900c Combi Coupe MY89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mikä varoitusvalo syttyy kun lämmöt liian korkealla heh.. :mrgreen:

eipä se flekti talvella taida olla pelissä ollenkaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Valo siihen lämpömittarin symboliin, bensavalon viereen samalle kohdalle :D Tuossa uudessa mittaristossa sellainen on, kaasarissa ei ole...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24618
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ai siel sellainen.. oukei..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Itselläni on neljä tuollaista irtonaista johtoa, jotka ovat samanlaisia kuin ne kaksi termokytkimelle menevää. Järkeilinkin että ne varmaan tulisivat ilmastoinnin osille, jos sellainen olisi.

Anyway, irroita ne jäähdyttimelle tulevat kaksi liitintä siitä kytkimestä ja ydistä toisiinsa. Pitäisi flektin käynnistyä, jos vika on siinä kytkimessä
NG9-3 Aero MY05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään tuli käytyä Motonetissä hakemassa OE-laadun pallonivel vihreään ja ne törkykalliit tulpat siniseen. Ehdin jo tutkia sen verran tuota flektihommaa että sulake on ehjä ja relekin näytti ihan uudenveroiselta ja päällä luki :saab: . Sitten sekosin tuossa johtohommassa kun rupesin ihmettelemään että mitenkäs se voi pyöriä jos ottaa virtajohdoista toisen irti...pitikin ilmeisesti ottaa sieltä jäähdyttimen päästä oranssit ja yhdistää :D Saatan pienen ruokalevon jälkeen mennä vielä tuota koittamaan.

Matkalla ei taas lämmöt missään vaiheessa nousseet vaikka tyhjäkäyntiäkin tuli harrastettua joissakin valoristeyksissä ihan kohtalaisesti. Sisälle puhaltaa kuumaa (kunhan on ajanut jonkin aikaa), termari mittarin perusteella aukeaa jne. CE-valo sen sijaan ihan tuossa loppumatkassa kaupasta tullessa näyttäytyi kesken ajon, ilmeisesti sen takia kun seisoin ensin yksissä ja sitten toisissa liikennevaloissa. Lämmöt eivät tällöin nousseet mihinkään, eikä tietysti tarvitsekaan, koska ohjekirjan mukaan CE on kirjaimellisesti polttoainejärjestelmän vikavalo. Jotain tyhjäkäyntiaiheista feelua siis ilmeisesti, eikä välttämättä tähän lämpenemisongelmaan liittyvää...

Noiden ce-vikakoodien perusteella voisi olla kiinni huonosta maadoituksesta, ja se tietysti selittäisi myös toimimattoman flektin... Sitä etupalkin maadoituspistettä ei ainakaan ulkonäön perusteella ole putsattu ainakaan ihan äskettäin, ei näyttänyt ihan katastrofaaliselta mutta eipä näyttänyt vihreässäkään, ja heikossa kunnossa se oli avauksen jälkeen...

Tuohon flektin ei kuulu pyöriä talvella -asiaan, tämän kuulin viimeksi naapuriltakin mutta foorumilta löytyi vanhoja talvella avattuja keskusteluja joissa oli näitä ongelmia, ja siellä todettiin että flekti voi pyöriä talvella jos pitkään käy tyhjäkäyntiä ja/tai on heikko jäähdytin...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Nonniin, tältä siellä kytkimen luona sitten näytti.
Kuva
Kuva
Ei muuten lähtenyt kovin helpolla toinen johto irti. :D Johdot kiinni toisiinsa -> naks-whuuuuuuuuuu. Sisältä CRC:tä, reilusti suihkutusta ja hieman putsailua. CRC:tä sai osakseen myös etupalkin maadoituspiste. Johdot takaisin kiinni. Auttoiko? Paha sanoa vielä, sen verran reilusti edelleen pakkasta. Ainakaan ei lämmöt missään vaiheessa lähteneet nousuun koeajoreissulla, ei myöskään tuossa pihassa vaikka tuli pari minuuttia käytettyä tyhjäkäynnillä, CE ei myöskään syttynyt... Pitää seurailla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5431
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Se uusi anturi maksaa sitten alle kympin... Tuskin muissakaan varaosaliikkeissä paljon kalliimpi ole. http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/133701/19 Nuuka mies kun vaihtaa, niin vettäkään ei huku kuin maksimissaan desi (käytä sormea tukkona).

Ja kyl nois 16v Saabeissa flekti talvellakin pyörii, varsinkin näinä nollakelitalvina. 2.3i puhalteli melko paljon (sammutuksen jälkeen ja risteyksissä) vaikka oli uusi syyläri ja kyllä äitin entisessä 2.1i:ssäkin ihan tuttu hurina oli. Noi japsit on sitten ihan eri asia... Niissä pyöri edes kesällä.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

No voi perkele, tuon kun olisin eilen löytänyt motonetin sivuilta, olisin tuonut kotiin tänään. :D Mistä kategoriasta tuo löytyi? Jos ei tuo vanha tokene niin pitää hakea vielä erikseen, eipä kumpaankaan (Vantaa/Hyvinkää) niin pitkä matka ole.
Ja kyl nois 16v Saabeissa flekti talvellakin pyörii, varsinkin näinä nollakelitalvina. 2.3i puhalteli melko paljon (sammutuksen jälkeen ja risteyksissä) vaikka oli uusi syyläri ja kyllä äitin entisessä 2.1i:ssäkin ihan tuttu hurina oli. Noi japsit on sitten ihan eri asia... Niissä pyöri edes kesällä.
Kuulostaa hyvältä, sitten ei toivottavasti ole mitään muuta ongelmaa. :D Kyllä 9-3:ssakin flekti tykkää pyöriskellä aika ajoin näin talvellakin...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5431
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / ANTURIT / JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT

Tosin itse olen niin tunari noiden valikoiden kanssa, että klikkaan "selaa teksiluettelona" tms ja ihan selaimen haku-toiminnolla (omppu+f) sitten sopivia sanoja :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

JP_Vette kirjoitti:SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / ANTURIT / JÄÄHD. TERMOSTAATTIANTURIT
Ovela sijoitus motonetiltä... Yritin ensin etsiä jäähdytyspuolelta, ja sitten sähköosastolta, mutta katkaisija ja kytkin -osiosta, en anturi :lol:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kahden edellisen päivän saldo vihreän osalta: vaihdettu toistamiseen uusi polttimo (tällä kertaa sattui kunnollinen), sormituntumalla rikastettu seosta (ny lähtee paremmin käyntiin mutta vähän tykkää empiä kiihdyttäessä), korjaamoreissu (alapallonivelen vaihto ja akun lataus kunnon laturilla 50€, ei paha), katsastuskonttorilla käynti jonka tuloksena uusi puhdas rekisteriote sekä liikennekäytöstäpoisto. Suunnitelmana käytellä lämpimäksi ehkä muutaman viikon välein ja ottaa takaisin liikenteeseen joskus huhti-touko-kesäkuussa. Lisäksi kunhan taas tarkenee ilman mitään lisälämmitystä pitää vaihtaa mittaristo, pistää ryyppysysteemi lopullisesti kuntoon sekä purkaa ja kunnostaa kaasari. Muuten ei olekaan sitten varsinaisesti muuta kuin putsausta, kattoverhoilun vaihtoa yms. sipistelyä.

Vastaava kahden päivän saldo sinisen osalta: ihmettelin kun pakoputki kolisee pompuissa, ja potkaisin puskurin alta irti jääkimpaleen johon putki osui. :mrgreen: Flektin kytkimen toiminnasta ei vielä tietoa, koska ollut niin pirun kylmää ja vähän tyhjäkäyntiä ettei oo päässy lämmöt nousemaan. Ilmanputsarin ja tulppien vaihto vuorossa, kunhan tulisi jotain ~nollakeliä...

Vielä ryhmäkuva tuosta pihalta, olisin ottanut eilen kun vihreäkin vielä kiilsi jäästä vapaana mutta oli jo pimeää kun tulin konttorilta, niinpä nyt tällainen hyvin vertauskuvallinen käyttö- ja harrasteautopotretti.
Kuva
Huomaa jäljestä että sininen on putsattu lumesta viimeksi perjantaina kello 6:30 ja vihreä sunnuntaina keskipäivällä :mrgreen: (tosin toinen ei ole seissyt sisätiloissa)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tänään tuli vähän sinisen kanssa puuhailtua. Tarkistin rengaspaineet, nostin niitä kauttaaltaan 0,3 baria (olivat edessä 2,0 ja takana 2,1) ja vaihdoin ilmansuodattimen.
Vanha suodatin oli tässä kunnossa
Kuva
Kuva
eli edellinen omistaja on ilmeisesti todennut suodattimenvaihdon turhan hankalaksi. :D Kieltämättä aika vittumainen homma kun suodattimen ympärillä on kovaa muovia hehtaarikaupalla ja tilaa on hyvin heikosti, kaupan päälle kaksi kiinnitysklipseistä on lokasuojan puolella ahtaassa paikassa, terveisin nimimerkki sormet ruvella. (Ennen ihmettelin kun ihmiset katselivat suu auki kaasarin konehuonetta, miten siellä on niin paljon tilaa. Nyt ymmärrän, todella hyvin.) Mutta kylläpä kannatti: kone ottaa ihan eri tyyliin kierroksia 8O Aikaisemmin tyhjäkäynnillä kun on antanut vähän reilummin kaasua moottori on pienen hetken empinyt ja heilahtanut reilusti kun on sitten lähtenyt kiertämään, nyt ei ole yhtään viivettä ja ottaa kierroksia todella kevyen tuntuisesti. Siis taas yksi huoltotoimenpide sarjassamme "kannatti lykätä"...

Tuli myös ajettua parinsadan kilsan lenkki tuolla Orimattilan ja Artjärven suunnalla, tuossa autossa ei kyllä heikkojen renkaiden ja painuneen penkin lisäksi juuri huonoja puolia ole. Kulkee luotisuoraan, kevyen tuntuisesti, todella mukava ajaa, eikä melua tule hirveämmin muualta kuin noista tietyissä nopeuksissa epämääräisesti huutavista renkaista (kahden Euromaster-rengassarjan kokemuksen perusteella neuvo ko. renkaita harkitseville: unohda). Tuolle penkille pitää kyllä tehdä jotain, 150 kilsaa menee kuin vettä vaan mutta sen jälkeen oikea pakara alkaa kärsimään pahasti. Tonnarin penkithän tuossa on, ehkä jonkun purkutonnarin vänkärinpenkistä istuinosan runko?

Kaasarista oli tarkoitus ottaa akun toinen johto irti että typerä akun automaattipurku loppuisi, mutta enpä sitten muistanut ottaa avainta mukaan sisältä. Toisekseen tulpat on edelleen vaihtamatta ruiskuun, mutta josko tässä kohta toivottavasti koittavilla nollakeleillä, jotka tosin pilaavat pesuaikeet...

Edit: Riihimäen auto- ja konehajottamolla on näköjään Classic-satku jossa on molemmat etupenkit tallella viiskymppiä kipale, taidanpa ajella sinne kattomaan joku päivä. Eikös Classicissa muuten pitäisi olla Contour-penkit? Pitääpäs harkita jos vaihtaisi molempiin etupenkkeihin rungot :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Risto »

Rattivaihde kirjoitti:Tuolle penkille pitää kyllä tehdä jotain, 150 kilsaa menee kuin vettä vaan mutta sen jälkeen oikea pakara alkaa kärsimään pahasti. Tonnarin penkithän tuossa on, ehkä jonkun purkutonnarin vänkärinpenkistä istuinosan runko?:
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=41-4901
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^Juuh, tuota yritin jo aikaisemmin ostaa Hyvinkään Motonetistä, menin tiskiltä kysymään ja neuvoivat että löytyy myymälän puolelta osastolta se ja se, ko. osastolla ei vain ollut mitään tuohon viittaavaakaan vaan pelkkiä kumimattoja... Jäi sitten siltä kerralta, ja sittemmin unohtunut, kait sen saisi tilaamalla jostain muusta myymälästä tms. :roll:

Huomenna olisi tarkoitus kattella tuonne penkin alle, jos vaikka on joku vieteri irti tai muuta helppoa :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Vika ei välttämättä ole istuimen jousissa. Omassa -91 satkussa on istuimen pehmuste painunut jousiin ja ajoasento tästä johtuen ikävästi vasemmalle kallistuva.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Vastaa Viestiin