halpaan 189 hintaan sen takuu kuitin kans netissä.jykä66 kirjoitti:149e oli liikkeen avajaistarjous tampereella punaiselle optimallecab95 kirjoitti:Nopeella etsimisellä halvin redtop 50ah n 220e.Siinä sen myyjän mukaa 815 cca se kylmäkäynnistysvirta.Nyt paikalla olevassa 76ah/640 tuo luku(orginelli 55ah/480).Toki agm tekniikkaa eli vähän paremmin vrt normi akku pitäs kestää purkauksia/otta virtaa vastaan.Tuo siis nykyinen akku siis n kolmasosa optiman hinnasta.
Re: Auton akut
Kysellään nyt tässäkin ketjussa, että onko kellään kokemuksia Ground Zeron akuista. Enemmän noita tosin taidetaan myydä hifiakkuina, mutta eikös nuo lopulta ole suht samankaltaisia Optiman Yellow Topin kanssa.
Re: Auton akut
onko kokemuksia motonetin myymästä snazerin (tjms) agm akusta.
taitaa toi 55ah biltema lähteä vaihtoon kohta
taitaa toi 55ah biltema lähteä vaihtoon kohta
9-5
Ford F250
Ford F250
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1140
- Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Auton akut
Mä sain ilmeisesti viallisen yksilön. Kesti 3 viikkoa kunnes nyykähti. Latauksen jälkeen antoi pro-tason mittarin kanssa mitattuna käynnistysvirtaa noin puolet luvatusta. Motonetissa testasivat saman, ja totesivat että lämpimässä antaa suunnilleen sen mitä luvataan, mutta pakastimesta otettuna ei enää anna mitä pitäis.
Saattoi olla yksilöllinen vika, joten käyttökokemukset rajoittuu tuohon 3 viikkoon.
Saattoi olla yksilöllinen vika, joten käyttökokemukset rajoittuu tuohon 3 viikkoon.
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: Auton akut
Voin vahvistaa tuon että tuo sznajderin agm ei pakkasta siedä.
Taitaa olla kolmas talvi menossa ja pitkähermosena olen välillä antanu lämpökäsittelyä että suostuu latautumaan.
Voi spekuloida että aiheuttaako hyvä hyötysuhde sen että ladatessa se ei juuri lämpenekään.
Taitaa olla kolmas talvi menossa ja pitkähermosena olen välillä antanu lämpökäsittelyä että suostuu latautumaan.
Voi spekuloida että aiheuttaako hyvä hyötysuhde sen että ladatessa se ei juuri lämpenekään.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: Auton akut
jaa a, kiitos. sit täytyy varmaan satsata lisää jos haluaa agm akut eli bosch olis seuraava vaihtoehto.
9-5
Ford F250
Ford F250
Re: Auton akut
voi hel.... olisi taas pitänyt täältä ensin tarkistaa. että pitikin jättää akun hankinta viime tinkaan ja tänä aamuna hädin tuskin auto starttasi joten päätin että samantien akkukauppaan ja pihinä miehenä kanta-asiakashintaan muka halvalla (60€ 60AH) sorruin sitten snajderiin, että ei sitten muuta kuin kädet ristiin? onhan akussa hieno punamusta väritys, täytyy kait nauttia siitä sitten jos se sippaaStressfläkt kirjoitti:Voin vahvistaa tuon että tuo sznajderin agm ei pakkasta siedä.
Taitaa olla kolmas talvi menossa ja pitkähermosena olen välillä antanu lämpökäsittelyä että suostuu latautumaan.
Voi spekuloida että aiheuttaako hyvä hyötysuhde sen että ladatessa se ei juuri lämpenekään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)