Tänään tuli vähän sinisen kanssa puuhailtua. Tarkistin rengaspaineet, nostin niitä kauttaaltaan 0,3 baria (olivat edessä 2,0 ja takana 2,1) ja vaihdoin ilmansuodattimen.
Vanha suodatin oli tässä kunnossa

eli edellinen omistaja on ilmeisesti todennut suodattimenvaihdon turhan hankalaksi.

Kieltämättä aika vittumainen homma kun suodattimen ympärillä on kovaa muovia hehtaarikaupalla ja tilaa on hyvin heikosti, kaupan päälle kaksi kiinnitysklipseistä on lokasuojan puolella ahtaassa paikassa, terveisin nimimerkki sormet ruvella.
(Ennen ihmettelin kun ihmiset katselivat suu auki kaasarin konehuonetta, miten siellä on niin paljon tilaa. Nyt ymmärrän, todella hyvin.) Mutta kylläpä kannatti: kone ottaa ihan eri tyyliin kierroksia

Aikaisemmin tyhjäkäynnillä kun on antanut vähän reilummin kaasua moottori on pienen hetken empinyt ja heilahtanut reilusti kun on sitten lähtenyt kiertämään, nyt ei ole yhtään viivettä ja ottaa kierroksia todella kevyen tuntuisesti. Siis taas yksi huoltotoimenpide sarjassamme "kannatti lykätä"...
Tuli myös ajettua parinsadan kilsan lenkki tuolla Orimattilan ja Artjärven suunnalla, tuossa autossa ei kyllä heikkojen renkaiden ja painuneen penkin lisäksi juuri huonoja puolia ole. Kulkee luotisuoraan, kevyen tuntuisesti, todella mukava ajaa, eikä melua tule hirveämmin muualta kuin noista tietyissä nopeuksissa epämääräisesti huutavista renkaista (kahden Euromaster-rengassarjan kokemuksen perusteella neuvo ko. renkaita harkitseville:
unohda). Tuolle penkille pitää kyllä tehdä jotain, 150 kilsaa menee kuin vettä vaan mutta sen jälkeen oikea pakara alkaa kärsimään pahasti. Tonnarin penkithän tuossa on, ehkä jonkun purkutonnarin vänkärinpenkistä istuinosan runko?
Kaasarista oli tarkoitus ottaa akun toinen johto irti että typerä akun automaattipurku loppuisi, mutta enpä sitten muistanut ottaa avainta mukaan sisältä. Toisekseen tulpat on edelleen vaihtamatta ruiskuun, mutta josko tässä kohta toivottavasti koittavilla nollakeleillä, jotka tosin pilaavat pesuaikeet...
Edit: Riihimäen auto- ja konehajottamolla on näköjään Classic-satku jossa on molemmat etupenkit tallella viiskymppiä kipale, taidanpa ajella sinne kattomaan joku päivä. Eikös Classicissa muuten pitäisi olla Contour-penkit? Pitääpäs harkita jos vaihtaisi molempiin etupenkkeihin rungot
