9-5 Aero Käyntiongelmaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
kätsä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 21:31

9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja kätsä »

Moro,
Vaihdoin 2003 malliseen 9-5 Aeroon Briteistä tilaamani uuden b235 moottorin. Kaikki meni vaihdon puolesta ok, mutta hivenen propleemaa. Auto toimi erinomaisesti kevyessä kiihdytyksessä ja moottoritie nopeuksissakin. Ongelma tuli ripässä kiihdytyksessä. Kone stumppasi ja piti löysätä heti. Tänään taas runttasin hieman kaasua ja meno loppui, sekä tuli vikaa. Kone käy tyhjäkäyntiä hyvin n.10 sekuntia, jonka jälkeen ahtopainemittari käy punaisella ja seilaa, jonka jälkeen auto tukehtuu. Kaasuläppäkotelosta kuuluu sammuttamisen jälkeen pian napsahdus en tiedä kuuluuko asiaan. Huomenna saan uuden dic yksikön, mutta kipinää tulee kyllä kaikkiin tulppiin entisestäkin.

T. Kätsä
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Kaasuläpälle menevä imuputki kirrattu huonosti jostain päästä? Kovassa kiihdytyksessä voinut joku pää antaa löysää jos ei ole asiallisesti klemmaroitu
SAAB 9-5 Aero -05
A_K_O
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Samanlainen vika tuli koettua, kun huonosti kiinnitetty ahtoilman jäähdyttimen letku irtosi.

Tien päällä otin ilmamassamittarin piuhan irti, niin auton sai nilkutettua vikatilassa varovasti kotiin klemmarin kiristykseen :)
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
kätsä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 21:31

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja kätsä »

Terve,

Taas on hieman selvitelty. Kun tyhjäkäynnillä nostaa ahtoja menee rikkaalle ja meinaa tukehtua. Putkesta aivan mustaa ja bensaa mukana. Olisikohan kyseessä jokin anturivika? Luulisiko, että ahdot nousee ja sen mukaan lykkää bensaa. Mikähän osa sökönä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ilmamassan mittauksessa on jotain häröä jos mittari (joka näyttää ilmamassaa) menee punaiselle auto paikallaan.. Musta putkesta viittaisi myös siihen että jostain syystä kuvittelee saavansa valtavia määriä ilmaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kätsä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 21:31

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja kätsä »

Hämmästelen vain sitä miksi se nostaa ahtopainemittarin tyhjäkäynnillä. Eihän se oikeasti voi nostaa tyhjäkäynnillä yhtään ahtoa. Mielestäni ei kyllä liity moottorin saamaan imuilmamassaan vaan jotenkin tähän ahtopaineluuloon.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Edelleenkään se mittari ei näytä ahtopainetta, vaan ilmamassamittarin näkemää ilmamassaa. Joten massamittarivika vaikuttaa todennäköiseltä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
kätsä
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Touko 20, 2013 21:31

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja kätsä »

Ok. Auto pyörii tyhjäkäyntiä kun ottaa tuon kumisen väliletkun pois ilmamassamittarin ja cobran välistä. OBD antaa vikakoodin P1300.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero Käyntiongelmaa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ota ilmamassamittarin liitin irti ja kokeile toimiiko paremmin. P1300 on virhesytytyksen koodi joka tulee nyt todennäköisimmin pielessä olevasta seoksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin