ac cooling fan rele.
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 405
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
ac cooling fan rele.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: ac cooling fan rele.
Eiköhän se hanskalokeron takana oleva rele ole juuri se fläktin päävirtapiirin rele? Jonkun rele saattaa ohjata jotain, mutta pääsääntöisesti paljon virtaa ottavalla laitteella on oma sulake ja oma päävirtapiirin rele.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: ac cooling fan rele.
Minulta löytyy parikin tiedostoa Saabin ACC korjaamokäsikirjoista skannattuna, koitan linkittää ne tähän viestiin:
https://docs.google.com/file/d/0BwhYyZ6 ... sp=sharing
https://docs.google.com/file/d/0BwhYyZ6 ... sp=sharing
Tallennus omalle tietokoneelle onnistuu tuolta vasemmalta ylhäältä Tiedosto>Lataa
https://docs.google.com/file/d/0BwhYyZ6 ... sp=sharing
https://docs.google.com/file/d/0BwhYyZ6 ... sp=sharing
Tallennus omalle tietokoneelle onnistuu tuolta vasemmalta ylhäältä Tiedosto>Lataa
# 5930
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 405
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
Voi kiitoksia paljon, johan alkoi toi omakin päänupin viilennys toimiin
.
Saab 9-5 A 2.3t stw
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 405
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
Hmmm.. mites usein näissä on oma flekti lauhduttimelle, vai riittääkö
vakio flekti näin suomen oloissa jäähdytys teholtaan.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: ac cooling fan rele.
En oo nähny ilmastoinnille omaa muissa kuin tossa mun jenkissä. Hyvin riittää ilmankin, lämmöt seilaa vähän enemmän kaupunkiajelussa... Joissain on näitä kaksnopeuspuhaltimiakin (etuvastuksella varustettu).
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 405
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Re: ac cooling fan rele.
sarka kirjoitti:En oo nähny ilmastoinnille omaa muissa kuin tossa mun jenkissä. Hyvin riittää ilmankin, lämmöt seilaa vähän enemmän kaupunkiajelussa... Joissain on näitä kaksnopeuspuhaltimiakin (etuvastuksella varustettu).
Jk: Kuten tässä aikaisemmin jossain sanoin, että olin kokeeksi vetänyt johdon painekatkaisimelta suoraan sille hitaan-nopeuden releelle joka on siellä akun luonna, muuten alkoi pelaan hyvin siinä mielessä että flekti meni päälle kun yhdisti johdot sin+must , mutta onko tämä toimiva ja suositeltava
Autohan on siis automaattisella ilmastoinilla ja tällä hetkellä ei vielä ole liemejä sisällä, koska olis tarkoitus saada selvitettyä toi flekti ongelma.
Saab 9-5 A 2.3t stw
Re: ac cooling fan rele.
Minulla on samantyyppinen ongelma, flekti ei pyöri ilmastoinninohjauksen kautta jostain syystä, moottorin lämpötilasta kumminkin, ja myös kompura ei katkaise pyörimistä missään vaiheessa vaikka pitäisi muistaakseni 30bar tienoilla?
TurboTurpa kirjoitti:sarka kirjoitti:En oo nähny ilmastoinnille omaa muissa kuin tossa mun jenkissä. Hyvin riittää ilmankin, lämmöt seilaa vähän enemmän kaupunkiajelussa... Joissain on näitä kaksnopeuspuhaltimiakin (etuvastuksella varustettu).
Ja ihmettely eikun jatkuu, eilen kävin johdotuksia uudelleen läpi ja totesin että painekatkaisimelta oleva
sininen piuha on yhteydessä ainaskin sinne ac cooling fan releelle, joka on siellä hansikaslokeron reletaulussa ja kokeilin vaihtaa muutamia käyt releitä mitä oli varastossa, niin kompuran kytkin kylläkin toimii sen kautta, mutta toi flekti ei lähde sen kautta pyöriin, mutta kuuluuko ton hitaan nopeuden flektin ohjaus mennä mitä ac kompura tarvii tämän releen kautta, vai missä tekemissä tämä rele on asian kanssa, kun kumminkin tulee johdot sieltä painekatkaisimelta sinne, vai oliskos niin onnelisesti
että kaikki mun releet olis ollut paskana.
Jk: Kuten tässä aikaisemmin jossain sanoin, että olin kokeeksi vetänyt johdon painekatkaisimelta suoraan sille hitaan-nopeuden releelle joka on siellä akun luonna, muuten alkoi pelaan hyvin siinä mielessä että flekti meni päälle kun yhdisti johdot sin+must , mutta onko tämä toimiva ja suositeltavatapa ja minkähänlaiset paineet siellä ac järjestelmässä on kun auto on sammutettuna ja voiko flekti jäädä hyvinkin pyörimään pitkiksi ajoiks omia aikojaan.
Autohan on siis automaattisella ilmastoinilla ja tällä hetkellä ei vielä ole liemejä sisällä, koska olis tarkoitus saada selvitettyä toi flekti ongelma.
ideoita kaivataan "thanks".
Re: ac cooling fan rele.
Flekti http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
ACC http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13735.pdf
ACC jatkuu http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf
ACC http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13735.pdf
ACC jatkuu http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13736.pdf
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: ac cooling fan rele.
Muuten hyvä mutta autoni on -95 joten nuo kuvat eivät päde
Re: ac cooling fan rele.
89-94 http://townsendimports.com/Web/cooling_ ... r89-94.htm
Mikä lie vuosimalli http://www.thesaabsite.com/faqfiles/Coo ... .765.1.pdf
Liekö sitten vielä muita versioita...
Mikä lie vuosimalli http://www.thesaabsite.com/faqfiles/Coo ... .765.1.pdf
Liekö sitten vielä muita versioita...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: ac cooling fan rele.
Moi!
Projekti vaikuttaa tutulta; pari vuotta sitten ilmastointi pöhäytti liiat pihalle aina tyhjäkäynnillä ja pidin alkuun syyllisenä painekatkaisijaa ja myöhemmin myös löystynyttä kompuran ylipaineventtiiliä.
Syy tähän "syyllistämiseen" oli se, että ihan ekana tutkin hyppylangoilla flektin ohjauksen piirin, joka tuntui toimivan (siis kun painekytkimeltä hypytti flektin releelle, niin flekti lähti pyörimään. Tämä puoli olikin OK, mutta loppuviimeksi vika oli flektin releen kelan maadotuksessa. Ohjaus siis kulki ihan OK läpi koko ketjun, mutta flektin releeltä puuttui toimintaedellytykset maajohdon kuparin muututtua oksidiksi. Hyppylankoja käyttäessä ko. rele oli pakko irrottaa omasta paikastaan (minun setupissani siitä konehuoneen reletaulusta) ja maadoitin sen testin ajaksi "vain johonkin" --> kaikki OK. Homma selvisi lopulta vasta kompuranvaihdon (muustta syystä) yhteydessä, kun ilmastointihuolto varmisti flektin toimintaa ja huomasivat tämän.
Halpa korjaus siis; 25cm johto uusiksi reletarjotinta lähinnä olevaan maadoituspisteeseen. Alkuperäistä reittiä ei lähdetty edes yrittämään seurata, mutta ongelma kohdallani oli ilmeisesti se, että releen maadoitus kulkee johtosarjassa sinne etuspoilerin taakse, jossa on tarjolla paljon suolaa ja... vesikin tapaa valua alaspäin ja jäädä sinne. Sitten ei tarvittukaan kuin yksi 15 vuotta ja homma oli valmis.
Ei välttämättä auta sinua, mutta tiedoksi tällainenkin kokemus. Toivottavasti vika selviää ja saat kylmäkoneen toimimaan! On se mukava varuste vaikkei hellepäivien määrä Suomessa tämän isompi olekaan!
Projekti vaikuttaa tutulta; pari vuotta sitten ilmastointi pöhäytti liiat pihalle aina tyhjäkäynnillä ja pidin alkuun syyllisenä painekatkaisijaa ja myöhemmin myös löystynyttä kompuran ylipaineventtiiliä.
Syy tähän "syyllistämiseen" oli se, että ihan ekana tutkin hyppylangoilla flektin ohjauksen piirin, joka tuntui toimivan (siis kun painekytkimeltä hypytti flektin releelle, niin flekti lähti pyörimään. Tämä puoli olikin OK, mutta loppuviimeksi vika oli flektin releen kelan maadotuksessa. Ohjaus siis kulki ihan OK läpi koko ketjun, mutta flektin releeltä puuttui toimintaedellytykset maajohdon kuparin muututtua oksidiksi. Hyppylankoja käyttäessä ko. rele oli pakko irrottaa omasta paikastaan (minun setupissani siitä konehuoneen reletaulusta) ja maadoitin sen testin ajaksi "vain johonkin" --> kaikki OK. Homma selvisi lopulta vasta kompuranvaihdon (muustta syystä) yhteydessä, kun ilmastointihuolto varmisti flektin toimintaa ja huomasivat tämän.
Halpa korjaus siis; 25cm johto uusiksi reletarjotinta lähinnä olevaan maadoituspisteeseen. Alkuperäistä reittiä ei lähdetty edes yrittämään seurata, mutta ongelma kohdallani oli ilmeisesti se, että releen maadoitus kulkee johtosarjassa sinne etuspoilerin taakse, jossa on tarjolla paljon suolaa ja... vesikin tapaa valua alaspäin ja jäädä sinne. Sitten ei tarvittukaan kuin yksi 15 vuotta ja homma oli valmis.
Ei välttämättä auta sinua, mutta tiedoksi tällainenkin kokemus. Toivottavasti vika selviää ja saat kylmäkoneen toimimaan! On se mukava varuste vaikkei hellepäivien määrä Suomessa tämän isompi olekaan!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: ac cooling fan rele.
Missäs tämä kyseinen rele on ja mikä napa pitäisi olla maadoituksessa?Meneekö releen kelan navasta johto suoraan maihin? voisi kokeilla kyseistä hommaa... koska minulla ainakin ilmastointi herkesi toimimasta kun kenno puhkesi ja vaidoin uuden. myös uusi painekatkaisin vaihettu eikä auttanut asiaan.
Re: ac cooling fan rele.
Eli tuolta:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
Kaavion kaikkein vasemmassa reunassa kulkeva musta johto, joka päättyy moottoritilan vasemmanpuoleiseen maadoituspisteeseen G100, mutta kulkee alkuperäisessä vedossa mielestäni turhan pitkän matkan. Itse rele siis sijaitsee moottoritilan relekotelossa...
Ei paljon simppelimpi vika olisi voinut olla, mutta halvaannutti totta kai koko piirin. Itselle otti eniten kunnian päälle, etten piiriä testatessa huomannut mokomaa, vaan keskityin vain itse ohjauksen kulkuun painekytkimeltä eteenpäin.
Oma auto juurikin M1997 eli tuo kuva pätee, tosin omassa flekti vain yksinopeuksinen eli mm. etuvastus ja 2.-nopeuden ohjaus puuttuu.
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
Kaavion kaikkein vasemmassa reunassa kulkeva musta johto, joka päättyy moottoritilan vasemmanpuoleiseen maadoituspisteeseen G100, mutta kulkee alkuperäisessä vedossa mielestäni turhan pitkän matkan. Itse rele siis sijaitsee moottoritilan relekotelossa...
Ei paljon simppelimpi vika olisi voinut olla, mutta halvaannutti totta kai koko piirin. Itselle otti eniten kunnian päälle, etten piiriä testatessa huomannut mokomaa, vaan keskityin vain itse ohjauksen kulkuun painekytkimeltä eteenpäin.
Oma auto juurikin M1997 eli tuo kuva pätee, tosin omassa flekti vain yksinopeuksinen eli mm. etuvastus ja 2.-nopeuden ohjaus puuttuu.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: ac cooling fan rele.
eli tarkoittanet flektin poiskytkentä reletta. Mielestäni tuo kyseinen rele EI ole konehuoneen releboksissa? Olenko väärässä auto -95 CDE 2.0t ja minulla lienee vähän erilainen muutenkin tuo sähkökaavio?