Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *seuraavaksi parantelua*
Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *seuraavaksi parantelua*
Ajattelin nyt väsätä oikein projektitopikin "hyvin" alkaneesta ongelmatopikista.
Kohde: 1995 ng900 2.0T cabbe sensonic (sensonic jopa toimii)
Alkuperäiset oireet:
Kylmänä pitää vienoa ininää. Täysin käyntilämpöisenä moottori rupeaa kuulostamaan siltä, että kyljessä olisi remmiahdin. Parhaiten tämä ääni kuuluu kierrosalueella 1500-2500.
Ääni kuuluu myös apulaitehihna löysättynä.
Päivänä jolloin ekan kerran huomasin äänen, ajelin n. 10min äänen kanssa ja sitten öp-valo syttyi kevyellä kuormalla -> auto sivuun ja Vesa67 hinaamaan tallille, kiitokset!
Putsasin öljypohjan ja imusihdin, oli muuten tosi karstainen:
Tsekkasin myös runkolaakerit 3 ja 4, sekä kiertokankien laakerit 3 ja 4. Kaikki kunnossa:
Uudet öljyt ja suodatin, sekä uudet o-renkaat.
Noh... Ongelma ei vieläkään poistunut, kylmänä pitää vieläkin vienoa ininää ja täyden käyntilämpötilan saavutettua Eaton herää ja öljypainevalo syttyy, sain onneksi ajeltua tallille ilman merkkivaloa 2min odottelun uudelleenkäynnistyksen jälkeen...
Vaihdoin seuraavaksi öljynpaineanturin ja tarkastin öljypumpun kunnon, kaikki ok. Samalla myös öljynpaineenrajoitinventtiili auki eikä sielläkään vikaa.
Noh, edelleenkään vika ei poistunut ei ollut siis anturissakaan. Taas koeajolle ja 10-15min ajon jälkeen Kiljuu ja öljynpainevalokin taas syttyi. Sain juuri ja juuri nilkutettua tallille.
Nyt vielä vaihdoin toisen jakoketjun kiristimen arvalla, sekä jälkikiristin kannenpultit ja katoin että nokkapukit on kireellä. Käytin myös öljynjäähyttimen termostaatin auki, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Edelleen ääni jatkuu, ajamaan en enää tosin lähtenyt... Katoin turbonkin pakopuolelta, eikä oo väljä.
Huoltolistaa omaksi muistiinpanoksi:
243tkm moottoriremppa, laakerit, männänrenkaat, kannen koneistus, vesipumppu, jakopää, moniurahihna.
244tkm öljynvaihto.
249tkm öljynvaihto.
Kohde: 1995 ng900 2.0T cabbe sensonic (sensonic jopa toimii)
Alkuperäiset oireet:
Kylmänä pitää vienoa ininää. Täysin käyntilämpöisenä moottori rupeaa kuulostamaan siltä, että kyljessä olisi remmiahdin. Parhaiten tämä ääni kuuluu kierrosalueella 1500-2500.
Ääni kuuluu myös apulaitehihna löysättynä.
Päivänä jolloin ekan kerran huomasin äänen, ajelin n. 10min äänen kanssa ja sitten öp-valo syttyi kevyellä kuormalla -> auto sivuun ja Vesa67 hinaamaan tallille, kiitokset!
Putsasin öljypohjan ja imusihdin, oli muuten tosi karstainen:
Tsekkasin myös runkolaakerit 3 ja 4, sekä kiertokankien laakerit 3 ja 4. Kaikki kunnossa:
Uudet öljyt ja suodatin, sekä uudet o-renkaat.
Noh... Ongelma ei vieläkään poistunut, kylmänä pitää vieläkin vienoa ininää ja täyden käyntilämpötilan saavutettua Eaton herää ja öljypainevalo syttyy, sain onneksi ajeltua tallille ilman merkkivaloa 2min odottelun uudelleenkäynnistyksen jälkeen...
Vaihdoin seuraavaksi öljynpaineanturin ja tarkastin öljypumpun kunnon, kaikki ok. Samalla myös öljynpaineenrajoitinventtiili auki eikä sielläkään vikaa.
Noh, edelleenkään vika ei poistunut ei ollut siis anturissakaan. Taas koeajolle ja 10-15min ajon jälkeen Kiljuu ja öljynpainevalokin taas syttyi. Sain juuri ja juuri nilkutettua tallille.
Nyt vielä vaihdoin toisen jakoketjun kiristimen arvalla, sekä jälkikiristin kannenpultit ja katoin että nokkapukit on kireellä. Käytin myös öljynjäähyttimen termostaatin auki, eikä sieltäkään mitään löytynyt. Edelleen ääni jatkuu, ajamaan en enää tosin lähtenyt... Katoin turbonkin pakopuolelta, eikä oo väljä.
Huoltolistaa omaksi muistiinpanoksi:
243tkm moottoriremppa, laakerit, männänrenkaat, kannen koneistus, vesipumppu, jakopää, moniurahihna.
244tkm öljynvaihto.
249tkm öljynvaihto.
Viimeksi muokannut Coltti, Ke Kesä 26, 2013 23:47. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy
Itse olen kuullut takimmaisen tasapainoakselin vollottavan/kiljuvan sen leikatessa laakereillaan kiinni.
Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy
Sieltä tulikin lähes heti tosi loogisen kuulonen kommentti . Kiitos!
Pitääpä melkein huomenna repiä toi kone pois keulalta ja kattoa mitä se oikein on syöny...
Pitääpä melkein huomenna repiä toi kone pois keulalta ja kattoa mitä se oikein on syöny...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy
hyi hemmetti tota öljypohjaa...
tollasen jälkeen vika voi olla about missä vaan...onnea etsintöihin.
tollasen jälkeen vika voi olla about missä vaan...onnea etsintöihin.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy
NG-satku...siis T5 kone noin karstassa
Mahtaako olla venakopan huohotuspillit tukossa?
Mahtaako olla venakopan huohotuspillit tukossa?
Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy
Et erikseen maininnu imusihdin puhdistusta, mutta varmaan senkin putsasit?
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Ng900 Kiljunta pellin alta ja öljynpainevalo syttyy
Sihti putsattiin siis öljypohjan kanssa tuolloin 4.4.
Vika löyty. Kuvassa n. 30km puhdistuksen jälkeen ajettu imusihti:
Muuten moottori oli sisältä ehjän näköinen, paitsi jakoketju kulunut vinoon ja kiertokangenlaakereiden pinta ruvennut kuoriutumaan. Jotkut luiskat ei meinannut itekseen enää pysyä kangissa kiinni, mutta ei näkyny pyörimisjälkiä kangissa.
Runkolaakerit oli erittäin hyvät:
Männät oli käytännössä karstattomat, myöskään helmoissa ei juurikaan ollut karstaa:
Muut kuvat löytyy albumista: http://coltti.1g.fi/kuvat/Saab/Saab+900 ... 13+porsii/
Vika löyty. Kuvassa n. 30km puhdistuksen jälkeen ajettu imusihti:
Muuten moottori oli sisältä ehjän näköinen, paitsi jakoketju kulunut vinoon ja kiertokangenlaakereiden pinta ruvennut kuoriutumaan. Jotkut luiskat ei meinannut itekseen enää pysyä kangissa kiinni, mutta ei näkyny pyörimisjälkiä kangissa.
Runkolaakerit oli erittäin hyvät:
Männät oli käytännössä karstattomat, myöskään helmoissa ei juurikaan ollut karstaa:
Muut kuvat löytyy albumista: http://coltti.1g.fi/kuvat/Saab/Saab+900 ... 13+porsii/
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
Mielenkiintoista etta puhdistettu imusihti meni samantien uudelleen tukkoon. Mistakohan karsta paasi uudelleen kiertoon? Jos satkussa on samallainen oljynlauhdutin kuin femmassa, kannattaa puhdistaa se kunnolla. Itse taytin koko vermeen bensalla, ripustin kattoon (tukin ensin kanavat ettei bensa haihdu) ja annoin muhia pari viikkoa.
Onnea jokatapauksessa remonttiin.
Onnea jokatapauksessa remonttiin.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
Ei ole häävisti öljyjä vaihdeltu tuohon moottoriin. Eihän se ihme ole, että kun paksu karstakerros ympäri kampikammiota alkaa liukenemaan, niin sihti tukkeentuu aina helposti uudelleen niin kauan kun sitä karstaa lohkeilee irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
12h tallipäivä takana. Sai onneksi jotain tehtyäkin. Yllättävän paljon aikaa menee myös ihan pelkästään osien putsailussa...
Irtos ihan hyvin karstaa pelkästään noista tp-akseleista
Saa nähä josko tällä kertaa toi öljypohja pysyisi jopa siistinä
Tuli vähän ohjelmaa kiertokangenlaakereiden kanssa, kiristy kummallisen tuntusesti, eikä pyöriny. Oli myyty vahingossa 0.25 alikoon laakerit. Onneksi Vesalta löytyi setti std kokosia hyllystä, kiitos tästä!
Sen verran jäätiin jälkeen päivän tavoitteesta, että apulaitteita eikä loota saatu paikoilleen koneeseen ja pakettia ei saatu apurungon kanssa autoon paikalleen...
Noh, saipahan ton myös toisen kesäautoprojektin koneen kasattua että sai tilaa moottoripukkiin. Tästä ehkä lisää myöhemmin toisen projektitopikin muodossa
Irtos ihan hyvin karstaa pelkästään noista tp-akseleista
Saa nähä josko tällä kertaa toi öljypohja pysyisi jopa siistinä
Tuli vähän ohjelmaa kiertokangenlaakereiden kanssa, kiristy kummallisen tuntusesti, eikä pyöriny. Oli myyty vahingossa 0.25 alikoon laakerit. Onneksi Vesalta löytyi setti std kokosia hyllystä, kiitos tästä!
Sen verran jäätiin jälkeen päivän tavoitteesta, että apulaitteita eikä loota saatu paikoilleen koneeseen ja pakettia ei saatu apurungon kanssa autoon paikalleen...
Noh, saipahan ton myös toisen kesäautoprojektin koneen kasattua että sai tilaa moottoripukkiin. Tästä ehkä lisää myöhemmin toisen projektitopikin muodossa
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
Siis WAU!
Että näyttääkin T-seiskan alapää hyvältä puhtaana... "peukuttaa"
Että näyttääkin T-seiskan alapää hyvältä puhtaana... "peukuttaa"
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
Tässä kun on tuota imusihtiä käsitelty, niin rohkenen esittää oman ratkaisuni aiheeseen:
https://www.dropbox.com/s/x32111trb2c01 ... .07.16.jpg
https://www.dropbox.com/s/7ijzjdev4rmk5 ... .15.57.jpg
n. 700 km öp:n putsauksesta tuolloin.
https://www.dropbox.com/s/x32111trb2c01 ... .07.16.jpg
https://www.dropbox.com/s/7ijzjdev4rmk5 ... .15.57.jpg
n. 700 km öp:n putsauksesta tuolloin.
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
Toi onkin hyvä idea.
Onko öljypohjaan tarvinnut laittaa lisää matskua ruuvien taustapuolelle, vai riittääkö ainevahvuus?
Onko öljypohjaan tarvinnut laittaa lisää matskua ruuvien taustapuolelle, vai riittääkö ainevahvuus?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
Pohjan alapintaan on hitsattu noin 15 mm paksu laippa jossa on suunnilleen 12 mm syvät "pohjareiälliset" kierteet (Helicoil). Tulpan laippa muistaakseni 4 mm ja ihan tavallisilla M6 kuusioruuveilla kiinnitys. Pystyisi siitä hieman kehittämään jos toista olisi tekemässä että saisi pakettia ohuemmaksi. Öljypohjan ainevahvuus oli nelisen milliä, enintään viisi, ja siihen on vain porattu riittävän suuri reikä.
Onhan se sitten pidettävä mielessä että on tuumaa pienempi maavara. Vielä ei ole kuitenkaan kyntänyt kuin lunta...
Onhan se sitten pidettävä mielessä että on tuumaa pienempi maavara. Vielä ei ole kuitenkaan kyntänyt kuin lunta...
M01 9-5 Aero M5 Biopower Stage 1.1
Re: Saab Ng900 -95 Cabriolet Sensonic *moottoriremppa*
t5..CDTA kirjoitti:Siis WAU!
Että näyttääkin T-seiskan alapää hyvältä puhtaana... "peukuttaa"
Tolta näitten(kaikkien)pitäisi näyttää.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero