Saab 9000 2,0T Airflow

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

f-19 kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Tässä kaikki mitä piti irrottaa, että koneen sai pois. Ei juuri mitään ku alkuperäseen vertaa :D
Kuva
Miksi sulla on ollut halkomakone konehuoneeseen kiinnitettynä?
Häh? Eikö sulla sit oo pellin alla klapikonetta? 8O :D

...nojoo en jaksanu siirtää sitä kuvaushetkellä pois, siitäkin huolimatta että tiesin jonkun huomauttavan tästä.
Jakke_
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: La Huhti 02, 2005 00:34
Paikkakunta: Mustasaari, Petsmo
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Jakke_ »

f-19 kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Tässä kaikki mitä piti irrottaa, että koneen sai pois. Ei juuri mitään ku alkuperäseen vertaa :D
Kuva
Miksi sulla on ollut halkomakone konehuoneeseen kiinnitettynä?
Lisävaruste. Pitäähän sitä klapit saada tehtyä jos auto porsii matkalle. :P
Ei setä vittuile, setä neuvoo!
Mikgo
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Su Heinä 31, 2011 21:45
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja Mikgo »

f-19 kirjoitti:
TeePee kirjoitti: Tässä kaikki mitä piti irrottaa, että koneen sai pois. Ei juuri mitään ku alkuperäseen vertaa :D
Kuva
Miksi sulla on ollut halkomakone konehuoneeseen kiinnitettynä?
:D
OG9-3 5d Aero -01
Opel A-Omega 3.0 24V -93
#5427
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Koneistamolta soitettiin ja kerrottiin, että ei ollu liian syviä uria tullu kauloihin eli onnistuu hiomalla korjata ja sit vaan ylikokolaakerit.

Kävin tallilla päivällä. Otin kannen pois ja purkasin alakerran. Huomenna vielä tiskaan vähä lohkoa ku sinne nyt jäi vielä öljyä ja vettä kanaviin. Täytyy hoonauttaa sylinteriputket. Oli jonki verran pystynaarmuja jotka tunsi kynnellä. Samalla vien veivit mitattavaks että tietää onko ne oikeissa mitoissa. Tällästä tänään.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuota, jos hiomalla/kiillotuksella selviää, niin ei kai silloin vielä tarvitse ylikoon laakereita? Hiomalla ei tuosta kampurasta saa kuin satkun korkeintaan, sorvaamalla sitten seuraavaan laakerikokoon.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Joo, ei sitä aina ihan oikeilla termeillä tuu tänne kirjoteltua, mutta 0,25 ylikokolaakerit sinne jokatapauksessa tulee eli kaipa ne sitte sorvissa tuon pyöräyttää. Pitäis kyllä ymmärtää vaikka puhuin hiomisesta :)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ehkä sinun tilassasi olisin hakenut uuden 2.0 kampuran, koska niitä on pilvin pimein tarjolla ja jättänyt sen alikoon laakerihomman tekemättä(jos tuota sinun kampuraasi ei nyt ol mitenkään erityisellä tavalla tasapainotettu tms). Omalla kohdalla kävi 2.3 kampuran kanssa kylmät, kun se ensin hiottiin, kiilotettiin ja tasapainotettiin ja vasta sitten kävikin ilmi, että kampiakselin mitannut kaveri oli joko ollut huolimaton tai tasapainottaja oli saanut akselin mutkalle, mutta satkun kiero siitä oli tullut. Maksoin turhasta ja loppujen lopuksi se tehtiin alikokoon. Koneeseen tuli purkamolta toinen kampura ja vanha jäi vakiokoneeseen laitettavaksi. Näitä 2.3 kampuroita ei vaan kasva puissa, niinkuin 2.0 kampuroita.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuon ostin joskus jostain purkaamosta, ku edellinen akseli oli kiero. Tuo on tasapainotettu yhdessä kytkimen ja vp:n kanssa, niin parempi olla vaihtamatta, ei viittis kaikkea tehä uusiks.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Nii ja oisko siitä hiomattomasta/koneistamattomasta kuitenkaan niin paljon apua kun nää kangethan oli jo lähtiä päälle "väljät" eli jokatapauksessa pitää jotain koneistaa jollekin osalle sopivaksi. Vai löytyisikö suoraan jostain sopivat laakerit noiden kankien ja kampuran väliin?

Onko niin jos termeistä puhutaan että jos hiotaan niin koko säilyy yleensä vakiona (vrt. hoonaus ja uudet männänrenkaat) ja sitten kun koneistetaan niin pitää hankkia jo ALIkoon laakerit (vrt. poraus ja YLIkoon männät renkaineen)?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jaha, siellä on ollut vaikka ja mitä säätöä jo entisekin kanssa. No, tuosta nyt entistä ehompi paketti ja paineet ylös.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Musta tuntuu että olet vieraillut paikallisessa koneistamossa ennenkin:
-Koneistamon äijät hierovat hymyillen mustia käsiään kun kävelet sisään.
-Saat osat koneistukseen viikkojen jonon ohi.
-Hain joskus jotain sun osia sieltä ja pyysin vaan tp:n osia heti tuli hymyä ja lavallinen osia jostain. Laskusta ei taidettu edes puhua.
-Olin joskus perjantaina sulkemisajan jälkeen mukana kaljapullon kanssa jossain koneistamon takahuoneessa, kun haettiin jotain kiireisiä osia.
-Olitko se sinä joka sait sen lippalakin joskus?

Eipä mulla muuta. :wink:
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

f-19 kirjoitti:Nii ja oisko siitä hiomattomasta/koneistamattomasta kuitenkaan niin paljon apua kun nää kangethan oli jo lähtiä päälle "väljät" eli jokatapauksessa pitää jotain koneistaa jollekin osalle sopivaksi. Vai löytyisikö suoraan jostain sopivat laakerit noiden kankien ja kampuran väliin?

Onko niin jos termeistä puhutaan että jos hiotaan niin koko säilyy yleensä vakiona (vrt. hoonaus ja uudet männänrenkaat) ja sitten kun koneistetaan niin pitää hankkia jo ALIkoon laakerit (vrt. poraus ja YLIkoon männät renkaineen)?
Eihän nää kanget väljät ollu (kai?), vein ne nyt varmuuden vuoks mitattavaks et onko ne standardimitoissa. Oon vaan kuullu et joillain on ollu jotain ongelmia kyseisten veivien kanssa, mutta ei kaikilla. Ilmeiseti aivan tuurista kiinni mitä sieltä sattuu tulemaan.

Mulle ainaki on ihan se ja sama puhutaanko hiomisesta vai koneistuksesta tai poraus vs. hoonaus tai äiti vs. tytär.. oikeesti, ***** ihan sama! :D kuhan asia tulee selväks.
G-mies kirjoitti:Jaha, siellä on ollut vaikka ja mitä säätöä jo entisekin kanssa. No, tuosta nyt entistä ehompi paketti ja paineet ylös.

Matti
Kyl tästä kova paketti tulee. Ens viikolla tulee osat koneistamosta niin sitte ei muutaku nippuun ja takas rullille!
TuPe kirjoitti:Musta tuntuu että olet vieraillut paikallisessa koneistamossa ennenkin:
-Koneistamon äijät hierovat hymyillen mustia käsiään kun kävelet sisään.
-Saat osat koneistukseen viikkojen jonon ohi.
-Hain joskus jotain sun osia sieltä ja pyysin vaan tp:n osia heti tuli hymyä ja lavallinen osia jostain. Laskusta ei taidettu edes puhua.
-Olin joskus perjantaina sulkemisajan jälkeen mukana kaljapullon kanssa jossain koneistamon takahuoneessa, kun haettiin jotain kiireisiä osia.
-Olitko se sinä joka sait sen lippalakin joskus?

Eipä mulla muuta. :wink:
HAHAHAHAHAHAHA!!! :D :D :D :D :D Ei h**vetti tää oli hyvä :D Mut ei, se oli Teemu, joka sen lippiksen sai ja eri koneistamolta. Voisin tosin kysellä josko mulle joku isokankaan t-paita löytyis :D
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

TeePee kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Nii ja oisko siitä hiomattomasta/koneistamattomasta kuitenkaan niin paljon apua kun nää kangethan oli jo lähtiä päälle "väljät" eli jokatapauksessa pitää jotain koneistaa jollekin osalle sopivaksi. Vai löytyisikö suoraan jostain sopivat laakerit noiden kankien ja kampuran väliin?

Onko niin jos termeistä puhutaan että jos hiotaan niin koko säilyy yleensä vakiona (vrt. hoonaus ja uudet männänrenkaat) ja sitten kun koneistetaan niin pitää hankkia jo ALIkoon laakerit (vrt. poraus ja YLIkoon männät renkaineen)?
Eihän nää kanget väljät ollu (kai?), vein ne nyt varmuuden vuoks mitattavaks et onko ne standardimitoissa. Oon vaan kuullu et joillain on ollu jotain ongelmia kyseisten veivien kanssa, mutta ei kaikilla. Ilmeiseti aivan tuurista kiinni mitä sieltä sattuu tulemaan.

Mulle ainaki on ihan se ja sama puhutaanko hiomisesta vai koneistuksesta tai poraus vs. hoonaus tai äiti vs. tytär.. oikeesti, ***** ihan sama! :D kuhan asia tulee selväks.
Mutta eihän se ole sama eikä nyt asia ensin tosiaan tullut selväksi, siksi G-Mieskin asiasta kai kyseli? :-) Luultiin että riittää pelkkää hiominen ja uudet alikoonlaakerit mutta nyt pitää siis ilmeisesti koneistaa ja laittaa alikoonlaakerit?

Ja siis sanoit tuolla aiemmin että kankien välyksissä oli jotain häikkää nyt ollut? Kun olit koneen niputtanut niin et ollut tarkastanut välyksiä ja silloin jo saattoi olla välykset pielessä? liikaa? Eli pitää koneistaa sopivaan kokoon ja valita laakerit sen mukaan?
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja TeePee »

f-19 kirjoitti:Mutta eihän se ole sama eikä nyt asia ensin tosiaan tullut selväksi, siksi G-Mieskin asiasta kai kyseli? :-) Luultiin että riittää pelkkää hiominen ja uudet alikoonlaakerit mutta nyt pitää siis ilmeisesti koneistaa ja laittaa alikoonlaakerit?
No jos ei tullu selväks niin saa mun puolesta olla tulematta sitte. Aivan sama :D Tykkäisin kyllä kirjotella tänne aina ku jotain on tehty, että olis jotain luettavaa ja tiedetään, että homma etenee. Mut taidan lopettaa joka välivaiheesta raportoimisen, ku täälä vaan nussitaan sitä kuuluisaa pilkkua joka kohdassa. Ei jaksais millään aina joka pikkujuttua kommentoida ja miettiä jokaiselta kantilta. Tämän ketjun tarkoitus ei ole käydä läpi erilaisia työmenetelmiä vaan täällä kerrotaan tämän projektin etenemisestä. Nyt tehdään koneremonttia. Ens viikolla kasataan remontoitu kone ja seuraavalla viikolla toivottavasti taas ajellaan dynossa.

Mutta väännetään nyt kerran viel oikeen paksusta rautalangasta:
Mulla ei oo mitään tarvetta ottaa selvää miten tuo yksittäinen työvaihe tehdään, mutta koneistamolla puhuivat nimenomaan hiomisesta orkkiskoosta seuraavaan alikokoon. Ja kyllä sen kaulan saa tahdottaessa hiottua vaikka poikki asti, mutta se ei ole suotavaa.
f-19 kirjoitti: Ja siis sanoit tuolla aiemmin että kankien välyksissä oli jotain häikkää nyt ollut? Kun olit koneen niputtanut niin et ollut tarkastanut välyksiä ja silloin jo saattoi olla välykset pielessä? liikaa? Eli pitää koneistaa sopivaan kokoon ja valita laakerit sen mukaan?
Kirjoittelin aiemmin:
"Paras arvaus tähän mennessä on nuo SPM:n veivit vakiolaakerien kanssa, kun ei sillon 2007 tajunnu tarkistaa laakerivälyksiä... liika väjyys nyt ainaki selittäis tuon miksei ollu tarpeeks öljynpainetta."
En siis sanonut veivien olleen väljät vaan epäilin tätä yhdeksi vaihtoehdoksi.

Tämän jälkeen ilmoitin muistelleeni tasapainoakseleiden poistosta, että:
"en oo enää ollenkaa varma tuliko kaikki öljykanavat varmasti tukittua."
Tämä jo selittäisi öljynpaineen puuttumisen, mikäli koneen sisältä löytyisi tulppaamattomia kanavia.

Sitten seuraavaksi kirjoitin:
"Katteltiin myös, että ei tosiaan oltu aivan oikeella tavalla tehty sitä tasapainoakselien poistoa. Oli parikin öljykanavaa jääny tulppaamatta ja siinä ainaki osasyyllinen siihen ettei tuu painetta."
Eli löydettiin tulppaamattomat kanavat ja syyllinen öljynpaineen puuttumiseen oli paikallistettu.

Siitäkin huolimatta nyt kun kone on paloina niin ajattelin varmuuden vuoksi vielä ne veivitkin mitattavaksi, että saan mielenrauhan tämän asian suhteen. Mikäli veiveissä nyt mittauksessa havaitaan, ettei ole standardien mukainen niin ne täytyy tietenkin sitte koneistaa ja hankkia sopivat laakerit. Jeesus on puhunut, lepo! :D
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab 9000 2,0T Airflow

Viesti Kirjoittaja f-19 »

No sori, mua nyt vaan oikeesti kiinnosti tää aihe ja nimenomaan ne työtavat mistä jo osittain lähdit kertomaan. Ja vielä kun kerrankin joku tekee jotain aiheeseen liittyen erikoisemmilla osilla ja vielä tosiaan kertoo siitä, niiden välivaiheiden kera niin onhan se nyt hyvä.

On tää nyt kans kun projektiketjujen kirjoittajat on niin pirun herkkinä jos joku kommentoi tai kyselee liikaa niin niistä vedetään herneet nenään? Nyt kuuluu sanoa: "Poistakaa tunnukseni foorumilta enkä lue enkä kirjoita tänne enää ikinä!" ...koska projektia kommentoitiin julkisesti, projektia josta oli päätetty julkisesti kirjoittaa. Pitäiskö ketjun olla siis vain aloittajan omaa yksinpuhelua ja raportointia vai ainoastaan kehuja ja selkään taputtelua jenkkityyliin?

Siksihän noista väljistä kauloista kyselin kun sellaista olit epäillyt, että kyselin nyt vaan tarkemmin mikä oli homman nimi loppujen lopuksi, ja tosiaan vielä kun mainitsit että noissa ollut laatuvaihtelua? Aattelin että tämmösestä keskustelusta vois olla jotain hyötyäkin joskus jollekin, luullu ainakin että foorumin idea on se tiedon jakaminen? En kyllä ihan ymmärrä, kerrot detaileja foorumilla mutta et halua keskustella niistä tai vastata kysymyksiin? Ei ois kannattanut G-Miehenkään mitään kommentoida niistä tasapainoakseleiden laakereista?

Siis mitä **ttua, mihin ihmeen pumpuliin kaikki yksinkertaisemmatkin kysymyksetkin pitää kääriä että niistä ei vahingossakaan loukkaannuta?
Vastaa Viestiin