900S 1997 Chippaus.
900S 1997 Chippaus.
Tarkoitusena on lisätä vääntöä ja kiihtyvyttä. Eli 20-30hp lisää. Vinkkejä mistä lastua kannattaisi ostaa. Laaduissa on tod.näk eroja..
Re: 900S 1997 Chippaus.
Mikä moottori ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: 900S 1997 Chippaus.
Jos kyseessä on turbokone, niin klubilaiselta softaus, täältä löytyy aika monta ihmistä ympäri Suomen, jotka noita pystyvät päivittämään erilaisille viritysasteille.
Vapaastihengittävän lastutuksella tuskin saa noin suurta tehonlisäystä, enkä kyllä näe järkeä vapaastihengittävän NG900:sen virittämisessä, ennemmin se kannattaa suosiolla vaihtaa ahdettuun.
Vapaastihengittävän lastutuksella tuskin saa noin suurta tehonlisäystä, enkä kyllä näe järkeä vapaastihengittävän NG900:sen virittämisessä, ennemmin se kannattaa suosiolla vaihtaa ahdettuun.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 900S 1997 Chippaus.
Omaa paikkakuntaa kannattaa myös mainostaa vähän, niin lähistön tuunaajat osaavat kaivaa softauslaitteistot valmiiksi esiin 

Re: 900S 1997 Chippaus.
ippe kirjoitti:Jos kyseessä on turbokone, niin klubilaiselta softaus, täältä löytyy aika monta ihmistä ympäri Suomen, jotka noita pystyvät päivittämään erilaisille viritysasteille.
Vapaastihengittävän lastutuksella tuskin saa noin suurta tehonlisäystä, enkä kyllä näe järkeä vapaastihengittävän NG900:sen virittämisessä, ennemmin se kannattaa suosiolla vaihtaa ahdettuun.
2 litraine, vapaastihengittävä.. Mikä on maksimi, mitä voisi ottaa tosta koneesta irti?
Re: 900S 1997 Chippaus.
Vapaastihengittävä 2.0 NG900 on Boschin Motronicilla varustettu ja sen ohjelmointi onkin huomattavasti konstikkaampaa kuin Saabin oman Trionicin, eikä harrastajilla ole juurikaan intoa virittää noita, kun niissä joutuu vaihtelemaan osia ja puuhaamaan, eikä silti pääse samoihin tehoihin mitä turbokoneesta saa pelkällä ohjelmalla.
Motronicceja kyllä tiedän ohjelmoidun uudelleen muun merkkisissä autoissa, mutta Saabin kohdalla en.
Joku paremmin tietävä voi kertoa onko 2.0 ja 2.3 ero pelkästään kampiakselissa, kiertokangissa ja männissä, ne vaihtamalla saisi ainakin 15% lisää iskutilavuutta.
Toki jos löytää kohtuuhintaisen Motronic-velhon, niin kai tuollasesta voi saada parin tuhannen euron panostuksella saman verran tehoa mitä täyspaineisessa turbossa on vakiokuntoisena.
Motronicceja kyllä tiedän ohjelmoidun uudelleen muun merkkisissä autoissa, mutta Saabin kohdalla en.
Joku paremmin tietävä voi kertoa onko 2.0 ja 2.3 ero pelkästään kampiakselissa, kiertokangissa ja männissä, ne vaihtamalla saisi ainakin 15% lisää iskutilavuutta.
Toki jos löytää kohtuuhintaisen Motronic-velhon, niin kai tuollasesta voi saada parin tuhannen euron panostuksella saman verran tehoa mitä täyspaineisessa turbossa on vakiokuntoisena.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: 900S 1997 Chippaus.
Ilman isoja rautamuutoksia tuosta ei saa ohjelmaa muuttamalla mitään irti. Kuten ei vapareista yleensä muutenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900S 1997 Chippaus.
Pelkällä chippauksella ei saane kuin noin 8-10hv irti lisää pienestä vaparista. Itellä oli edellisessä autossa vapari chipattu ja se toi 11hv lisää(mitattu). Muita muutoksia tehneenä teho kasvoi tehtaan ilmoittamasta 115hv:stä, mitattuun 149hv:hen. Kone oli 1,8 fordin zetec-e..
Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)
Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.
Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.
Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.
Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.
Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissä
ja turbokoneet pyyhkii silti molemmin puolin ohi..
Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.
Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)
Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.
Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.
Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.
Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.
Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissä

Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 900S 1997 Chippaus.
Tuon ikäseen satkuun voi vaihtaa turbokoneen, eikä se tarvitse kuin muutoskatsastaa. Jarrut on "isommat" joten kaikkien vuosimallien koneet käyvät..
Onhan tuossakin oma hommansa, mutta vaparin viritys on vielä hankalampaa.
Joltain nettisivulta noihinkin sai uusia softia ja lupailivat muistaakseni +15hp ja +20nm siitä en tiedä saadaanko noita oikeasti, mutta varmasti kunnon peltisarjalla ja nokkien päivityksellä saadaan tuollaisen softan kanssa jotain hyötyäkin
Onhan tuossakin oma hommansa, mutta vaparin viritys on vielä hankalampaa.
Joltain nettisivulta noihinkin sai uusia softia ja lupailivat muistaakseni +15hp ja +20nm siitä en tiedä saadaanko noita oikeasti, mutta varmasti kunnon peltisarjalla ja nokkien päivityksellä saadaan tuollaisen softan kanssa jotain hyötyäkin
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Re: 900S 1997 Chippaus.
Äärimmäisen skeptinen olen, että tuollaiseen vaijerikaasuiseen ilman muuttuvaa venttiiliajoitusta olevaan perusvapariin saa +15hv/+20Nm luokkaa olevaa todellista lisäystä seoksen ja ennakon viilauksella. 98-oktaaniselle optimoimalla voi jotain pientä saada korkeintaan.
Haluaisin nähdä samoilla rullilla penkitettynä samana päivänä peräkkäin vakiona ja ohjelmoituna, muut lappuset on arvottomia.
Haluaisin nähdä samoilla rullilla penkitettynä samana päivänä peräkkäin vakiona ja ohjelmoituna, muut lappuset on arvottomia.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900S 1997 Chippaus.
Pakari kirjoitti:Pelkällä chippauksella ei saane kuin noin 8-10hv irti lisää pienestä vaparista. Itellä oli edellisessä autossa vapari chipattu ja se toi 11hv lisää(mitattu). Muita muutoksia tehneenä teho kasvoi tehtaan ilmoittamasta 115hv:stä, mitattuun 149hv:hen. Kone oli 1,8 fordin zetec-e..
Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)
Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.
Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.
Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.
Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.
Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissäja turbokoneet pyyhkii silti molemmin puolin ohi..
Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.
Turbokoneen ostoon!

Re: 900S 1997 Chippaus.
Onko ahdettuja koneita, automaatteina. Laatikko varmaankin pitää vaihtaa. Tai vaihdevälejä muokata.Tomppa_ kirjoitti:Pakari kirjoitti:Pelkällä chippauksella ei saane kuin noin 8-10hv irti lisää pienestä vaparista. Itellä oli edellisessä autossa vapari chipattu ja se toi 11hv lisää(mitattu). Muita muutoksia tehneenä teho kasvoi tehtaan ilmoittamasta 115hv:stä, mitattuun 149hv:hen. Kone oli 1,8 fordin zetec-e..
Jos nyt sitten vaparia viritetään.. niin (vaparin virttämisen järkevyyteen ei oteta kantaa)
Jos 2,3 litraisessa vaparissa on isompi kaasuläppäkotelo(en tiedä onko.. mutta jos on) joka on bolt-on myös 2,0 litraiseen, niin hankkisin sellaisen ja laittaisin paikoilleen.
Ilman saantia koneeseen on helpotettava kaikilla mahdollisilla keinoilla. Eräs keino on rakentaa imuputkisto mahdollisimman lyhyenä ja tilavana. Itellä oli sellanen rakenne, että massamittarissa oli kartiofiltteri(vaparifiltteri oli ainoa järkevä ratkaisu joka kävi helposti) suoraan kiinni ja massamittarin jälkeen supistettiin 3" -> 2,5" (eli ainakin teoriassa virtausnopeus supistuksessa kasvaa..)putkea oli n. 25cm ja 90-mutka läppäkotelolle.
Sovittamalla ym. kokonaisuuteen pakoputkisto järkevästi ja vaihtamalla orkkis katti vaikka race-cat malliin. Vaparissahan putkikokoa ei kasvateta kohti loppupäätä kohti mennessä... Vakio putkisto on muuten varmasti hyvä, ellei vaimentimet ole tukossa.
Jos Boschin suora softaaminen on hankalaa, niin voiko boschin kylkeen lisätä ns. lisäpalikan joka ottaa vastuun moottorin ohjauksesta? Ainakin fordin EEC-IV boksissa oli paikka johon laitettiin lisäyksikkö kiinni.
Tietenkin sitten kun kone avataan.. kannen työstäminen, nokat, nokkapyörät yms jne.. Ja euronkuvat vilisee silmissäja turbokoneet pyyhkii silti molemmin puolin ohi..
Summa summarum.. vaparin virittäminen on todella kallista. Samalla( ja vähemmällä) rahalla ostaa 2,0 litraisen turbokoneen ja muutoskatsastaa auton sille koneelle.
Turbokoneen ostoon!
Re: 900S 1997 Chippaus.
On automaattivaihteistolla varustettuja 2 litraisia turbokoneita. Monilla foorumilaisilla niitä löytyy varmaan sekä koneita että automaattilaatikoita, niin eikun ostoilmoitusta kehiin "ostetaan saabin osat" osioon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: 900S 1997 Chippaus.
Sitten jos tollaseen projektiin lähdet niin johtosarjaa ja kaikenlaista vaihteensiirtimeen ja polkimiin liittyvää tavaraa vaihtuu niin paljon että pitäis olla jo luovuttaja-auto omasta takaa.
Oikeesti järkevämpi vaihtoehto on ostaa sellanen automaatilla oleva turbong tai kolkki. Vanhalle vaparille kakkosauton status tai muuten vaan pidät varalla kun rikot kuitenkin jotain siitä tehokkaamasta aihiosta...
Automaatillakin saa rakentaa huoletta sellaisen 300hp/400Nm projektin ilman vaihteiston rikkumista tehojen takia. Nuo aisinin 4-pykäläiset on ihan perushyviä purkkeja joita voi kiusata kyllä jonkin verran enemmän kuin moderneja ziljoonavaihteisia pikkuautojen laatikoita.
Oikeesti järkevämpi vaihtoehto on ostaa sellanen automaatilla oleva turbong tai kolkki. Vanhalle vaparille kakkosauton status tai muuten vaan pidät varalla kun rikot kuitenkin jotain siitä tehokkaamasta aihiosta...
Automaatillakin saa rakentaa huoletta sellaisen 300hp/400Nm projektin ilman vaihteiston rikkumista tehojen takia. Nuo aisinin 4-pykäläiset on ihan perushyviä purkkeja joita voi kiusata kyllä jonkin verran enemmän kuin moderneja ziljoonavaihteisia pikkuautojen laatikoita.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko