virtalukko..

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Raser kirjoitti:Hjuvaakin voi parantaa...! :D
Mutta täydellistä ei.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Raser »

99 GL kirjoitti:Kannattaa hommata automaattilaatikolla oleva niin ei häiritse yhtään kun P:hän siihen laitetaan jokatapauksessa päälle pysäköidessä :wink:
Liian helppo (lue kallis) ratkaisu!

Haluan oikeuden ja vapauden itse päättää mitä vaihdetta käytän, enkä suostu minkään automaatin valintoihin!!! :lol:

Mutt' ihan oikeesti, jos joku kaltaiseni vääräuskoinen haluaisi toisenlaisen ratkaisun, eli siis ei joka ikinen kerta tahtoisi kytkeä manuaalilaatikon peruutusvaihdetta saadakseen avaimen pois virtalukosta, niin olisiko toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja, siis sellaisia missä ysiviis-saabilla ajamisen mahdollisuus edelleen kuitenkin jatkuisi.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5321
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pura se virtalukko-vaihdekeppihässäkkä ja poista lukituksen rattaat.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Se haluamasi toisenlainen ratkaisu tulee ihan luonnostaan kyllä.
Varmaan muistat aikaisemmasta kokemuksestasi - niin kuinka monta vuotta niitä nyt olikaan - niin se virtalukko femmassa on samanlainen kuin tonnarissakin ...
Eli asiaa voit jouduttaa itsekkin hiukan fiilaten ja höyläten ... siis niitä lukkosylinterin haittoja ja vot sulla on kaipaamasi "toisenlainen" ratkaisu käytössäsi.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja 3J »

Onneksi tonnarin virtalukko oli vain hetken hairahdus. :) Tarkemmin kun ajattelee, niin onhan se aivan tyhmä paikka avaimelle ratin takana. Avaimenperät saa kaivella polvilumpiosta jos kolaroi, ja jos ei kolaroi niin se avaimen perä nitkuttaa heiluessaan lukkoa ja avainta molempia kuluttaen.

Ja toiset kytkee ykkösen päälle jos ei ole pakkilukkoa. Eli sama kai se on laittaa se pakki? Ei se siitä kulu, käyttöä varten se on tehty, ja yleensä sitä pakkia tarvitaan joko pysäköitäessä tai liikkeelle lähtiessä kuitenkin. Eli sama määrä vaihteen kytkentöjä tulee noin suurinpiirtein.

Itse varsinaiseen "ongelmaan" minullakaan ei ole oikeaa ratkaisua. Mutta kun virtalukon sijainti ja pakkilukko mainitaan, niin jokaisella on sana sanottavana. :D
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Raser »

3J kirjoitti:
Itse varsinaiseen "ongelmaan" minullakaan ei ole oikeaa ratkaisua. Mutta kun virtalukon sijainti ja pakkilukko mainitaan, niin jokaisella on sana sanottavana. :D
Juuuu, onhan niitä muitakin foorumeita ja paikkoja kysellä ratkaisuja saabin "ongelmiin".

Merkkiuskovaistenfoorumilla harvoin halutaan tunnustaa että oman palvonnan kohteessa voisi olla mitään "vikaa" tai kehitettävää saatika vaihtoehtoja.

Pitkäaikainen suhteeni (20 v.) saabbeilun parissa on kuitenkin osoittanut ettei tämäkään merkki ihan aivan täydellinen ole, ainakin omassa saabissa on toisinaan ollut vähän remppaamisen tarvetta!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja aero »

Raser kirjoitti:Mutt' ihan oikeesti, jos joku kaltaiseni vääräuskoinen haluaisi toisenlaisen ratkaisun, eli siis ei joka ikinen kerta tahtoisi kytkeä manuaalilaatikon peruutusvaihdetta saadakseen avaimen pois virtalukosta, niin olisiko toteuttamiskelpoisia vaihtoehtoja, siis sellaisia missä ysiviis-saabilla ajamisen mahdollisuus edelleen kuitenkin jatkuisi.
Veikkaus, ei tieto: uudempaan femmaan vaihtamalla saattaisi saada ihan rattilukon. NG9-3:ssahan on jo (sähköinen) rattilukko, vaikka virtalukko onkin oikeassa paikassa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omasta mielestäni tuo pakkilukko ei ole kuin tottumuskysymys. Useinmiten auto on parkissa keulaedellä, joten pakki on siis silmässä valmiiksi kun lähdetään ajamaan. Toisaalta taasen jos pysäköi autonsa parkkiin perä edellä, pakki on jo valmiiksi päällä. Kääntää vaan virta-avaimen nollille ja nyppäsee sen pois. Mitä hankalaa tässä oikeasti on? :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Raser »

Mertmi kirjoitti:Omasta mielestäni tuo pakkilukko ei ole kuin tottumuskysymys. Mitä hankalaa tässä oikeasti on? :roll:
Kun askarruttavista asioista tehdään mielipidekysymyksiä ja kehoitetaan vaan tottumaan niihin ilman vaihtoehtoisia ratkaisuja, niin se ei oikein anna lisäarvoa hedelmälliselle keskustelulle. :?

Itse olen esimerkiksi ajanut ilmastoimattomilla autoilla koko ikäni (ja tottunut hikoilemaan kuumassa autossa) ja jos joku foorumilla vaikka kysyisi apuja tai neuvoja autonsa toimimattomaan ilmastointijärjestelmään, luulen ettei häntä kovin paljoa tyydyttäisi vastaukseni, "että omasta mielestäni ilmastoinnin puute on vain tottumuskysymys, mitä hankalaa siinä oikeasti on? (Kesähän on muutoinkin ohimenevä ilmiö)". :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

...no ei vaan, minua vähän huolestuttaa (jo) tuon pakin huono kytkeytyminen välillä, eihän se mikään ihme ole että sieltä rattaat, vivut, synkronoinnit - mitä lie - kuluu kun pysäköintivaihdetta koko ajan ronataan eestaas.

...ja sitten on tämä käytännöllisyyskysymys, eli on monesti (huom!) henkilökohtaisesti helpompaa vain sammuttaa auto vaihdekepin asennosta riippumatta tai jättää auto vapaalle ja napata avaimet pois virtalukosta tai vaihtoehtoisesti työntää ne sinne oven raosta ja kääntää kärry käyntiin ilman erillistä proseduuria.

Sen kummemmin en osaa perustella miksi minulle sopisi parhaiten toisentyyppinen ratkaisu. Siitä huolimatta että huomasin tätä nykyistä autoa ostaessani koeajon yhteydessä tämän virtalukon "uuden" sijainnin ja peruutusvaihde päälle/avaimet pois dilemman, en jättänyt muutoin haluamaani autoa ostamatta! Eli asia ei sinänsä ole mikään kynnyskysymys jonka kanssa ei lopulta voisi oppia elämään ja tulemaan toimeen. Tarkoittaa suomeksi sitä etten aio autoa tämän takia vaihtaa tai palata tonnaristiksi kuten minulle jo ehdittiin ehdottaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tobbana kirjoitti:Pura se virtalukko-vaihdekeppihässäkkä ja poista lukituksen rattaat.

-Sami
Itselläni riitti pelkkä hässäkän purku virtalukon pohjaa vaihtaessa tuohon vanhempaan femmaan :oops:
Apumiehen puuttuessa vaihdoin pohjan siirtäjätankoa irroittamatta, keplottelin vain uuden pohjan paikoilleen alumiinimötikkää kiertämällä.

Joku vipstaaki siinä meni väärään asentoon, koskapa avain irtoaa nykyään virtalukosta ilman peruutusvaihteen kytkemistä.
Yhdentekevää minulle, koska autoa säilytetään tallissa keula peräseinää kohti, edelleenkin tottumuksesta laitan pakin päälle ennen auton sammuttamista.
Toistaiseksi katsastusinssikään ei ole keksinyt asiasta valittaa 8)

Paskamainen remppa tuo pakkilukon poisto:

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Asennuskaljatkin kuvassa 8)
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Termos »

Jyrchi kirjoitti:Asennuskaljatkin kuvassa 8)
Ja mäntyklapi, jolla pesistyyliin poistin asennuskaljojen hylsyt plus muut lattialla pyörivät osat, joille ei heti löytynyt käyttöä :lol:

Näh, harvinaisen epäonnistunut remontti:
Aloitin sisustan purkamisen taivasalla, aurinkoinen tammikuinen keli, pari astetta pakkasta.
Sain virtalukon purettua ja päätin jatkaa seuraavana päivänä.

Jep, 6.1.2012 valkeni oikein raikkaana päivänä, 22 celsiusastetta pakkasta, autoa ei voi käynnistää, pakko ährätä tuon alumiinipalikan kanssa pihalla pakkasessa :mrgreen:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: virtalukko..

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Eikait se akun tyhjeneminen ja pakkilukko estä vaihtamasta akkua, antamasta apuvirtaa tai työntämästä käyntiin :roll:
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
rami22

.

Viesti Kirjoittaja rami22 »

.
Viimeksi muokannut rami22, To Kesä 13, 2013 03:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin