Projektipäiväkirja...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Projektipäiväkirja...

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Eli, viikonloppuna tuli rempattua konetta oikeen kunnolla. Tai enemmänkin piti, mutta järki voitti, kun aika olis loppunu kesken.

Aluksi suuret kiitokset Aksulle avusta.

Tarkoituksena oli siis vaihtaa satkuun uusi kansi, kytkin, enska, kampiakselin stefat, jakoketju, kiristin, ym sälää.

Aloittelin hommaa perjantai-iltana laskemalla vedet ja vaihteistoöljyt ulos.

Lauantaina ensin enskan kimppuun, homma sujui keyesti. Uudet rattaat sisälle ja johan liikkuu. Kytkimen kanssa tapeltiinkin jonkin aikaa. Ei millään meinannut löytyä sopivaa lankaa kynsien alle. No, voimallahan se sieltä lopulta tulikin. Uuden asennus oli helpompi, kun saatiin kunnolla kynnet matalaksi. Kampiakselin stefa tuli naputeltua paikalleen ja vauhtipyörä sai uuden silmälaakerin.

Kun etupää oli tehty, siirryttiin purkamaan kantta. Aluksi oli tietysti venakopanpultit jumissa, mutta onneksi ei tarvinnut järeämpiä työkaluja. Kannen nosto olikin melkein mahdoton homma. Loppujen lopuksi irroitimme pakopuolelta yhden pinnapultin ja toinen sahattiin poikki. Sitten kansi nousi paikaltaan kivan lotinan säestämänä. No, olihan tietty aluksi tapeltu tunkin aseman kanssa, jotta saatiin konetta kevennettyä oikeasta kohdasta. Parit pultitkin tippuivat "monttuun". Homma lopeteltiin lauantain osalta tähän. Hävetti pitää talkoolaista niin pitkään hommissa :oops:

Sunnuntaina haettiin Kälviältä ensin työkaverin kanssa työkalu hihnapyörän pultin avaamiseksi ja sitten hommiin. Aluksi kävi kuitenkin selväksi se, että pulttia on mahdotonta avata meikäläisen konsteilla, joten tein pikaisen suunniteman muutoksen. Kone kasaan, jotta sen saa vielä tänään käyntiin.

Uusi portattu kansi paikalleen uuden pahvin kanssa ja pakosarja kiinni myös uusien tiivisteiden kera. Pinnapulttien kanssa meni hetken aikaa, kun jostain syystä päätin olla irroittamatta pakosarjaa pakoputken alkupäästä :? No vihdoin oli kansi kiristettynä ja ketjut ym paikoillaan. Hyvin toimi isän patentilla korjaama kiristin, pitää ketkjun kireällä, ainakin toistaiseksi. Sitten vaan uusi maalatu venttilikoppa paikalleen(kiillotetulla SAAB -logolla). Loput hilpentöörit käänteisessä järjestyksessä ja kello alkoikin olla jo paljon. Lopun huipensi vielä se, että väsyneenä laitoin akun väärinpäin ja yhdistin piuhat... :oops: :oops: Jumankekka, kyllähän kipinöi :lol: :lol: :lol:

No, akku oikein päin, uudet öljyt vaihtestoon ja nesteet koneeseen. Sitten vaan konetta käyntiin. Lähtihän se pienen yrittämisen jälkeen. Nokka akseli vinkui hetken odottaen öljynpaineen nousua. Ei nakutusta ja ihan siisti käyntiääni. Sytkäkin on varmaan kohdallaan, kun vinkistä osasin laittaa hyvön merkin jakajaan. Sitten vaan peruuttelemaan tallista ulos...

Yksi ongelma ei tuntunut ratkenneen. Kone käy yhä jalkikäyntiä ja lämmöt eivät jostain syystä ole ihan sellaiset kuin pitäisi(liian matalat). No se on selittäminen sinänsä, sitä en jaksa enää tähän lisätä.

Koeajossa kone kiekuu kivasti ja pidempi enska on totella POP! Satanen irtoaa kakkosella ja maantiajossa kone on sopivilla kierroksilla.

Loppujen lopuksi ihan hyvä opetus näin aloittelevalle tee-se-itse saabistille. Täytyy jossain vaiheessa nostaa koko kone pois ja tehdä nyt tekemättä jääneet työt.

Ja jos joku jaksoi lukea tämän loppuun saakka, niin hattua nostan:D Ajattelin vain pistää tähän kaiken , mitä nyt väsyneenä muistan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kuulostaa hyvältä.
Millä sait vauhtipyörän stefan paikoilleen? Oliko sulla joku erikoistyökalu?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Työkalu olis kai hyvä olla .
Omaani sitä vaihtaessani oli jos millasta laudan pätkää ja vippaskonstia. :oops:
Tais loppujen lopuksi mennä sitten ihan naputtamalla "lekalla"
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onnittelut Matti ! :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Heh, kysäiseppä Aksulta, joka sen sai sinne huulilleen(siis sen vauhtipyörän stefan). Minä vain naputtelin sen paikalleen vanhaa stefaa lyöntialustana käyttäen. Oikea syvyys on sormituntumalla tarkastettu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Lämpötila matala? Eli mittari näyttää alle normaalin? Vaihda mittarianturi esim. tarvikeliikkestä käyt ostamassa VDOn anturin joka on täysin sama kuin alkuperäinen, mutta yli 2,5-kertaa halvempi :lol: Veli vaihto omaan "Porscheen" (OG900c3D, xxx-993) anturin ja siinä oli täysin samat numerosarjat ku alkuperäisessä. Uskoisin, että sillä ne lämmöt asettuu, kun saadaan mittari näyttään oikeaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Noniin! Hienoa että kone käy ja kukkuu taas!

Ihan sormillahan se kampiakselin stefa sinne meni, sitten Matti naputteli sen tosiaan vanhaa stefaa ja vasaraa käyttäen syvemmälle.
Aki Peltola #1132
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

mikäs moottori tossa sun saapissa on?? (G-mies)

Ei taija olla ruisku ainakaan jos heilahtaa kakkosella sataseen
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuplakaasari H-mottihan siinä. Miksi ruiskut ei muka menisi yhtälailla? Kun esimerkiksi i8 koneissahan ei ole edes kierrostenrajoittajaa lainkaan. Ja nelivaihteisella laatikolla rajoitetutkin menee.
Aki Peltola #1132
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Aksu900 kirjoitti:Noniin! Hienoa että kone käy ja kukkuu taas!

Ihan sormillahan se kampiakselin stefa sinne meni, sitten Matti naputteli sen tosiaan vanhaa stefaa ja vasaraa käyttäen syvemmälle.
Pitääkö?

Eikös toi oo vaikee laittaa niin, että ei se huulitiiviste taitu rullalle.
En oo vielä uskaltanu ruveta vaihtamaan, vaikka hyvät ohjeet sainkin jo aikaisemmin.

Toisaalta vanhakin vuotaa aikalailla, joten tuskin se siitä huonommaksi menee. :roll:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Pitää. Ei se hankalaa ole. Toisella kädellä painat kevyesti stefaa paikalleen ja toisella pyöräytät huulen oikealla lailla. Sitten vaan painaa vähän syvemmälle ja tarkastus että kaikki on niinkuin pitää.

Noin mä oon kaikki stefat omaan sabaani laittanu ja ne on ainoat paikat autossa, jotka ei vuoda. :lol:

EDIT: niin siis tuohon vauhtipyörän puoleiseen päätyyn se on helppo vaihtaa näin, kun se kehä on iso ja sopii sormet väliin.
Aki Peltola #1132
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Aksu900 kirjoitti:Pitää. Ei se hankalaa ole. Toisella kädellä painat kevyesti stefaa paikalleen ja toisella pyöräytät huulen oikealla lailla. Sitten vaan painaa vähän syvemmälle ja tarkastus että kaikki on niinkuin pitää.

Noin mä oon kaikki stefat omaan sabaani laittanu ja ne on ainoat paikat autossa, jotka ei vuoda. :lol:

EDIT: niin siis tuohon vauhtipyörän puoleiseen päätyyn se on helppo vaihtaa näin, kun se kehä on iso ja sopii sormet väliin.
Jess, tämä lisää luottamusta omaan "projektiini"
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Dimebak: Laitoin uuden lämpötila-anturin ja testasin johdon maadoittamalla. Toimii ja kaikeksi ihmeeksi tänään pitkän maantielenkin ajettuani (Kokkola-Oulu-Kokkola) kone sammui kerrasta kauniisti. Ihme homma.

Aamulla nimittäin käytin autoa varmuuden vuoksi pajalla, jotta olisi tarkistettu sytkän säätö, niin kaveri sanoikin mulle, että on nokka-akseli hieman väärässä asennossa, kun ei saa käännettyä virranjakajaa tarpeeksi aikaselle. No, lähipäivinä on tulossa venakopan avaus ja nokka-akselin hammaspyörän irroitus ja ketjun siirto yhdellä tahi kahdella pykälällä. Pitää tarkistaa vielä sen kiinnityksen jälkeen, että jäähän se varmasti oikeaan asentoon. Eilen kun kasasin, niin mielestäni kaikki oli ok ja ajoitusmerkit täsmäsivät. Yhden hampaan heitto ei varmaankaan vielä edes näy kunnolla väsynein silmin katsottaessa, mutta tarkastetaan sitten. Kun joku kertois vielä, kumpaan suuntaan pitää sitä ketjua siirtää, kun sytkää pitäis saada aikasemmalle. Virranjakajan siirtovara on siis loppu.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No niin, nyt on taas säädetty. Apurina ja tarkkailijana tällä kertaa kaima(e0003333). Nokka-akseli oli ihan kohdallaan, sitä ei tarvinnut siirtää mihinkään. Säätäjäsetä oli kääntänyt virranjakajaa väärään suuntaan, eli myöhäsemmälle. Korvakuulolta säädettiin sytkä niin, että kone kävi vaivattomasti. Aikasemmalle siis käännettiin.

Ja lopuksi kotipihaan tullessa tuli säädettyä kaasareiden alla olevaa hidastusventtiiliä niin ,että se ei ole oikeastaan enää käytössä. Samalla sain tyhjäkäynnin pienen vaeltelun pois ja kaikki alkaa vihdoin ja viimein näyttää hyvälle. Hidastusventtiili nimittäin jäi kantamaan kaasuläppiä ja lämmetessään sitten päästi kaasuläpän sulkeutumaan enemmän ja seurauksena oli liian pieni tyhjäkäynti. No, nyt on se kumi pois pelistä ja kaasu menee kerrasta kiinni oikeaan asentoonsa. Toki onhan tuolla oma merkityksensä päästöjen kannalta tuolla hidastimella, mutta nyt saa olla tuollaisena, kun kerran vaikuttaa toimivan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Tuntuu olevan Kokkolass muitaki saapas remontteja meneillään, ittellä on tonnari talliss maalia vaille valmiina, mutta pitäs vaan saaha lisää inspiraatiota jostain halvalla. :oops: :oops: :oops:
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Vastaa Viestiin