Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tuli tehtyä päivän reissu varkauteen mooritzille tonkimaan osavarastoja jos löytyisi jotain noppaan, ja ihan myös potkimaan renkaita. Aamusta vaan saab tulille ja nokka kohti varkautta. Mukava oli ajella, vaikka välillä satoi vettä ja pari kertaa tunnelman rikkoi kanittava keppilinja, jonka seurauksena vitoselle vaihtaessa keppi meni oudosti sivulle ja muljahti hiukan "lukkoon". Parin kirosanan saattelemana se vitonen sitten aina löytyi, ja jossain määrin tähän ominaisuuteen oli jo totuttu.

Perillä sitten ihmeteltiin alkupään 99 saabia ja pystäri 900 aeroa josta kyllä löytyi kaikki herkut...molemmat mahtavassa kunnossa. Samoin katseltiin osat läpi ja juteltiin kaikenlaista, mainitsin sitten tuon kannittavan keppilinjaston. Mooritz sitten tuumasi että eipä siinä muuta kun aja auto tuohon talliin niin suoritetaan perussäätö. Hieman harmaita hiuksia aiheutti tuliseinän ja moottorin välinen ahdas väli josta rättinivel piti ruuvailla auki. Perus lenkkiavaimella tai räikälläkään homma ei onnistunut, sillä avain otti hammastankoon. No, rälläkällä uhrattiin yksi kappale lenkkiavaimia lyhyemmäksi ja säätö saatiin suoritettua.

Vaihteenvaihto parani, mutta edelleen takkuili, ja mooritz havaitsi ettei keppi keskitä kunnolla ja diagnoosi löytyi samantien että keppilinjastosta on se perinteinen jousi poikki. Siinä sitten irroteltiin kuskijakkara sekä lattiamatto irttoitettiin tieltä, samalla todettiin pohja täysin ruosteettomaksi. Vanha jousi oli kuolettunut jo aivan kelvottomaksi, ja tilalle tuli alkuperäinen varaosajousi. Ongelma hävisi, keppi keskitti, ja vitonen löytyi. Auto kasaan, vielä juotiin kahvit ja sitten takaisin jyväskylään kohti, peräkontissa etusivuikkunoiden uudenkarheat tuulenohjurit, erittäin hyvät kattotelineet, ja tippalistan päätymuovit.

Eipä siinä sitten ajaessa voinut kuin hymyillä kuin idiootti kun vaihteet shiftasivat kuin uutena. Aurinkokin paistoi ja mahtava fiilis. TODELLA isot kiitokset mooritzille, joka vielä soitti jälkeenpäin että toimiiko auto ja tarjoutui auttamaan jatkossakin. Eli vinkkinä muillekkin, ottakaa ihmeessä asianomaiseen yhteyttä jos tarvitsette teknistä apua tai varaosia. Molempia löytyy ja runsaasti. Ja varmasti tulee jauhettua mukavia samalla. :wink:
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Tänään sitten laitoin tuulenohjaimet kiinni ja laitoin bläkväksiä niihin tippalistan muovipäätyihin. Ei aivan 100% istu ohjaimet kun ei ole saabin valmistamat, mutta aivan riittävän hyvät ja tekevät nätin säväyksen ulkonäköön ja varjostavat ohjaamoa. Pari huonoa kännykkäkuvaa, väritkin aivan ihmeelliset. :)
http://aijaa.com/aduoHh
http://aijaa.com/XoRcLy

Sitten pientä niksipirkkaa kaikille, jotka taistelevat pyyhinongelmien kanssa. Tuntuuko että uudet sulat eivät pyyhi ja sadekelillä ei kehtaa edes ajaa? Ei hätää. Tämä patentti on todettu jo nopassa täydelliseksi ja teinpä nyt isoveljen tuplikseenkin ja nappasin samalla kuvan.
1. Sahaa sopivan kokoiseen rikkaan lovi ja taivuta auki pihdeillä ja laita jousen ympärille.
2. Taivuta rikka "kiinni"
3.Paina meisselillä jousen ja tapin väliin.
4. Leikkaa tavan naarasliittimestä se osio pois johon johto tulee.
5. Paina liitin neliönmuotoiseen koloon, lukitsee rikan ettei pääse ponnahtamaan pois.

6. Takuita en anna, mutta pyyhin pysyy tarvittaessa ylhäällä, ei paina lasiin liian lujaa, eikä jätä rantuakaan lasiin sadekelillä. :wink:

Huono kuva selventämään.
http://aijaa.com/c1Xwk0

Saa kommentoida ettei mene ihan omaksi horinaksi, sanokaa vaikka mielipiteenne. :lol:
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 705
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Hyvältä se näyttää 8)
Ei puutu enää kuin alumiinivanteet, vaikka jotkut niin sanotut tykkivanteet. Tosin nuo tämänhetkiset kyllä passaa paremmin kuin hyvin tuohon :mrgreen:
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Ehdottomasti tykkään myös noista. Toisaalta tykkivanteet olis komeat, mutta sitten taas toisaalta nuo tuo mukavaa klassista lookkia ja ovat jo jotenkin tunnusomaiset tällä mun autolle. :)

Onko kenelläkään muuten kokemusta autoglymin vahoista? Autoglymin puhdistava yleisvaha resin polish vaha tekee todella hyvää jälkeä, mutta sitten tuon extra gloss protection jälkikäsittelyvahan kanssa on ongelmaa. :x Ja on noudatettu käyttöohjeita. Pinnasta tulee kiiltävä mutta väkisinkin jää "vahausjälkiä" jotka näkee kun katsoo tarkkaan. Tehnyt niin joka kerta. Täytyy varmaan vaan jatkossa käyttää tuota resin polishia ainoastaan, sillä tullut ihan asiallista jälkeä. Kohtalotovereita, anyone?
pullasorsa
"Hirsch"
Viestit: 705
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja pullasorsa »

Oletko vahannut auringossa vai varjossa?
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Autotallissa. Ei siis ole siitä kiinni.
marvi
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja marvi »

Autoglymillä vahaamisesta en tiedä kyllä sinänsä mitään kun itse arvostan eniten kahdenmarkan markettivahoja. En siis tiedä paljonko tuossa Autoglymissä on ohjeen mukainen kuivumisaika, mutta kuinka pitkään olet kuivatellut tuota kultaista, ymmärtääkseni sitä voi kuivattaa vaikka yön yöli ja tulos sitä mukaa paranee?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Siitä 30-60 minuutin väliltä ollut kuivatusaika niinkuin purkki sanoo. No nyt vedin vaan pelkällä resin polishilla ja hyvältä näyttää, täytyy vaan jättää käyttämättä tuota extra gloss protectionia.
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kuskinpenkissä on se perinteinen läikkä, joka kielii korkanneesta persgrillin termostaatista. Kysymys kuuluu, onko kenelläkään ylimääräisenä toimivaa termaria?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikö riittäisi korjata se katkennut liitos termostaatin vierestä? Vai joko mittasit termostaatin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Vielä en ole kerennyt, mutta tuli vinkkiä että se olisi perinteisesti sökö. Täytyy availla penkki ja katsoa mitä löytyy. Löytyykö sulta jus mitään kuvasarjaa tuosta hommasta?

E: oho, ollaanhan me aiheesta juteltukin jo. :)
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Kyllä sinä jus sitten aina oot oikeessa :mrgreen:

Otin siis penkin ulos autosta, raotin verhoilua ja alkuun meinasin jo luovuttaa että kaippa se termari on sitten rikki kun ei näy päällepäin kärvähtäneitä kohtia. Leikkasin kuitenkin kangasta hiukan auki jotta näin termarin.
http://aijaa.com/qCwgj2
Sitten laitoin maltillisesti kylmäsprayta termariin ja mittasin vastuksen liittimistä ja katos, sieltähän löytyikin vastusta. Kunnossa siis.
Sen jälkeen lähdin irttottamaan liittimiä jotta saa mitattua elmentin ja siinähän se sitten löytyi, johto poikki liittimen juuresta.
http://aijaa.com/Ic9YqB
http://aijaa.com/Bxanhq
Eipä siinä sitten, kuorin johdon, uusi liitin, termari paikalleen ja taas hiukan kylmäsprayta ja mittaus penkin liittimestä ja tadaa:
http://aijaa.com/50HGT5
Sitten vaan korjauksen päälle pieni paikka ilmastointiteipillä
http://aijaa.com/K8Xcce
Samalla korjasin tuon istuinpäällisen "keskituennan" joka oli ajanmyötä ratkennut ja kangas vähän lerpatti miten sattui. Istuu nyt mukavammin, jopa mukavampi istua.
http://aijaa.com/FfaqCY
Penkki autoon, virrat päälle, maltillisesti kylmäsprayta termarin kohdille, muutamia sekunteja odottelua ja nehän lämpes! :) Talvella ja syksyllä pysyy nyt perberi lämpösenä.

Eikä tartte selitellä että joku ei muka meikäläisen saabissa toimi :mrgreen:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onks tuo etuovien tuuliohjurit oikein paikoillaan. eli kunnolla siellä tiivisteen ja karmin välissä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Kyllä ne näyttäis ihan oikein olevan. Mulla oli joskus samanlaiset tarvikkeet ysisatasessa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Arkipäivän sankari eli noppa vuosimallia 85

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

On ne tosiaan ihan oikein paikallaan, ei ole vaan saksanpoika muistanut kunnioittaa täysin saabin jumalaisia muotoja.
Vastaa Viestiin