900S 1997 Chippaus.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tomppa_
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Tammi 19, 2013 18:12
Paikkakunta: Imatra

900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja Tomppa_ »

Tarkoitusena on lisätä vääntöä ja kiihtyvyttä. Eli 20-30hp lisää. Vinkkejä mistä lastua kannattaisi ostaa. Laaduissa on tod.näk eroja..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Mikä moottori ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja ippe »

Jos kyseessä on turbokone, niin klubilaiselta softaus, täältä löytyy aika monta ihmistä ympäri Suomen, jotka noita pystyvät päivittämään erilaisille viritysasteille.


Vapaastihengittävän lastutuksella tuskin saa noin suurta tehonlisäystä, enkä kyllä näe järkeä vapaastihengittävän NG900:sen virittämisessä, ennemmin se kannattaa suosiolla vaihtaa ahdettuun.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja karg »

Omaa paikkakuntaa kannattaa myös mainostaa vähän, niin lähistön tuunaajat osaavat kaivaa softauslaitteistot valmiiksi esiin ;)
Tomppa_
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Tammi 19, 2013 18:12
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja Tomppa_ »

ippe kirjoitti:Jos kyseessä on turbokone, niin klubilaiselta softaus, täältä löytyy aika monta ihmistä ympäri Suomen, jotka noita pystyvät päivittämään erilaisille viritysasteille.


Vapaastihengittävän lastutuksella tuskin saa noin suurta tehonlisäystä, enkä kyllä näe järkeä vapaastihengittävän NG900:sen virittämisessä, ennemmin se kannattaa suosiolla vaihtaa ahdettuun.

2 litraine, vapaastihengittävä.. Mikä on maksimi, mitä voisi ottaa tosta koneesta irti?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja ippe »

Vapaastihengittävä 2.0 NG900 on Boschin Motronicilla varustettu ja sen ohjelmointi onkin huomattavasti konstikkaampaa kuin Saabin oman Trionicin, eikä harrastajilla ole juurikaan intoa virittää noita, kun niissä joutuu vaihtelemaan osia ja puuhaamaan, eikä silti pääse samoihin tehoihin mitä turbokoneesta saa pelkällä ohjelmalla.

Motronicceja kyllä tiedän ohjelmoidun uudelleen muun merkkisissä autoissa, mutta Saabin kohdalla en.

Joku paremmin tietävä voi kertoa onko 2.0 ja 2.3 ero pelkästään kampiakselissa, kiertokangissa ja männissä, ne vaihtamalla saisi ainakin 15% lisää iskutilavuutta.

Toki jos löytää kohtuuhintaisen Motronic-velhon, niin kai tuollasesta voi saada parin tuhannen euron panostuksella saman verran tehoa mitä täyspaineisessa turbossa on vakiokuntoisena.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilman isoja rautamuutoksia tuosta ei saa ohjelmaa muuttamalla mitään irti. Kuten ei vapareista yleensä muutenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Pelkällä chippauksella ei saane kuin noin 8-10hv irti lisää pienestä vaparista. Itellä oli edellisessä autossa vapari chipattu ja se toi 11hv lisää(mitattu). Muita muutoksia tehneenä teho kasvoi tehtaan ilmoittamasta 115hv:stä, mitattuun 149hv:hen. Kone oli 1,8 fordin zetec-e..

Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)

Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.

Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.

Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.

Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.

Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissä :mrgreen: ja turbokoneet pyyhkii silti molemmin puolin ohi..

Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Tuon ikäseen satkuun voi vaihtaa turbokoneen, eikä se tarvitse kuin muutoskatsastaa. Jarrut on "isommat" joten kaikkien vuosimallien koneet käyvät..
Onhan tuossakin oma hommansa, mutta vaparin viritys on vielä hankalampaa.

Joltain nettisivulta noihinkin sai uusia softia ja lupailivat muistaakseni +15hp ja +20nm siitä en tiedä saadaanko noita oikeasti, mutta varmasti kunnon peltisarjalla ja nokkien päivityksellä saadaan tuollaisen softan kanssa jotain hyötyäkin
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Äärimmäisen skeptinen olen, että tuollaiseen vaijerikaasuiseen ilman muuttuvaa venttiiliajoitusta olevaan perusvapariin saa +15hv/+20Nm luokkaa olevaa todellista lisäystä seoksen ja ennakon viilauksella. 98-oktaaniselle optimoimalla voi jotain pientä saada korkeintaan.

Haluaisin nähdä samoilla rullilla penkitettynä samana päivänä peräkkäin vakiona ja ohjelmoituna, muut lappuset on arvottomia. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tomppa_
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Tammi 19, 2013 18:12
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja Tomppa_ »

Pakari kirjoitti:Pelkällä chippauksella ei saane kuin noin 8-10hv irti lisää pienestä vaparista. Itellä oli edellisessä autossa vapari chipattu ja se toi 11hv lisää(mitattu). Muita muutoksia tehneenä teho kasvoi tehtaan ilmoittamasta 115hv:stä, mitattuun 149hv:hen. Kone oli 1,8 fordin zetec-e..

Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)

Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.

Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.

Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.

Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.

Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissä :mrgreen: ja turbokoneet pyyhkii silti molemmin puolin ohi..

Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.

Turbokoneen ostoon! :D
Tomppa_
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Tammi 19, 2013 18:12
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja Tomppa_ »

Tomppa_ kirjoitti:
Pakari kirjoitti:Pelkällä chippauksella ei saane kuin noin 8-10hv irti lisää pienestä vaparista. Itellä oli edellisessä autossa vapari chipattu ja se toi 11hv lisää(mitattu). Muita muutoksia tehneenä teho kasvoi tehtaan ilmoittamasta 115hv:stä, mitattuun 149hv:hen. Kone oli 1,8 fordin zetec-e..

Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)

Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.

Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.

Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.

Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.

Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissä :mrgreen: ja turbokoneet pyyhkii silti molemmin puolin ohi..

Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.

Turbokoneen ostoon! :D
Onko ahdettuja koneita, automaatteina. Laatikko varmaankin pitää vaihtaa. Tai vaihdevälejä muokata.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5815
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja Pakari »

On automaattivaihteistolla varustettuja 2 litraisia turbokoneita. Monilla foorumilaisilla niitä löytyy varmaan sekä koneita että automaattilaatikoita, niin eikun ostoilmoitusta kehiin "ostetaan saabin osat" osioon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 900S 1997 Chippaus.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sitten jos tollaseen projektiin lähdet niin johtosarjaa ja kaikenlaista vaihteensiirtimeen ja polkimiin liittyvää tavaraa vaihtuu niin paljon että pitäis olla jo luovuttaja-auto omasta takaa.
Oikeesti järkevämpi vaihtoehto on ostaa sellanen automaatilla oleva turbong tai kolkki. Vanhalle vaparille kakkosauton status tai muuten vaan pidät varalla kun rikot kuitenkin jotain siitä tehokkaamasta aihiosta...
Automaatillakin saa rakentaa huoletta sellaisen 300hp/400Nm projektin ilman vaihteiston rikkumista tehojen takia. Nuo aisinin 4-pykäläiset on ihan perushyviä purkkeja joita voi kiusata kyllä jonkin verran enemmän kuin moderneja ziljoonavaihteisia pikkuautojen laatikoita.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin