Saabin tulevaisuus II

Saabin konseptit ja tulevaisuuden suuntaukset.
Lukittu
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ongelma on siinä että poikittainen kone, virtalukon tai vaihteenvalitsimen siirto, kakstahtisesta veeneloseen siirtyminen tai turbon mukaanottaminen eivät tee autosta käyttökelvotonta sellaiselle joka ajaa työn puolesta paljon joka päivä ympäri vuoden. Tähän päälle voisin vielä mainita tämänhetkisten arvioiden perusteella puolitoistakertaisen alkaen-hinnan bensakoneiseen verrattuna ja latausmahdollisuuksien rajoittuneisuuden esimerkiksi Suomen maaseudulla. Kyse ei siis ole mistään ideologisesta konservatiivisuudesta tai vanhanaikaisuudesta vaan käytännön faktoista jotka estävät suurta osaa nykyisistä saabisteista ostamasta tuota autoa.

Tähän tietenkin vastaatte ettei NEVS ole kiinnostunutkaan tällaisista asiakkaista, mutta mitäs heidän sitten pitäisi tehdä? Miten käy heidän jotka pitävät Saabia ylivoimaisesti mieluisimpana merkkinä ja jotka eivät halua siirtyä Audiin, Bemariin tai Alfaan vain sen takia että heidän omasta merkistään tehtiin luksusesine Kiinan virkamiehille ja länsimaiden kaupunkien yläluokalle? Mihin autoon minun pitäisi siirtyä aikanaan kun NG9-3 alkaa käydä liian vanhaksi käyttöautona? Tämähän on periaatteessa offtopicia koska kyseessä on saabistin tulevaisuus eikä saabin tulevaisuus, mutta jotenkin en vain osaa iloita Saabin mahdollisesta uudesta kukoistuksesta jos en siitä itse pääse kuitenkaan nauttimaan.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Eikös pirssi ole saab jos vaikka keulalla ja perseessä lukee saab?
Nevs:llä on kuitenkin melko suuria ongelmia vielä ennenkuin mikään kulkee niinkuin sen pitää, esimerkiksi heillä ei ole vielä myyntiverkostoa ja tuntuu siltä etteivät entiset saab liikkeet ole kovin innostuneita jatkamaan saabin myyntiä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

core2 kirjoitti: Nevs:llä on kuitenkin melko suuria ongelmia vielä ennenkuin mikään kulkee niinkuin sen pitää, esimerkiksi heillä ei ole vielä myyntiverkostoa ja tuntuu siltä etteivät entiset saab liikkeet ole kovin innostuneita jatkamaan saabin myyntiä.
Kauheeta mustamaalaamista ja synkistelyä, kyllä se on kuule inttttternetistä ihan itte luettu että syksyllä saa bensa ja diisselisaappia taas kaupasta. Kaikki muu on kateellisten pessimistien synkistelyä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

V.J.S kirjoitti:
core2 kirjoitti: Nevs:llä on kuitenkin melko suuria ongelmia vielä ennenkuin mikään kulkee niinkuin sen pitää, esimerkiksi heillä ei ole vielä myyntiverkostoa ja tuntuu siltä etteivät entiset saab liikkeet ole kovin innostuneita jatkamaan saabin myyntiä.
Kauheeta mustamaalaamista ja synkistelyä, kyllä se on kuule inttttternetistä ihan itte luettu että syksyllä saa bensa ja diisselisaappia taas kaupasta. Kaikki muu on kateellisten pessimistien synkistelyä.
Mitäs v*tun mustamaalausta se on jos kerron mitä saabin jälleenmyyjien järjestö on sanonut he ovat kovin vastahakoisia aloittaakseen myymään uutta saabia olkoonkin vaikka vanhassa kuosissa. Kyllähän sinä voit netiltä lukea mitä vaan, mutta onko kaikkeen uskottava se menee kyllä sit sun piikkiis jos niin teet.
Kun olen yli kahdenkymmenen vuoden ajan nähnyt saabin touhun niin voin aivan varmasti sanoa, että ne ajat eivät palaa vaikka lukisit netiltä mitä hyvään.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja aero »

Rattivaihde kirjoitti:Kyse ei siis ole mistään ideologisesta konservatiivisuudesta tai vanhanaikaisuudesta vaan käytännön faktoista jotka estävät suurta osaa nykyisistä saabisteista ostamasta tuota autoa.
Mistä tiedät varmaksi, että kaikki jatkossa tulevat Saabit ovat varmasti käyttökelvottomia esim. omaan arkikäyttöösi? Kyllä, uuden sähköauton hinta tulee varmasti olemaan kova ja se rajoittaa myyntimääriä. Kyllä, tämänhetkiset sähköautot arveluttavat vielä minuakin. Sähkörintamalla tapahtuu kuitenkin jatkuvaa edistystä, jonka lisäksi NEVS on väläytellyt pariinkin kertaan mahdollisia polttomoottori-ideoita. Tie ei kivisyydestään huolimatta ole välttämättä pystyssä, vaan aika näyttää mihin se vie.

Miksi siis odottaa leuka rinnassa varmana siitä, että tää oli nyt sitten tässä, ei varmasti tulee enää mitään muuta kuin sikakallista ja käyttökelvotonta? Miksei iloita siitä, että firmalla on tie, joka mahdollistaa suurenkin tulevaisuuden?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

core2 kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
core2 kirjoitti: Nevs:llä on kuitenkin melko suuria ongelmia vielä ennenkuin mikään kulkee niinkuin sen pitää, esimerkiksi heillä ei ole vielä myyntiverkostoa ja tuntuu siltä etteivät entiset saab liikkeet ole kovin innostuneita jatkamaan saabin myyntiä.
Kauheeta mustamaalaamista ja synkistelyä, kyllä se on kuule inttttternetistä ihan itte luettu että syksyllä saa bensa ja diisselisaappia taas kaupasta. Kaikki muu on kateellisten pessimistien synkistelyä.
Mitäs v*tun mustamaalausta se on jos kerron mitä saabin jälleenmyyjien järjestö on sanonut he ovat kovin vastahakoisia aloittaakseen myymään uutta saabia olkoonkin vaikka vanhassa kuosissa. Kyllähän sinä voit netiltä lukea mitä vaan, mutta onko kaikkeen uskottava se menee kyllä sit sun piikkiis jos niin teet.
Kun olen yli kahdenkymmenen vuoden ajan nähnyt saabin touhun niin voin aivan varmasti sanoa, että ne ajat eivät palaa vaikka lukisit netiltä mitä hyvään.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sarkasmi
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:Ongelma on siinä että poikittainen kone, virtalukon tai vaihteenvalitsimen siirto, kakstahtisesta veeneloseen siirtyminen tai turbon mukaanottaminen eivät tee autosta käyttökelvotonta sellaiselle joka ajaa työn puolesta paljon joka päivä ympäri vuoden.
Saabin suunnitelmana on aloittaa polttomoottorikäyttöisten NG9-3:een perustuvien autojen valmistus vielä tämän vuoden aikana. Phoenix-pohjalevylle perustuvasta uudesta mallista on ilmoitettu markkinoille tulevaksi myös hybridin. Eikö kumpikaan näistä sovellu paljon ajavalle?
Rattivaihde kirjoitti:Tähän tietenkin vastaatte ettei NEVS ole kiinnostunutkaan tällaisista asiakkaista, mutta mitäs heidän sitten pitäisi tehdä? Miten käy heidän jotka pitävät Saabia ylivoimaisesti mieluisimpana merkkinä ja jotka eivät halua siirtyä Audiin, Bemariin tai Alfaan vain sen takia että heidän omasta merkistään tehtiin luksusesine Kiinan virkamiehille ja länsimaiden kaupunkien yläluokalle?
Saab teki näille lukuisille vanhoille saabisteille sopivia autoja, takoen tappiota noin 20 vuotta putkeen. Ei siis ollut yrittämisen väärti. Saabin tehtävä on tehdä autoja voitolla, eikä kuluttaa omistajien rahoja marginaalisen porukan mielihalujen täyttämiseen. Tokihan autoja olisi voinut tehdä voitolla tälle ryhmälle, mutta autot olisikin sitten maksaneet sen verran että seuraavaksi olisi alkanut kitinä siitä.

Vastauksena kysymykseen: Heille käy ihan hyvin. Jos uusi Saab ei kelpaa, he voivat ostaa vaikka Toyotan ja pääsevät sillä paikasta A paikkaan B aivan yhtä tehokkaasti, muttei välttämättä yhtä tyylikkäästi ja hauskasti. Toisin sanoen en pitäisi tätä asiaa ihan sen arvoisena, että kysymyksenasettelu kuuluu "miten meidän käy". Varaisin sen ilmaisun kuvaamaan jotain huomattavasti vakavampaa uhkaa, kuin Saabin tulevien mallien tekniikkaa. Jos oikeasti tuntuu että henki loppuu kun Saab onkin sähköauto, niin oikean koulutuksen omaavaa keskustelukumppania ei ehkä löydy nettifoorumilta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ehdin jo kirjottaa vastauksen tuohon aeron viestiin, mutta tämä vei kyllä fiilikset:
AZP kirjoitti:Varaisin sen ilmaisun kuvaamaan jotain huomattavasti vakavampaa uhkaa, kuin Saabin tulevien mallien tekniikkaa. Jos oikeasti tuntuu että henki loppuu kun Saab onkin sähköauto, niin oikean koulutuksen omaavaa keskustelukumppania ei ehkä löydy nettifoorumilta.
Syvät pahoitteluni siitä että autot ovat suuri osa elämääni, ja autoharrastajana sekä paljon aikaa tulevaisuuden suunnitteluun käyttävänä ihmisenä kannan huolta siitä etten välttämättä voi enää ajaa arkiajojani Saabilla hieman kaukaisemmassa tulevaisuudessa. Henkilökohtaisesti vain pidän autolla ja nimenomaan Saabilla ajamista erittäin hauskana ja tyydyttävänä touhuna, mutta pitää varmaan sitten vaihtaa golffaamiseen tai osakesijoittamiseen.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Pientä uutisen poikasta tähän muun paskan sekaan:

Jaa'a nyt on sitten ne viimeiset konkurssipesän autot myyty se oli Sakut ja dutchit jotka iski kyntensä niihin.
Niin Hollannissa kuin saksassakin on melkoinen määrä aktiivisia saab kerhoja.

http://ttela.se/ekonomi/saab/1.2131298- ... a-saabarna
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

Sarkasmia, mutta olen kuullut jonkun kertovan ettei VJS:ä ymmärrä huumoria lainkaan tais olla joku tammiston potkiaisissa viime kesänä kun tän murjas. :wink:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Rattivaihde kirjoitti:Ehdin jo kirjottaa vastauksen tuohon aeron viestiin, mutta tämä vei kyllä fiilikset
Anteeksi, ei ollut kenenkään päivää tarkoitus pilata. Omasta mielestäni jos mieltä painaa päivittäin jokin maailman tapahtuma jolle ei voi mitään, niin ainoa tapa päästä murheesta eroon on kohdistaa oma huomionsa jonnekin muualle ja hyväksyä tapahtunut.

Kai ne suurin osa Michael Jackson -faneistakin on jo saaneet taas elämästä kiinni?
Viimeksi muokannut AZP, Ma Huhti 29, 2013 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

core2 kirjoitti:
Sarkasmia, mutta olen kuullut jonkun kertovan ettei VJS:ä ymmärrä huumoria lainkaan tais olla joku tammiston potkiaisissa viime kesänä kun tän murjas. :wink:
:lol: Parhaat naurut pitkiin aikoihin. Olen kyllä kieltämättä huumorintajuton murjottaja, nääs :mrgreen:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

AZP kirjoitti:Anteeksi, ei ollut kenenkään päivää tarkoitus pilata. Omasta mielestäni jos mieltä painaa päivittäin jokin maailman tapahtuma jolle ei voi mitään, niin ainoa tapa päästä murheesta eroon on kohdistaa oma huomionsa jonnekin muualle ja hyväksyä tapahtunut.
Juu, eipä mitään. Tällaisen aiheen kohdalla vain tuppaa päässä nousemaan kierrokset sellaista vauhtia että Hondan koneet jäävät toiseksi... Onneksi ne laskevatkin melkein yhtä nopeasti. :mrgreen:

Mua vain pitää niin lujasti kiinni Saabissa se tuntu, että kaikkea on mietitty ja autoa suunniteltaessa on asiat arvotettu oikeaan järjestykseen. Muut automerkit tuntuvat viisveisaavan siitä auttaako mittarivalaistus näkemään yöllä, antaako se rauhallisen vaikutelman tai onko ohjaamo viimeiseen asti ergonomisesti suunniteltu vaikka se vaatisi sijoittamaan ikkunannostimien kytkimet keskikonsoliin ja vaikka näillä asioilla olisi todellisuudessa melko pieni vaikutus. Vastaavasti Saab ei turbomoottorista ja muusta "sporttisuudesta" huolimatta koskaan ole ollut yliaggressiivisen näköinen tai oloinen eikä turvallisuutta ja talviominaisuuksia ole uhrattu millekään alttarille.

Näistä lähtökohdista muut autot tuntuvat vain huonoilta kompromisseilta ja vääristä lähtökohdista suunnitelluilta, vaikka olisivat kuinka teknisesti edistyneitä (saksalaiset), kekseliäitä (ranskalaiset), kauniita ja hyviä ajaa (italialaiset) tai kestäviä (japanilaiset), eikä toisaalta ruotsalaisuutta ole vedetty niin pitkälle että autosta tulee todella tylsä ja arkipäiväinen (Volvo). Lyhyesti ilmaistuna muut autot tuntuvat tuottoa tavoittelevien yritysten eri markkinoille suunnatuilta tuotteilta, Saab tuntuu ruotsalaisen tutkimuslaitoksen yritykseltä tehdä täydellisesti tasapainotettu auto arkikäyttöön. Omien kokemusten perusteella edellisen sukupolven Octavia pääsee harvinaisen lähelle Saabia hyvän ja järkevän suunnittelunsa ja arkikäytön helppouden puolesta, vaikka onkin paljon arkipäiväisempi ja vähemmän sporttinen auto.
[/pitkä offtopic]
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja core2 »

V.J.S kirjoitti:
core2 kirjoitti:
Sarkasmia, mutta olen kuullut jonkun kertovan ettei VJS:ä ymmärrä huumoria lainkaan tais olla joku tammiston potkiaisissa viime kesänä kun tän murjas. :wink:
:lol: Parhaat naurut pitkiin aikoihin. Olen kyllä kieltämättä huumorintajuton murjottaja, nääs :mrgreen:
Siitä vaan Ville olepa hyvä, tunnet kaverin joka ton murjas. :mrgreen:
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saabin tulevaisuus II

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja taas kaikki hymyilee :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :saab:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Lukittu