9000 tai Amazon konevaihto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

9000 tai Amazon konevaihto

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Onko kellään kokemuksia meneekö 900:n/C:n kone helposti 9000 tai Volvo Amazoniin.

Onko jotain muita automalleja tiedossa johon olisi hienoa laittaa saabin kone?
Saabien hinnat tuntuvat olevan niin mukavia, että voisi olla hauskaa pistää esim. johonkin vanhaan rungolla varustettuun autoon saabin kone.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Mimmi kirjoitti:Olisihan se hienoa (ja ennenkaikkea ERIKOISTA) omistaa tiettävästi ainoa kaasaritonttu :lol:
Tosin kun sillä maantielle lähtisi niin voisi tulla turboa tai vähintään 16v-ruiskua äkkiä ikävä :lol:

Mutta kyllä se niin taitaa olla, että 900:n kone ei mene 9000:n keulalle millään ilveellä kun sen pitäisi olla pitkittäin. Ja amazoni pitäisi muuttaa etuvedoksi.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mutta kyllä se niin taitaa olla, että 900:n kone ei mene 9000:n keulalle millään ilveellä kun sen pitäisi olla pitkittäin.
Vanhempi tonnarin 2.0lohkohan on täysin sama kuin 900 lohkokin. Eli kyllä onnistuu. Jos meinaa 8v-tonnarin rakentaa niin joutuu kikkailla jakopään kopan kanssa.

Ja amazoni pitäisi muuttaa etuvedoksi.
Laittaa siihen satkun mottiin oikean öljypohjan, sitten sovitelaipalla ja sopivalla kytkimellä liitetään se matsonin omaan laatikkoon. Moottorikoodikaan ei paljoa muutu, b20 -> b202L :wink:

Kyllähän minkä tahansa moottorin saa mihin tahansa vehkeeseen.
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllähän takavetoon voi etuvetoisen moottorin virittää. Onhan täällä netin syövereissä sekin 9000T16 koneella varustettu Porshe.

http://project911.luminasweden.com

tässä vielä topic, jossa on ihan meidän foorumissakin tästä jutusta tarinoitu:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5068&
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Eipäs olekaan tuo porsche sattunut silmään...Täytyy sanoa, että jotkut viitsii.
Miksei sitä tietysti saa tehtyä vaikka mitä kun on aikaa, paikka ja rahaa.
Mutta en minä kyllä kaasaritonttua rupeaisi tekemään, vaikka se olisi varmaan aika ainutlaatuinen, miksi siirtyä tehottomampaan varsinkin jos sillä aikoisi ajaa :?:
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:Vanhempi tonnarin 2.0lohkohan on täysin sama kuin 900 lohkokin. Eli kyllä onnistuu. Jos meinaa 8v-tonnarin rakentaa niin joutuu kikkailla jakopään kopan kanssa.
Eikö tonnarin koneessa ole vähemmän kallistusta? 900:sen H-koneessa on 45 astetta ja tonnarin koneessa muistaakseni 20 astetta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saab900c »

1989 900c Sedan painaa 1170kg (73kW)
1989 900i Sedan painaa 1210kg
1986 9000i 16 painaa 1320kg


Johtuuko 900c-sedanin ja 900i-sedanin painoero koneesta?
eli 1320kg - 40kg (eli 9000i painaisi C:n koneella 1280kg)

Minä ja vaimo painamme yhdessä 110kg joku toinen pariskunta saattaa painaa yhteensä 140kg eli me painamme -30kg

Se toinen pariskunta 900c:ssä ja kokonaispaino on 1310kg/73kW
Me "9000C:ssä" ja kokonaispaino on 1390kg/73kW

Eli erotus on 80kg henkilön massa. Joten 9000C:n teho-paino suhde olisi sen verran huonompi, kuin minkä verran 900C:ssä vaikuttaa jos kyydissä on kolme "normaalipainoista" henkilöä kahden sijaan.

Jos 900C:n ja 900i:n painoero ei johdu koneesta niin erotus on 120kg, eli sen verran mitä on jos autossa istuisi 4 henkeä kahden sijaan.

Lopputulos olisi varmaan jotain sitä luokkaa, että kyllä 9000 C-koneella varustettunakin vanhan Diesel-mersun voittaisi, mutta teoreettinen kiihtyvyys laskisi tuosta nykyisen 900C:n 14sekunnista jonnekin lähemmäs 17-18 sekuntia.

Toisaalta 9000:n alusta on ilmeisesti kuitenkin mukavampi pitkällä matkalla?

Ei tuolla paljon ohittelisi, mutta voisi nautiskella kyydistä. (jos ensin löytyisi jostain sellainen 9000, jossa olisi moottori täysin rikki, mutta muuten kunnossa). Käsittääkseni turvallisuus paranisi myös.

Olisi ainakin ajatusleikkinä ihan hauska.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

saab900c kirjoitti:Ei tuolla paljon ohittelisi, mutta voisi nautiskella kyydistä. (jos ensin löytyisi jostain sellainen 9000, jossa olisi moottori täysin rikki, mutta muuten kunnossa). Käsittääkseni turvallisuus paranisi myös.

Olisi ainakin ajatusleikkinä ihan hauska.
Tuossapa onkin ajatusleikkisi suurin dilemma, valitettavasti :( Tuppaa nimittäin olemaan niin, että alkupään tonnareita on "pilvin pimein" suht. hyvällä tekniikalla, mutta ruoste on päässyt pahasti niskan päälle. Hyvänä esimerkkinä löytyy mm. ng900aeron tonttu projektit osiosta...Mutta muuten kaiken kaikkiaan varsin mielenkiintoinen pohdinta :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin